iOS "Nu spelas"/låtnamn ur synk

Märkte att senaste iOS-appen visade fel låtnamn (efter att den återvänt till förgrunden). Pågick ett par låtar. Problemet försvann vid kanalbyte fram och tillbaka.

P4 plus 2017-03-27 ~19:40
Efter ca 40 min i bakgrunden.

Kommentarer

  • Hej!

    Vi felsöker en del konstigheter med direktlyssningen i Ios-appen. En kollega skrev:
    det hoppar och backar hela tiden i direktsändning så att jag plötsligt lyssnar på gårdagens kulturnytt istället för morgonekot osv… Nu på morgonen fick jag en stund lyssna på både vetandets värld från igår och P1 morgon samtidigt

    Det du drabbades av är med största sannolikhet en del av samma grundproblem. Tack för att du rapporterade in det.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi felsöker Ios-problem för fulla muggar. Jag undrar om du kan spola och få adekvat låtinformation via vår hemsida och Safari i samma telefon? Dels är det ju bra för oss att veta, för det ringar in felet (appen eller ljudströmen?) och dels vill jag förstås att du ska slippa problem tills vi löst detta!

    Här hittar du alla kanaler:
    http://sverigesradio.se/kanaler

    Hoppas att detta fungerar bättre!
    Annika Webbmaster
  • Pharrell Williams, Happy

    Kan inte svara på om det funkar eftersom jag inte vet om metadata överförs i samma ström som ljudet eller om det sköts separat. Vet mao inte hur länge jag bör vänta innan jag ska förvänta mig uppdaterad info.
    Webbläsaren lyckades iaf fastna här åtminstone > 30 s.

  • Samma låt.
    Har svårt för placeringen av tidsangivelsen för var på tidslinjen jag befinner mig. Om det högra klockslaget är vid programslut så borde det vänstra vara vid programstart, varför det saknas ett klockslag över tidshandtaget.
    Liknande tvetydighet i webbspelaren.
  • Var kan jag läsa om hur metadata levereras? Finns det en standard att leta upp, t.ex.?

    För våra Icecast-strömmar (används i t ex Firefox och på våra direktlänkar) skickas metadata med själva ljudströmmen:
    Nu kan du se vilket program som sänds i din Internetradio

    HLS-strömmarna som appen använder vet jag inte hur vi förser med metadata, men jag tar reda på det!

    Hur har det gått med själva problemet, kvarstår det nu?
    Annika Webbmaster
  • Låtnamn saknas helt i appen i skrivande stund. Avhjälps inte med omstart.
  • Hej igen!

    Gäller detta alla kanaler, eller bara vissa? Varje gång du lyssnar eller då och då?

    Metadata i appen hämtas (eller ska hämtas, då) via vårt öppna API:
    API-metoder: Musik

    Glad påsk och så vidare!
    Annika Webbmaster
  • Att inget låtnamn visas gäller då och då (kan därför inte svara på första frågan).
    Det gäller t.ex. i skrivande stund.
  • Ok, tack!
    Minns du vilken kanal det var du såg detta på när du skrev nu senast? Annars, kan du framöver anteckna en tid och kanal när det blir så här, så att vi har ett konkret exempel att utgå från?

    Tack för att du hjälper oss att felsöka!
    Annika Webbmaster
  • P2 klassiskt
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Appen är helt tom på info om vad som spelas majoriteten av tiden. Säkert 80% av alla gånger jag tittar.
  • Ok. Vilken eller vilka kanaler bör vi kika på i första hand för att se detta?
    Annika Webbmaster
  • P2 Klassiskt
  • Tack! Jag får samma fel.
    Kanalen har ju satt på sig sommarkostymen nyligen (och heter P2 Klassisk sommar), och dessa byten är i princip alltid förknippade med problem av något slag.
    Min hypotes är att felet uppstått vid kanalens namnbyte. Vi felsöker.
    Trevlig sommar!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Ja kanske. Jag borde tillägga att jag alltid spolar tillbaka så långt som möjligt för att ge mig så mycket spolutrymme som möjligt.
    Min hypotes är att det händer när man spolar till programstart, eller bara när man spolar.
  • Japp. All info försvinner så fort jag spolar tillbaka.
  • Hej A!Kvarstår detta problem även vid uppdatering till senaste version av appen?
  • Hej Jesper,
    Ja, hurså? Har ni gjort en insats?
  • Inget som adresserar exakt det problemet, men eftersom utvecklarna brukar vilja veta det så frågade jag detta först och främst. Det märkliga är dock att det fungerar att göra så nu. Jag hoppar tillbaka i sändningen och låtinfo hamnar rätt. Men inte för dej alltså? Är det fel varje gång?
  • Hej,
    Jag misstänkte att de hoppades att det skulle ha löst sig av sig själv.
    Jag bör nog understryka att ärendet har utvecklats med tiden och inte längre handlar om det som beskrivs i ursprungliga meddelandet, utan nu pratar vi om att hoppa tillbaka så långt det går direkt efter att ha börjat spela upp.
    Händer varje gång. Inga undantag.
  • Börjar bli lite gammalt att inte ha sett vad man lyssnar på i snart ett halvår. Vad mer kan jag ge er? Ni vill inte visa koden så jag kommer inte på något mer.

    Vore tacksam om ni meddelar ifall ni stängt ärendet så jag vet hur högt jag ska lägga förväntningarna på kommande uppdateringar.
  • Hej A och förlåt att det blev så segt!

    När vi har testat att backa och inte kunnat återskapa felet, har vi uppenbarligen backat för kort tid. Jag brukar själv backa i musikkanaler för att jag vill höra en viss låt igen eller spela upp den för någon annan. Detta gör jag rätt ofta privat, men då rör jag mig i allmänhet i tidsspannet fem-tio minuter. Och eftersom jag gör detta så ofta och aldrig stött på problemet, har jag trott att felet inte funnits hos mig och funderat över vilka inställningar som rimligen kan påverka ...

    Nu har jag återskapat det! Det verkar finnas en brytpunkt för när ljudströmmen och låtinformationen "tappar kontakten", och felet uppstår om jag backar i mer än en timme. Om jag sedan spolar fram så att jag ligger mindre än en timme efter får jag kontakt med informationen igen. Jag har dock inte försäkrat mig om att informationen jag ser 40 minuter bakåt är korrekt eller att det är just en timme som gäller i alla kanaler och vid alla tillfällen. Den kanal jag hittills har testat på är P2 Världen.

    Du kan tyvärr inte förvänta dig någon lösning under överskådlig tid (vilket brukar innebära ett kvartal när det gäller appen), har app-teamet sagt. Det finns nämligen inget bra stöd i vårt API för att koppla ihop rätt meta-data med en ljudström som du har backat i, och det är inte heller något vi kommer att arbeta med under den närmaste tiden. Att meta-data hänger med under en begränsad tid är dock intressant, så jag tänker ta reda på vad som styr detta och om vi kan förlänga den tiden!

    En work around för dig här och nu kanske vore att inte backa fullt så långt, utan hålla dig till max 59 minuter? Backa tills du inte längre ser låtinformationen, sedan går du framåt med 15 sekunders-knappen tills den dyker upp. Du får då fortfarande ett slack mellan din lyssning och det vi sänder som ger dig möjlighet att spola förbi oönskade stycken, även om det blir mindre sådant utrymme. Och låtinformationen finns där. (Om nu 60 minuter verkligen är brytpunkten och det inte hänger på antalet historiska poster som vi kan hantera eller något annat, så att det var en slump att det varit just 60 minuter hos mig ...)

    Ärendet är alltså inte stängt på så vis att vi aldrig kommer att lösa problemet, men det ligger inte inom vad vi arbetar med detta kvartal (och troligen inte heller kvartalet därefter). Att det är ett förbättringsområde är vi däremot helt med på!

    Ett alternativ som rent tekniskt är en snyggare lösning, vore att meta-data bakas in direkt i ljudströmmen, men inte heller detta ligger inom vad vi mäktar med i närtid.

    Hoppas att du har förståelse för att detta inte har superhög prioritet hos oss. Du är (tror jag) ensam om att ha rapporterat in det, vilket säkert beror på att just musikkanalerna är något de flesta lyssnare inte backar i mer än marginellt, som jag beskrev att jag själv gör. Att backa länge är betydligt vanligare vid tablålagda kanaler, så att musikens metadata försvinner har kanske inte så många tänkt på.

    Trevlig helg och så!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    60 minuter stämmer inte när jag testar nu, och olika kanaler ger olika tid ... Jag lovar att ta reda på mer, både för att det är mitt jobb och för att jag nu blivit rejält nyfiken!
    Annika Webbmaster
  • Då föreslår jag att ni hjälper lyssnare kringgå problemet genom att länka till respektive stations låtlista från "..."-menyn i spelaren. Låtlistan på webbplatsen har nämligen inga problem med att matcha metadata och klockslag.

    Visserligen vore det trevligt om låtlistan var integrerad i spelaren, men eftersom vi inte vill vänta ett år även på det så borde mitt förslag gå att göra i en handvändning, förutsatt att sr.se har vettiga URLer.
  • Att länka till låtlistorna från punktmenyn, är ett väldigt bra förslag, som absolut är görbart (så vitt jag förstår).

    Tack, det önskemålet tar vi upp med app-teamet!
    Annika Webbmaster
  • Är mindre än femton minuter efter direktsändning och har fortfarande samma fel.

    Checkar dock ut från denna tråd nu då ni övertygat mig om att utvecklarteamet inte är angelägna om att rätta detta.
  • Tack, du har gjort vad du har kunnat.

    Under lång tid lyckades vi (som jag skrev ovan) inte återskapa detta själva , så det är först nu vi har lagt in det som en bugg i våra ärendehanteringssystem. Och det är inte en av de högst prioriterade buggarna i och med att den inte är lyssningskritisk. Men vi vet om det, vi kan återskapa det - och om inget märkligt inträffar så kommer vi att lösa det.

    Så tack för hjälpen!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Har du märkt att vi har fixat detta?

    Det fanns en begränsning som rör hur många poster bakåt vi hämtade information. Vi höjde den gränsen för att förhoppningsvis kunna klara av tre timmars normal lyssning.

    Vi kan däremot inte få med alla poster om vi t ex spelar hela den skiva av ett grindcore-band (vars namn jag av anständighetsskäl inte skriver ut) som heter "5643 Song EP" som, otroligt nog, innehåller 5643 låtar på mindre än 15 minuter.

    Men för de flesta scenarier ska vi nu ha information om låtarna så att det räcker i tre timmar bakåt. (Detta går endast att reglera per antal poster, inte per tidsenhet.)

    Så att du gav upp medförde inte att vi gjorde det. Tack för att du till slut fick oss att förstå hur felet skulle återskapas!

    Annika Webbmaster
  • Hej, nej jag hade inte märkt det då det inte nämndes i senaste uppdateringsloggen. Uppdaterade nu och kan bekräfta att det ser ut att fungera för hela intervallet på 3 t.

    Det enda som inte verkade funka var mellan kl 15:00-15:02 i Klassiskt, men förmodligen ej relaterat.
  • Problemet med utebliven låttitel uppstår återigen till och från. Kanske 3 av 5 gånger idag.

    Omstart av appen hjälper ej. Direktsändning eller 3 t bakåt kvittar, ser det ut som.
  • Ok. Det är ju lite lurigt med fel som inte går att återskapa varje gång, så att få en bild av i vilka sammanhang det är det blir fel underlättar förstås!

    Har du noterat något annat mönster, som att det alltid (eller aldrig) uppstår direkt när du startar en kanal, däremot inte (eller tvärtom oftast) ifall du återupptar en kanal du nyss har lyssnat på?

    Är det framför allt P2 Klassiskt du noterat problemet på?

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Det stämmer att det gäller p2 klassiskt.

    Eftersom jag har ett speciellt användarmönster och alltid spolar tillbaka så blir det en del bias i vilket mönster jag upptäcker.

    Känns som att det oftast inträffar nära inpå midnatt, t.ex. när jag spolar tillbaka till 00:00, eller likn.

    Met generellt så inträffar det ofta efter att jag spolat till början på tidslinjen. Dvs längst åt vänster, inte så långt tillbaka som möjligt (3 t?). Början av en fil..?

    T.Ex. när jag spolade till kl 15:00 idag. Helt tomt fram till 15:10.

    Ibland hjälper det att spola fram, ibland inte. Förmodligen en kombination av två fel.