Frankrike: Kan ej lyssna via operatören Orange

Hej, Idag slutade mina sveriges radio internetradio stationer att fungera. Fungerar varken på dator, telefon eller Sonos. Stänger jag av WiFi, och använder 4G, där jag har en annan operatör (Boygues.fr), så fungerar det. Alltså är det min operatör orange.fr som är problemet. (Jag har haft liknande problem när jag bodde i Sverige med operatören Bahnhof, som då hade port och routingproblem). Jag undrar nu om SR har ändrat något, och vilka TCP/IP portar som måste vara öppna för att det skall funka fungerar det med IPv6, som jag har? osv. , så att jag kan kommunicera det till min franska operatör orange.fr. Alla andra kanaler, som jag testat, från andra länder fungerar OK. Med Vänlig Hälsning, Einar
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Einar!

    Bra felsökt. Jag har just själv, med hjälp av Bengt här, ringat in att det bör vara just mellan Orange och oss problemet uppstår.

    Vi har inte ändrat något.

    Han kan lyssna via Tunein-sajten, så jag tipsar även dig om det - och återkommer:
    https://tunein.com/radio/Sveriges-Radio-a33815/

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har stämt av med de kolleger som kan den här delen av tekniken. Vi kan inte se att vi själva (eller vår samarbetspartner IP Only, mer om det nedan) blockerar anrop från orange.fr, så vi tror att det är de som inte släpper igenom delar av vårt innehåll.

    När du går in på hemsidan, så ser du troligen att du inte är helt avskuren från sverigesradio.se. Text laddas in och du får "rätt kanalfärg" på kanaler och programsidor (även sådana du aldrig har besökt, så det handlar inte om att vi läser in gammalt innehåll), medan bilder och ljud stoppas.

    Bilder och ljud kommer till dig via ett innehållsleveransnätverk eller CDN (Content Delivery Network) som vår samarbetspartner IP Only driftar, så i din kontakt med Orange, är det bra att nämna att vårt innehåll hämtas via IP Only.

    I övrigt säger mina kolleger att det inte är några konstigheter. Vi använder standardportar (port 80 framförallt, om jag fattat det rätt) och standardprotokoll och har gjort så under många år. Varken vi eller IP Only har gjort några avsiktliga förändringar.

    Tack för att du försöker lösa detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Tack för info och återkoppling. Jag kommer , som av en händelse, byta fiberoperatör från Orange till Buygues på fredag i huset. Så jag kommer inte lägga någon energi på att felanmälan, då jag inte är kund så många timmar till. :-).

    Med Vänlig Hälsning, Einar
  • Tack för att du berättade det!

    (Jag hade hoppats kunna ta rygg på din felanmälan, men tar kontakt med dem nu!)
    Annika Webbmaster
  • Bonjour,

    Vad bra, jag skrev till IP-only, tänkte att det kan vara bra för dem att veta, då man som orange.fr kund inte heller kan nå IPonly.se. :-) . Att tränga igenom orange privatkund kundtjänst med min bräckliga franska överlåter jag åt andra, då jag som sagt byter operatör imorgon, och kan då inte framkalla felet längre.

    Bon Weekend!
    Salute!

    /Einar
  • Tack, bra att de får in en felrapport även från lyssnare!

    Mina kolleger har felsökt ihop med IP Only, så de bör vara medvetna om läget.

    Senast jag var i kontakt med Orange, var det rätt svårt att rapportera in problem och franska har jag inte läst sen 1985. Detta blir spännande 😀

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Har haft samma problem som övriga i Frankrike enligt ovan. Har därför kontaktat Orange (alldeles nyss) och talat med två olika supporters. Enligt dem ska det fungera nu och det gör det på telefon men ej på min I-pad resp min lap-top. De ev. Problem som återstår har (enligt dem) med vår ledning att göra och kommer arr åtgärdas.

    Hälsningar

    Monica

    Bästa svaret
  • Hej,

    Hos mig i Paris, fungerar det varken på Dator, App i telefon/iPad eller Sonos....ännu. Men nu när Orange vet om det, kommer det säkert att rättas till. Tack för insatsen.
  • Så skönt!

    Tack snälla Monica! (Jag har fasat lite för att deras support ska svara mig på franska och funderat över hur jag då ska säga! Jag har inte läst franska sen årskurs 9 ...)

    Vi får bevaka hur det utvecklas, men att det släppt på en plattform är lovande!
    Annika Webbmaster
  • Markerar ditt svar som "bästa svaret", så att nytillkomna besökare snabbt ser det.

    Tack Einar för kartläggning av felet - och hoppas du trivs med din nya nätleverantör!
    Annika Webbmaster
  • Ja hos oss i Chamonix fungerar det inte heller.  Tack ni som tagit kontakt med Orange,  har inte hunnit idag, hoppas pa lite svensk radio igen

  • Det verkar som om det mobila nätverket har uppdaterats snabbare än wifi:et hos ett par lyssnare.

    "Starta om routern" låter som ett trist slentrian-tips, men faktum är att en omstart kan göra underverk i ett sånt här läge!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Samma problem här, inga bilder, inget ljud. Konstigt nog så kan jag lyssna via min internet-radio utan problem.
    Tunein.com funkar heller inte.

  • Bra att du kan lyssna via Internet-radion. Att du har problem med tunein.com tror jag har andra orsaker.

    Förhoppningsvis är det på vag att lösa sig även på andra plattformar!
    Annika Webbmaster
  • Det hjälpte ej med omstart av modem och paddor/telefoner. Hoppas det fixar sig snart!
  • Hej,

    Vill bara tala om att det fungerar nu att lyssna och titta på bilder från sverigesradio.se, med operatören orange.fr här i Paris. Det började fungera igårkväll sent.

    Med Vänlig Hälsning, Einar
  • Samma hos mig, dagen är räddad, livet är åter! Tack SR, Einar och alla andra som engagerat sig! /Micke Garney
  • Hurra!

    Tack även till Orange, som löste det snabbt när de väl blivit medvetna om felet.

    Om någon av er har kvarstående problem även i eftermiddag, är det bra om vi får veta det, samt vilka kanaler eller program ni ser som omistliga - så att hinner hitta ett alternativt sätt att ta del av detta innan helgen. Helger arbetar nämligen inte jag och mina support-kolleger, annat än undantagsvis.

    Trevligt att vi är en viktig del av er vardag, trots att ni bor (eller tillfälligt befinner er) i Frankrike.. Det vore betydligt värre om lyssningen slutade fungera och ingen brydde sig ...
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.