Kan jag få tillgång till äldre klipp från Musikguiden i P3?

Hej!

Jag skriver en masteruppsats i musikvetenskap och undrar om det finns möjlighet att få tillgång till Musikguiden i P3, tre program som inte längre är tillgängliga pga de innehöll upphovsrättsskyddad musik. Det jag är på jakt efter är själva pratet om musiken - vilken musik som spelades syns ju via de händiga Spotify-listorna. 😀 Går det alls att få tag på det gästredaktören Kitok säger i de tre avsnitten, utan musik?

Här länk till avsnitten: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/567503?programid=4563

Hoppfullast,
Therese

Kommentarer

  • Hej Therese!
    Jag tror dessvärre att Musikguiden inte klipper bort musiken och lägger ut för nedladdning. Men jag skickar självklart frågan till dom för säkerhets skull!
  • Hej Therese!

    Det finns en databas som du bör kunna lyssna på programmet i, Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Det är öppet för dig om du:
    •  studerar eller forskar på högskolenivå
    •  är författare eller journalist
    •  gör research inför konstnärlig verksamhet
    •  behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)
    Svensk mediedatabas, SMDB, är söktjänsten för Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Här hittar du uppgifter om tv, radio, video, biovisad film, skivor och datorspel.
    Om Svensk mediedatabas

    Den aktuella dagen finns i arkivet:
    https://smdb.kb.se/catalog/id/003592447

    Hoppas att svaret inte kom försent ... och lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika (och Jesper) - tusen tack för svar och er hjälp!
    Har ansökt om konto hos KB nu och har gott om tid så inte var svaret från er för sent, inte. 😀 Lustigt nog är jag bibliotekarie också och har...hrm...säkert hört om Svensk mediedatabas tidigare men minnet, minnet. Suverän grej att känna till, tack igen!

    /Therese
  • Även Jesper hade ju glömt SMDB när han svarade ... Det är inte så lätt att hålla rätt på alla tjänster! (Vi har svårt nog att hålla koll på våra egna system).

    Att jag råkade se detta var mest en slump.

    Bra att du var ute i så god tid 😀 Och extra bra att du är bibliotikarie, för nu kommer ju i alla fall du att komma igåg just denna tjänst, när dina besökare letar information!
    Annika Webbmaster