Hur lyssnar jag på era poddar i en Reciva-radio?

Hej där!

Är det någon som vet hur man får in Svenska Poddar i en Reciva radio? Har försökt kolla via deras hemsida, lite information... BBC har ju massor med Poddar där.

Någon som vet nåt?

Hälsar // Henrik

Kommentarer

  • Hej Henrik!

    Berätta gärna vad det är för modell, så kan vi kika i manualen och se om vi kan ge dig bättre support, för det här blir väldigt allmänt.

    Reciva brukar fungera med en slags fil som heter OPML. Här har vi lite mer information om detta och exempel på hur en enklare sådan fil kan se ut:
    OPML-länkar för bland annat Reciva

    Hoppas att det var till viss hjälp och hör av dig (gärna med exempel på program du vill lyssna på) så försöker vi hjälpa dig med detta!

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag har ett gäng olika modeller, men den jag först tänker på är en Dmtech Starry 7.

    Har läst lite om OPML koder innan jag skrev min fråga, förstår inte riktigt hur det ska funka. När jag vill generera stationer/pod/streams på Reciva får jag först registrera mig o sedan antingen föreslå kanaler eller lägga in egna grejer. Vad jag förstår så är de egna enbart "vanliga länkar", var ska jag "placera" OPML filen?

    Exempel på program: Kino, Meny, Morgan & Christer rapporterar osv

    Man undrar ju hur BBC har löst att dom har sina Poddar i Recivan?

    Hälsar // Henrik

  • Tack, nu har jag mycket större möjlighet att hjälpa dig!!

    Jag har kollat i manualen och hittat detta:
    Configuring 'My Podcasts'

    1. It is possible to add audio podcasts (RSS feeds) to your Reciva account that can be accessed on your Internet radio. To add a podcast, simply login to your account and then click on the 'My Podcasts' link.
    2. From your 'My Podcasts' section, you can add your chosen podcast by entering in the podcast's name and its URL as prompted by the website. Please note, the podcast URL will have to be a direct RSS feed which will end with the '.xml' extension e.g. http://someurl.com/podcast.xml
    3. Once you have podcasts available in your 'My Podcasts' list, you may access these feeds from your Internet Radio. These podcasts will be available on your radio from the menu item: 'Stations > My Stuff > My Podcasts'. Please note, the podcasts will only be available to your radio once your radio has downloaded a new stations' list. To cause the radio to download a new stations' list immediately, please remove and reconnect the power to your radio.

    DMTech Starry7 User Manual: Configuring 'my Stations

    En snabb översättning av det viktigaste, med exempel från "dina" program:

    Ställ in 'My Podcasts'

    1. För att lägga till ett poddflöde behöver du logga in på ditt Reciva-konto och sedan klicka på länken My Podcasts
    2. Lägg till ett poddflöde genom att skriva in namnet och den URL du kan se på webbplatsen för programmet. Observera att adressen måste vara ett RSS-flöde som som slutar på _.xml, som http://someurl.com/podcast.xml
    3. När du har lagt till poddflöden till My Podcast, kan du nå dessa från din internetradios meny: Stations > My Stuff > My Podcasts. Nya flöden blir tillgängliga först sedan din radio har uppdaterat listan över kanaler. Genom att bryta strömmen, får du radion att uppdatera denna lista.

    Här ser jag något som kan ställa till problem. Våra poddflöden är XML-filer men slutar inte på .xml

    Testa ändå och se om det kan fungera! Här är adresserna till dina program:
    Kino:
    http://api.sr.se/api/rss/pod/5063

    Meny:
    http://api.sr.se/api/rss/pod/4009

    Christer och Morgan rapporterar:
    http://api.sr.se/api/rss/pod/20755

    Du hittar länken du behöver långt ned på sidan för det program du vill lägga in i My Podcasts. Klicka dig fram till programmets sida eller använd vår sökfunktion. Sedan kan du antingen scrolla dig längst ned på sidan eller klicka på länken "Följ oss" som tar dig dit automatiskt. Där finns länken "Poddradio (xml)". Läs mer här:
    Var hittar jag länken till poddflödet?

    Annika Webbmaster
  • Tack!!

    Borde inte ni kunna lägga upp en xml/opml fil som man kunde länka till där alla podlänkar låg? Då skulle alla enskilda lyssnare slippa uppfinna hjulet varje gång? Är det så BBC gjort?? Eller är jag ute o cyklar?

  • Än så länge har vi aldrig själva uppdaterat eller tagit fullt ansvar för vilka av våra program som finns med i Reciva och de flesta andra databaser av det slaget.

    Vi har nog lite traditionellt tänkt att vi levererar innehåll och gör det enligt de standarder som finns, och att vårt ansvar upphör där. Precis som vi tidigare har sänt ut radio, men inte har behövt fundera över vilken radiomottagare en lyssnare har eller upparbeta något direkt samarbete med de företag som tillverkar radiomottagare.

    I dagens medielandskap ser det inte längre ut på det viset. Om vi ska ha en hög kvalitet på vårt innehåll, måste vi bevaka att det blir rätt hela vägen! Kanske inte göra hela jobbet, men bevaka att det blir gjort och hjälpa andra aktörer att göra rätt och höra om det finns sätt att presentera vårt innehåll som underlättar för Reciva med flera.

    Här vet jag att vi kommer att bli bättre, men jag kan inte säga hur snabbt det arbetet kommer att ske.

    Jag vet inte hur BBC har löst detta. En snabb titt (men verkligen ingen djup analys) får mig att tro att det skett med hjälp av opml-filer skapade av en privatperson, här:
    iPlayer Converter: Reciva / RSS Instructions

    Oavsett bakgrunden, kan detta absolut vara något för oss att kika på, så jag sparar ditt förslag om att se hur BBC fungerar till den dag någon hos oss tar ett större grepp om frågan hur vårt innehåll ska göras tillgängligt på externa plattformar och vilka av dessa plattformar vi ska underhålla mer aktivt själva.

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!!

    Tack för dina svar! Jag tror att ni skulle positionera er mycket mer och få folk att hitta poddarna med internetradio. Jag har min 85-åriga mamma som lyssnar på lokala kanaler via en Reciva radio jag ordnat åt henne. Skulle ni "få in" poddarna skulle dom inte hamna i "mina podcast" då skulle dom hamna bland Podcast för alla. Så det kan nog vara värt att kolla på!

    Men, positivt, länkarna du gav mig funkade! Så det är inga problem, men man får ju mata in länk för länk och sedan hamnar dom under "mina podcast", så alla måste uppfinna hjulet!

    När det gäller OPML filer så är det inget man kommer åt "som vanlig" användare av Reciva, man får mata in länk för länk!

    Stort tack för ditt engagemang!

    Hälsar // Henrik Ott

  • Bra att det fungerade!

    Visst har du rätt i att det vore mycket mer användarvänligt med allt innehåll inlagt från början.

    Ett problem från vårt håll är att just Reciva kanske skulle ta någon dag att få rätt, och sedan en halv dag i månaden att hålla aktuellt. Hanterbart om det bara var där problemet låg.

    Men det är samma för Frontier (en annan databas). Och för Tunein. Och ITunes, Vtuner, Sticher, Spotify och så vidare. Det finns så otroligt många databaser där radiomottagare och andra tjänster hämtar information, och vi behöver ha en samlad strategi för att det ska bli så enkelt som möjligt för lyssnarna i förhållande till arbetsinsatsen från vår sida.

    Bara att hålla rätt på alla databaser, prioritera vilka vi aktivt ska förse med information och hur vi säkerställer det över tid så att det inte hänger på om en nyckelperson är på plats eller inte, är ett projekt i sig.

    Jag hoppas att du har förståelse för att detta inte är fullt så enkelt som det kan verka. Att det är krångligt är inte detsamma som att det inte går. Däremot innebär det att det måste avsättas resurser och fattas beslut högre upp än på webbmaster-nivå.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Förresten ska jag kika på om jag kan hitta en XML med alla avsnitt.

    Hör gärna av dig och fråga hur det går om du inte fått svar inom en vecka 😀

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!!
    Jag förstår problemet.

    En dröm hade ju varit att om "någon" kunde ha en OPML/XML fil på en server som automatiskt uppdaterades av Reciva, hade den varit publik skulle även vi användare hjälpa till att uppdatera den...

    En annan fråga, om jag skulle vilja få in dessa:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?pro...

    Hur bär jag mig åt? Finns det något "enkelt" sätt att "klippa in" ett
    ID nummer i en API fil som "alltid funkade"? (Försökte klippa in 22127 som var ID för gruppen på webben... men det funkade inte). Eller är det en fager dröm?

  • Jag tar drömmen om XML/OPML först.

    Vi har nämligen ett öppet API, ett slags bibliotek med kod som kan användas av olika tjänster, och den kanske (men bara kanske) fungerar redan idag för dig, så att du genom att lägga in den adressen under mina podcasts får alla program på en gång.

    Den här adressen sållar ut alla våra program som har poddfiler, men den ger dig mer än vad du vill ha (även inaktiva program till exempel) och den ger förmodligen Reciva mer än vad den kan hantera (bilder, länkar till hemsidan och en hel del annat):
    http://api.sr.se/api/v2/programs?filter=program...

    Adressen kapas i forumet, så jag lägger upp en bild med samma länk, så att du kan se hela på en gång!

    Bifogad fil:

    Men att få in OPML i vårt API tycker jag borde gå och jag vet att vi har ett gammalt önskemål om detta i vårt ärendehanteringssystem. Jag ser efter vad som behövs för att det ska hända något där!

    När det gäller sommarpratare i Värmland, så tyvärr. Det är inte ett poddflöde och Reciva kan inte förstå att dessa program hör ihop. (Dessutom ligger de nog i ett format som Reciva inte kan förstå rent tekniskt.)

    De program som är aktuella är dessa:
    Program att ladda ner/poddradio

    Och anledningen till att vissa program saknas är denna:
    Varför finns inte mitt favoritprogram som poddradio?

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Tänkte bara tipsa (om någon annan läser) hur man kan hitta Pod länkar som funkar i Reciva (o säkert andra).

    Hitta valfri Pod på Itunes, ta länken o kör här:

    http://itunes.so-nik.com/

    Så får ni ut länken till Poden! Funkar kanon för mig!

  • Tack för tipset!

    Det är ett bra sätt om man har Itunes, men det går även från vår egen hemsida.

    Länk finns i botten av alla radioprogram som är aktuella och här har vi skrivit hur man finner den:
    Var hittar jag länken till poddflödet?

    Annika Webbmaster
  • Mitt tips var framför allt för "andra poddar" än SR, det är ibland svårt att hitta flödeasdressen, men i och med att Itunes är så vanligt hittar man lätt Itunes adressen!

  • Ah... Just det, det finns ju andra poddar också, även om de ligger utanför vårt supportuppdrag i detta forum 😉

    Annika Webbmaster
  • Henrik, ett stort tack i efterhand!

    Jag har nyss haft väldigt stor nytta av ditt tips om Podcast URL Extractor, när jag i felsökningssyfte ville hjälpa en lyssnare att testa om poddar från andra än Sveriges Radio får samma problem som våra:
    Podsändningar i Logitech Squeezebox stannar

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Tack för en bra supportsida för Reciva.

    Följande länkar funkar fint i Reciva (äger en Tangent Quattro). Sökte ett tag efter Sommar i P1, men sen kom jag på det:
    Prenumerera -> Poddradio (XML)

    Sommar i P1:
    http://api.sr.se/api/rss/pod/4023

    Spanarna, P1:

    http://api.sr.se/api/rss/pod/4007

  • Tack för tips, Henrik!