Kan inte lyssna på P4 Bjällerklang via mitt Sonos system

Hej, jag skulle vilja lyssna på P4 Bjällerklang och SR Klassisk jul via mitt Sonos system men när jag söker hittar jag de inte och när jag försöker lägga till de som radio stationer så säger Sonos systemet att det inte är rätt format, alltså hittar jag inte rätt länk att kopiera. Finns det någon möjlighet att lyssna på dessa kanaler via ett Sonos system och i så fall hur?

Kommentarer

  • Lägg till en ny radiostation med adressen
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/3034-mp3.m3u
    och namnet "P4 Bjällerklang"

    Fungerar det?

  • Tusen tack, det funkar kanon!

  • Ska man verkligen behöva lägga till radiostation manuellt enligt ovan i Sonos? Ligger inte alla webbradiokanaler ute för streaming med automatik?

  • Maria:
    Bar att du fick det att fungera med Supporters hjälp! (Tack Supporter!)

    mex:
    Tyvärr finns det idag ingen bra automatik för Tunein och andra liknande databaser att känna av när vi har nya kanaler, så du får själv lägga till de du saknar.

    Maria och mex:
    Här hittar ni länkar till alla våra kanaler, t ex även den andra julkanalen P2 Klassisk Jul:
    http://t.sr.se/1k3kLVx
    MP3-länkar som M3U (128 kbps)

    Lycka till!

    PS: Jag försöker dra i lite trådar för att se vad vi kan göra för att förenkla detta för alla som lyssnar denna väg framöver.

    Annika Webbmaster
  • Maria: Hur gjorde du för att lägga till en station i Sonos? Jag har lyckats söka fram Bjällerklang, men inte Klassisk jul. Skulle vilja lägga till den stationen manuellt, och instruktionen på Sonos hemsida är att det ska finnas en knapp "Lägg till" för detta. Jag hittar dock inte knappen någonstans? Börjar undra om den verkligen finns i min Sonosversion (5.2, iPad). Hur gjorde du?
    Väldigt tacksam för hjälp!

  • Emelie: Jag gjorde det via Sonos programmet på min dator, hur man gör det via surfplattan vet jag inte (lyckades inte hitta det). Via datorn gick jag in i menyn Hantera -> Lägg till radio station och sen skrev jag in http://sverigesradio.se/topsy/direkt/3036-mp3.m3u som streaming URL och det funkade.

    Maria

  • Vad har du för Sonos-manick, Emelie?

    Vi hjälper dig gärna att läsa manualen 😀

    Annika Webbmaster
  • Och tack för hjälp att hjälpa, Emelie!

    Annika Webbmaster
  • Annika: Jag använder Sonos controller för iPad, version 5.2. Tacksam om ni lyckas hitta någon info/manual! 😀

  • I Onlineguiden ser det inte ut som att det finns samma möjligheter för iPad-appen som det gör för desktop-varianterna:

    Onlineguide > Sonos Controller-app för Mac eller PC > Musikkällor > Radio > Lägga till en radiostation

    Du kan haka på denna tråden och fråga efter någon work around!

  • Hej igen!

    Har det fungerat? Annars kan du förmodligen söka upp kanalen under namnet "SR P2 Klassisk Jul" där den nu verkar finnas i Tunein.

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Yes, nu finns den på TuneIn, toppen!! Stort tack för hjälpen!!

  • Hej SR!

    Försökte lägga till Kalejdoskop som radiokanal i Sonos enligt följande:
    StreamingUrl = http://sverigesradio.se/topsy/direkt/2195-mp3.m3u
    Stationsnamn = SR P2 Kalejdoskop
    men stationen kunde inte hittas. Däremot så finns det en hel del andra SR P2 stationer att välja mellan men inte just denna. Anger jag rätt inställningar eller finns det andra skäl till varför jag inte får upp stationen?

    Hälsningar, Claude

  • Hej Claude!

    Du har skapat länken utifrån mallen för kanaler och Kalejdoskop är inte en kanal utan ett program! Är det senaste Kalejdoskop-programmet som du vill lyssna på?

    Det finns sätt att skapa länkar för senaste poddar men där ingår inte Kalejdoskop, och det ska fungera på ett annat sätt för senaste "opoddade" program till vilka Kalejdoskop hör. Du kan testa länkar för poddar. Den senare för "opoddar" lär inte fungera än.
    Det finns en tråd som handlar om detta.

    Är det bara poddade program förutom kanaler som finns i din lista?

  • Hej Claude!

    Som Supporter skrev, är de enskilda program du har möjlighet att lyssna på via Sonos idag bara de som "poddas", det vill säga finns för nedladdning. Där finns i princip inga musikprogram, i och med att det inte är vi på Sveriges Radio som äger hela innehållet.

    Men visst kan du lyssna på Kalejdoskop för det! Programmet sänds på lördagar och söndagar, och då kan du lyssna via P2-kanalerna P2 Musik eller P2 Riks (programmet sänds i båda kanalerna).

    Jag vet att många av Kalejdoskops lyssnare också tycker om kanalen P2 Världen, så jag passar på att tipsa om den.

    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag tänker ta upp denna tråden igen men denna gången gäller det TuneIn. Förra året hade jag inga problem att lyssna på P4 Bjällerklang via TuneIn. Jag har en squeezebox-radio som radio hemma och kan där lyssna på övriga SR-kanaler.
    Testade även att lysna i mobilen och datorn men det finns ingen ström.

    Jag hade denna tråden i minne där direktlänkar lades upp.
    Nu verkar det som att även de inte fungerar.

    Har ni flyttat strömmarna till en annan server med annan adress?

    /Claes

  • Hej Claes!

    Får du adressen http://sverigesradio.se/topsy/direkt/3034-hi-mp... att fungera i Tunein?

    Vi har kontaktat dem för att få kanallistan uppdaterad och hoppas att det snart slår igenom!

    Annika Webbmaster
  • För tydlighetens skull, så att ingen som läser detta missförstår:
    Länken ovan ska alltså sluta med /topsy/direkt/3034-hi-mp3.m3u

    Tyvärr "trunkeras" längre länkar i detta forum. I de flesta fall spelar det ingen roll, men just när man vill mata in en länk manuellt, är det ju skönt att kunna se hela länken ...

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Njaej skull jag nog svara på den frågan.¨
    Jag lägger den som egen url. TuneIn på PC öppnar Media playern och spelar upp strömmen.
    Så ja strömmen spelas upp men nej inte i TuneIn.
    Strömmen jag får upp går till
    Testade även i min squeezebox-radio men den har ingen annan spelare än TuneIn.

    Som du säker förstår har jag även kontaktat Squeezebox och fick detta svaret:

    Thanks again for writing to us at TuneIn. I’ve checked the station and it appears “SR P4 Bjallerklang” as of this time has been temporarily removed in our directory due to their streams not being updated.

    Please let your favorite station know they can update their streams in our directory by visiting http://tunein.com/broadcasters/.

    Är det något som ni kommer att göra?

  • Hej!
    Känner igen detta från i fjor, Jag förstår inte varför det ska krångla varje år vid juletid när man vill ha igång sr bjällerklang på sin sonosanläggning.
    Kanalen ligger kvar som favorit i min app men går inte att spela.
    Gör rätt och kom iallafall ihåg till nästa år!
    Vänligt men bestämt.

  • Hej
    Nu finns julkanalerna åter i Tunein.
    Mvh

  • Japp!

    Upptäckte det igår kväll.

    😀

    God jul!

    /Claes

  • GOD JUL!