Inget ljud Android 5.1.1

Inget ljud på min Samsung J5 Android 5.1.1. efter SR:s uppgradering. SvT-Play och Piratappen Radio Sweden fungerar.
Lyssna på SR fungerar inte heller.

Kommentarer

  • Hej
    Du har alltså uppdaterat Sveriges Radio Play och efter det hörs inget när du sätter igång olika program? Inte heller på vår webbplats? Och startat om telefonen med samma resultat?
    Mvh

  • Jag menar efter SR:s upphottning av SRplay. I samma veva var hela hemsidan omöjlig att nå. Jag hittade "SR-Sweden" då och den funkade blixtsnabbt. SR:s egen är oftast oerhört seg även när den funkar. Jag får vänta i minuter. "Lyssna på SR" funkade inte heller under samma tid. Denna app kände jag inte till förrän jag läste er Support-sida.
    Sedan igår morse funkar allt igen. Möjligen är SRplay och "Lyssna på SR" mer krävande
    av näthastighet än "Radio Sweden". Jag är på landet i Linköpingstrakten t.f. Använder Telias mobila nätverk och en liten
    Dovado-router samt en elnätsextender.
    Varfö allt började funka igår har jag ingen aning om. Nynedladdning av app och omstart hade ingen betydelse. SvTplay har funkat hela tiden. Mvh Pelle

  • Läs min tidigare kommentar! JAG har inte uppgraderat SR-play. Efter att nya utförandet av SR-play lanserades fungerade inte lyssning ditekt och inte heller lyssning
    på äldre program. Däremot fungerade det att
    lyssna med appen "Radio Sweden". Sen upptäcker jag att SR:s hemsida inte går att få upp. De började leta sen blev det tvärstopp. PC:n fungerade dock hela tiden.
    Under gårdagen började allt att fungera igen

  • Bra att allt nu fungerar som det ska, men märkligt att vår hemsida, Sveriges Radio Play och Lyssna-appen fick samtidiga problem. Jag känner inte igen det från andra lyssnares felanmälningar (eller min egen lyssning).

    Även om det problem du rapporterade in, tycks ha försvunnit av sig självt, är det en annan sak du skrev, som vi gärna felsöker vidare, om du har tid och lust att hjälpa oss!

    Du skrev:
    SR:s egen är oftast oerhört seg även när den funkar

    Så ska det inte vara, och jag skulle vilja ta reda på varför detta inträffar.

    Det första jag tänkte på som en möjlig förklaring, är om du använder någon typ av app som rensar bort "onödig data" (som appen Clean master), eftersom play-appen i så fall behöver ladda hem mycket mer data varje gång du använder den.

    Kan det vara en förklaring?

    Annika Webbmaster
  • Ja absolut. Jag har flera rensningsappar.
    Per

  • Då har vi förklaringen. Har du möjlighet att undanta Sveriges Radio Play från appar som ska rensas, så bör det fungera snabbare. Tablådata, avsnittsinformation och annat behöver nu hämtas varje gång det har rensats bort, och då blir vår app onödigt tung att köra. En enklare app, som Radio Sweden, drabbas inte på samma vis.

    Nu kan du ha andra skäl till att vilja rensa arbetsminnet, men om det gäller att spara batteritid och dataförbrukning, gör den typen av rensningsprogram mer skada än nytta och slöar ned telefonen i onödan. Se här, t ex:
    Swedroid: Städ/rens-program som Clean Master m.m.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset. Jag har avinstallerat alla rensnings appar. Nu går det snabbt!
    Per

  • Strålande! Tack för att du bekräftade att den åtgärden hjälpte.

    Du kommer säkert att märka att den del andra appar också blir rappare, och kanske även att du förbrukar mindre mobildata.

    Annika Webbmaster