Hur länge finns nedladdade program kvar?

Hej!
Jag undrar om program/avsnitt som jag laddar ned sparas i min enhet för alltid eller om det, likt de icke nedladdade programmen, finns ett sista tillgängligt datum?
Jag vill nämligen ladda ned Barnradions program "Häxorna av Roald Dahl" men undrar hur länge jag kommer kunna lyssna på avsnitten?
Vänliga hälsningar,
Kajsa

Kommentarer

  • Hej Kajsa!

    En väldigt bra fråga, där jag börjar med att svara på hur det är med just Häxorna, för att sedan gå in på hur det fungerar mer över lag (vilket tyvärr är lite rörigt).

    Häxorna
    Om du laddar hem Häxorna till exempel från vår hemsida, så laddas programmet hem "på riktigt" och ljudfilen finns kvar så tills du själv raderar den (eller datorn kraschar ...).

    De flesta av våra nedladdningsbara program äger vi rättigheterna för själva och de finns kvar på våra sidor "för evigt" (eller inom överskådlig framtid).

    Häxorna är dock ett program som avviker lite från detta. För Häxorna (och en del andra programserier i genren "bokuppläsningar och drama") har vi rättigheter att lägga ut avsnitten för nedladdning - men under en begränsad tid. Det avtal vi har för just Häxorna gäller fram till början av november nästa år. Därefter försvinner de från vår hemsida om vi inte förlänger det avtalet. Hos de lyssnare som har hunnit ladda hem avsnitten finns de dock kvar.

    Här hittar du alla våra nedladdningsbara programserier:
    Program att ladda ner/poddradio

    Dessa är dock sorterade efter "programseriens namn", så just Häxorna ligger under "Drama för unga".

    Nedladdade avsnitt som auto-raderas hos lyssnaren
    De avsnitt du laddar hem behåller du - utom vid ett särfall. I appen Sveriges Radio Play erbjuder vi nämligen nedladdning även för avsnitt som inte går att ladda hem via hemsidan eller vanliga poddtjänster, som program med musik (det vill säga även de program som inte finns listade på sidan med Program att ladda ner/poddradio. De avsnitten som laddas hem i appen raderas automatiskt samtidigt som de försvinner från vår hemsida, vilket oftast är 30 dagar efter sändning.

    Läs mer här:
    Nu går det att spara alla program i Sveriges Radio Play-appen i 30 dagar

    Hoppas att jag rätade ut fler frågetecken än vad jag skapade nya ...

    Trevlig helg, och återkom om det är något vi behöver förtydliga, för vi vill förstås kunna ge begripliga svar.

    Annika Webbmaster
  • Om jag vill lyssna på Sommarpratarna i min dator via podden hur länge ligger avsnitten kvar. Avser inte att hämta något förrän jag har tid att lyssna.
  • Hej Gunilla!
    Om du laddar ner varianten där musiken är bortklippt så kan du behålla filerna hur länge du vill. Med musik kan du lyssna på filerna på sajten i 30 dagar.
  • Hej,
    Jag använder "Nedladdat" tjänsten mycket. Super Bra tjänst. Men den senaste tiden får jag påfallande ofta ladda om program för att kunna lyssna. Jag reser mycket och det är inte alltid jag kan ladda om programmen under min resa. Skulle det vara möjligt att tekniskt åtgärda detta från er sida? Jag använder er app på en iPhone. För övrigt är appen riktigt bra o användare vänlig.

    Hälsningar,
    Håkan Svedung
  • Håkan skrev om problemet här:Problem med att nedladdade program måste laddas om

    För Iphone, där felet är sällsynt, hjälpte det att ominstallera appen.

    Liknande fel i Android kan bero på inställningar i telefonen, där appens information om ljudfilerna inte sparas.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Läste i denna tråd att vissa nedladdningar autoraderas. Ett sådant ligger kvar bland mina nedladdningar med 0kb innehåll. Jag kan inte få bort den på något sätt. Se bifogade bilder. Det är alltså översta programmet "Musik mot midnatt" som ej går att ta bort. Har försökt med att välja "Ta bort ej tillgängliga avsnitt", Slänga den i papperskorgen, "Dra bort" programmet åt höger, ta bort nedladdning etc. men inget fungerar.
    Häls ingar/
  • Hjälp, ett zombie-avsnitt, som inte "lever" men inte heller "går att döda"!

    Tidigare har jag i det läget givit rådet att radera appen och installera om den, men då blir du samtidigt av med de Klassiska podden etc. som du vill behålla.

    Jag hör om app-utvecklarna har något att tipsa om. Det kanske går att endast radera någon form av app-data ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Tyvärr hade utvecklarna inget magiskt trick, utan idag är det att ominstallera appen som gäller. Eftersom det egentligen inte ska finnas avsnitt utan ljud, vet inte appen vad den ska göra när det av något skäl "gått snett i databasen".

    Din felanmälan kommer att leda till förbättringar framöver, så att appen raderar avsnittet helt när en lyssnare försöker ta bort ett avsnitt "som saknar ljudfil". När vi hinner med denna förbättring, vet jag dock inte, men det är inlagt i vår "att-göra-lista".

    Så tack för att du hjälpte oss att hitta ett förbättringsområde!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej igen och en liten följdfråga!

    Blir historiken över vilka program jag spelat borttagen om jag ominstallerar appen? I så fall är detta inget alternativ utan jag får leva med "zombieavsnittet" :-)

    Hälsningar /
  • Oj, jag missade att svara på detta!

    Ja, historiken förvinner.
    Annika Webbmaster