Insomningstimern fungerar inte med chromecast

Hej.
När jag spelar radio i Chromecast på kvällen så vill jag naturligtvis också kunna använda insomningstimern, men det fungerar inte utan radion fortsätter att Casta hela natten.

Synd på en bra app.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Jan!

    Har detta fungerat tidigare? Vi har gjort väldigt stora tekniska förändringar i appen, och jag är osäker på om det du beskriver är en bugg till följd av detta eller om det alltid har varit ett problem.

    Oavsett vilket så vore det förstås önskvärt att insomningen fungerar även om du spelar upp ljudet på en annan enhet, så jag tackar för att du berättar hur appen borde fungera!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag tror att det har fungerat tidigare, men jag kan komma ihåg fel. Vet att jag gjort detta på Spotify i alla fall och där fungerade det.
  • Tack. Just Spotify (och ett par andra stora ljudtjänster) har tillgång till en lite annan (på många vis bättre) teknik för att casta, Spotify connect, där det kan skilja sig åt något.

    Vad är det för högtalare (eller annan mackapär) du castar till?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det är en ChromeCast Audio. Har sådana i alla högtalare/stereos hemma som inte har någon inbyggd cast-teknik. Mycket bättre än BlueTooth som har ett antal inbyggda problem.
  • Jag har fått det att oftast fungera. Om man sätter igång sovtimern efter att man aktiverat casten så fungerar det nästan varje gång. Aktiverar man däremot casten efter att timern är aktiverad så fungerar det ofta inte (men ibland fungerar det). Det känns som att det är en mjukvarubugg. Man har nog inte missat hanteringen av timern som sådan, utan det känns som att det är någon felkod som frekvent kommer som inte hanteras korrekt. Men detta är iofs ren spekulation från min sida... ;-)

    Frekvensen på problemet verkar också vara olika från dag till dag. Som sagt var, jag tror att det är hanteringen av någon felkod från casten som är problemet (men fortfarande spekulation från min sida baserat på beteendet).
    Bästa svaret
  • Det är en ChromeCast Audio
    Bra. De enheter som har inbyggd casting är oftast lite knepigare att felsöka! Med "ren" ChromeCast Audio har vi själva bättre förutsättning att återskapa felet.

    Vad är det för platta eller mobil du castar från? (Missade att fråga något så centralt!)
    Om man sätter igång sovtimern efter att man aktiverat casten så fungerar det nästan varje gång.
    Bra att du hittat ett sätt som fungerar bättre, som vi ska komma ihåg att tipsa andra lyssnare om.

    Ett alternativ som kanske kan fungera än bättre, kan vara att skippa appens sovtimer-funktion och använda en funktion som finns i mobilens egen väckarklocka. Eller ... jag vet inte om den finns i Android (och gissar att det dessutom kan se olika ut i exempelvis Samsung Galaxy jämfört med Sony Xperia), men så här gör man på Iphone:
    1. spela det du vill somna till i valfri app (tipset fungerar även för exempelvis ljudböcker och låtlistor i andra appar)
    2. starta den inbyggda klockfunktionens Timer
    3. ställ in hur länge du vill lyssna
    4. under När tiden går ut väljer du Sluta spela nederst i listan
    Även om du har Android, kanske beskrivningen hjälper dig att hitta motsvarande - ifall det finns!
    det känns som att det är någon felkod som frekvent kommer som inte hanteras korrekt. Men detta är iofs ren spekulation från min sida
    En kvalificerad gissning! Vi kikar på detta.
    Annika Webbmaster