Hur lyssnar jag på lokala P4-kanaler via Google Assistant?

Hej

Försöker köra igång P4 Malmöhus och P4 Kristianstad via Assistant men får bara senaste nyheter. Går det ej att köra igång själva kanalen?

Har läst tex denna artikel
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4282&artikel=7019412

Kommentarer

  • Ovan var via Google Home. Nedan testat via telefonen.

    Lyckas inte alls lyssna på direktradio. Även läst denna artikel:

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4282&artikel=6853959

    Jag: "Spela P1"
    Resultat: TuneIn är inte installerad på din enhet.

    Jag: "Lyssna på P3"
    Resultat: Får P3 Nyheter på 1 minut från i förrgår.

    Jag: "Lyssna på P4"
    Resultat: TuneIn är inte installerad på din enhet.

    Jag: "Lyssna på P4"
    Resultat: TuneIn är inte installerad på din enhet.

    Jag: "Lyssna på P4 Malmöhus"
    Resultat: Det här är lokala nyheterna från P4 Malmöhus från kl 11:30 idag

  • Kom på att man kanske måste börja med "Prata med Sveriges Radio" (vilket isf är synd, onödigt jobbigt om man bara vill spela en kanal).

    Så frågan blir, hur startar jag livekanal P4 Malmöhus genom bara ett kommando?

  • Tre frågor och inte ett enda svar på över en månad. Läser ni det här över huvud taget???
  • Hej båda!

    Thomas:
    Förlåt för att du inte fick svar.

    Jag hoppas verkligen att du har lyckats lösa problemet själv eller med hjälp av Google, och att du har haft nytta och nöje med Google Assistant sedan du skrev till oss i julas!

    Om du inte specifikt ber att få använda en viss app, kommer Google Assistant att försöka använda Tunein för att leverera alla radio-strömmar och att Tunein inte fungerar verkar bero på att du inte har den tjänsten installerad.

    Vad är det för enhet du vill spel upp ljudet på?

    För att använda en annan tjänst, som Sveriges Radio-appen, behöver du säga "prata med Sveriges Radio". Du behöver dock inte dela upp det i två kommandon, utan kan kan säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio och spela P4 Kristianstad.

    Läs mer här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Gäst:
    Tack för att du berättade att Thomas inte fått svar! Denna sida hade av misstag blivit markerad som "redan besvarad" ...

    Jag har i efterhand svårt att se hur det gick till, men ska leta upp de ärenden vi fick in under julhelgen och se att vi inte har hanterat andra lyssnare på samma vis.
    Annika Webbmaster