Kan inte längre spela SR i min Firefox/Linux

Hej SR,

Plötsligt kan jag inte lyssna på SR i min dator. Jag använder Firefox under LinuxMint 17.3. Nu har jag nyligen uppdaterat till Firefox 50.0. Jag misstänker ett samband. Överst på sidan finns ett meddelande: "libavcodec may be vulnerable or is not supported, and should be updated to play video."
Jag tittar i mina programpaket och där heter paketet libavcodec 6:9.18-0ubuntu0.14.04.1. Det är den senaste version jag kan se i programförråden.

Jag har också provar direktlänkar, både mp3 och AAC, både M3U och PLS i högsta kvalitet. Allt fungerar! Både med VLC eller Totem som spelare.
Men inte i den inbyggda spelaren i Firefox, (eller ligger den på er hemsida).
Fattas det någon plugin eller något som skall uppdateras i Firefox för att det skall fungera?

Trogen lyssnare,

Kommentarer

  • Hej Mischa!

    Vilken föredömligt bra felanmälan, där du berättar vilken Linuxdistribution det gäller och vilka codecs du har 😀

    I detta inlägg skriver "karlchen" något om att it is quite imaginable that they block libavcodec < 54.35.1 :
    Linux Mint Forums: Firefox 50.0

    Det finns en codec som heter ffmpeg som jag skulle ha testat (vilket i och för sig är hypotetiskt, jag älskar Linux på ett teoretiskt plan, men har aldrig använt det själv):
    https://community.linuxmint.com/software/view/f...

    Läs mer om ffmpeg här:
    Linux Mint Forums: FFMPEG how instal from official PPA

    It's fine, really probably a good thing, for people to start pulling official ffmpeg from the PPA. Seems likely that ffmpeg will be the default for Mint 18, might as well get used to it now and take advantage of how far ahead it is of libav.

    Hoppas att detta hjälper dig! Berätta gärna hur det går. Ju bättre återkoppling vi får från er med lite ovanligare plattformar, desto bättre hjälp kan vi ge (och desto snabbare kan vi åtgärda eventuella brister i vår egen teknik).

    Annika Webbmaster
  • För att komplettera, här är två sätt att komma runt det:

    Det ena sättet är att helt enkelt säga till Firefox att godta den aktuella osäkerheten:

    Skriv in följande i adressfältet:
    about:config
    Sök sedan efter "libavcodec", och ändra nedan från FALSE till TRUE
    media.libavcodec.allow-obsolete

    Det andra är att uppgradera manuellt till en nyare version av libav (i kommandoradsläge).

    sudo add-apt-repository ppa:heyarje/libav-11
    sudo apt-get update
    sudo apt-get install libav-tools
    sudo apt-get upgrade

    Funkade fint för mig.

  • Hej Alla,

    Tack för konstruktiva tips.
    Prövade att stänga av i "about:config" och det fungerar. Men att stänga av en varning för något som kan vara skadligt känns inte bra.
    Kollade att jag har FFMPEG, som redan är installerat på datorn, men det verkar inte som Firefox hittar den.
    Prövade också den manuella installationen via termial, och det ser ut att fungera.

    Tack för hjälpen,
    Mischa

  • Tack, Anders, för bra tips!

    Och tack, Mischa, för återkoppling om att det hjälpte. Vi har fått in en felanmälan från Siv med Ubuntu som nog beror på samma uppgradering av Firefox. Jag tipsar henne om vad som hjälpte dig!

    Annika Webbmaster
  • Och bra för oss att veta att det går att uppgradera libav manuellt på detta vis!

    En av de saker jag gillar med Linux, är just hur bra hjälp det brukar gå att få från andra Linuxanvändare (Att Anders såg detta och tog sig tid att hjälpa, är ju inget vi kan ta för givet.)

    Annika Webbmaster
  • Än en gång, Tack för hjälpen och ett trevligt bemötande.
    Får jag slå ett slag för Linux!

    Du har just berättat varför det är så bra!
    Flexibelt, säkert, fritt (och gratis), anpassningsbart (även till äldre långsamma datorer),du bestämmer (inte några stora företag som önskar hålla koll på dig)...
    Massor av bra fri programvara, (även Office-paket).

    Med usb-minne kan du testa det på din dator utan att ändra något på din hårddisk.

    Välkommen till den fria Linuxvärlden

  • :-)

    Annika Webbmaster