Gör det möjligt att uppdatera skärm för enskilt program i SR Play för iPhone

Detta har varit ett problem länge.

I vissa skärmar (t.ex. Favoriter) går det att uppdatera vyn genom att dra neråt och släppa (s.k. "pull-to-refresh").

Men på skärmen för ett enskilt program (t.ex. Ekot) så går inte detta. Om ett nytt avsnitt publiceras medan denna skärm är synlig, måste jag som användare navigera tillbaka ett steg och sedan navigera fram till Ekot-skärmen igen för att se eventuella nya avsnitt.

Jag föreslår att ni lägger till möjligheten att uppdatera denna typ av vy.

Kommentarer

  • Tack för detta förslag, som vi stämmer av med app-teamet på måndag. Om du inte har hört hur det landade framåt mitten av nästa vecka, så påminn oss!

    Rent spontant så tycker jag att det låter som något som borde vara genomförbart och som jag helt klart förstår vitsen med.

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra en bättre app!
    Annika Webbmaster
  • Här kommer en påminnelse.
  • Tack!

    Utvecklare och produktägare förstod behovet tycker att det är en bra idé, som vi ska försöka gå vidare med! Mer än så kan vi inte lova just nu.

    Glad påsk!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Tack för en bra app.

    Även jag önskar en "pull to refresh"-funktion på programlistor i appen, främst Ekot.

    Skulle även vilja se möjligheten att rensa sökhistoriken, det saknades i alla fall i iOS-appen senast som jag kollade.

    Skulle även vilja se en sökfunktion där man även kan ange mer avancerade sökkriterer som innehåll i programmet, medverkande eller tidsperiod. Exempelvis "Sommarpratare från 1975" eller "Sommar med NN (namn)".

    Allt lyssningsbart som finns på sverigesradio.se borde även gå att lyssna och söka på i appen.

    Till sist, emellanåt så förekommer hänvisningen "hör hela intervjun/reportaget på sverigesradio.se" i en del program.

    Är sådana intervjuer även åtkomliga i appen eller finns de endast på webbplatsen?

    Tacksam för svar.
  • Det blev många önskemål på en gång, ursäkta!
  • Bättre att ta alla önskemål och frågor på en gång, än att vi missar att få del av bra förslag! Jag spalter dock upp önskemålen:

    Uppdatera listor
    Att uppdatera listan med t.ex. nyhetsändningar genom att dra ner listan på program och släppa tycker vi som sagt är en bra idé, men det räcker ju inte med att tycke det, det intressanta är förstås om det ligger i planeringen.

    Vi webbmastrar kommer att ha ett möte med app-teamet nu på måndag, då hör vi hur det har gått med förslaget!

    Om vi skulle missa att återkoppla till dig efter det mötet, så påminn oss.

    Rensa i sökhistorik
    Det finns ingen raderingsfunktion (utom genom att radera all data, och det vill man rimligen inte). Det är de fem senaste sökningarna som sparas, så det blir ju en relativt begränsad lista.

    Berätta gärna varför du vill kunna rensa sökhistoriken, för ju bättre vi förstår behovet, desto lättare får vi att ta ställning till om det är en förbättring som vi bör gå vidare med!

    Mer avancerad sökfunktion
    Noterat! Och lite svårt att få till (men det arbetas med en hel del förbättringar) ...

    När det gäller just exemplet "Sommar med NN", så testa att endast söka på namnet. För de flesta medverkande i Sommar & Vinter i P1 kommer det programmet att dyka upp som en av de översta träffarna. Undantaget är kändisar av den kalibern att vi har sänt många andra radioprogram av, med eller om dem.

    Bra att veta är att sökfunktionen på vår hemsida (som fungerar bra även i mobiler och på surfplattor) är mer avancerad än den i appen. Där går det att t ex söka på Tage Danielsson och begränsa sökträffarna till just Sommar & Vinter i P1. Vill du veta mer om det, så har jag beskrivit hur man gör (fast med P3 Dokumentär som exempel) här:
    Länk till p3 dokumentärs alla program. (Översikt) (svaret 2017-05-18)

    Och var det obegripligt, så be mig förklara närmare 😀

    Extra-material
    I allmänhet är det du kan finna i appen dels sändningar som pågår (inklusive extrainsatta sändningar från presskonferenser) och hela avsnitt av program. Därmed saknas dels innehåll av kategorin "hör hela intervjun" (även om det säkert finns undantag där en redaktion lagt ut detta som ett eget extra avsnitt) och dels alla kortare ljudklipp som är en viktig del i till exempel nyhetsartiklarna på webben.

    Vi har en nära koppling mellan appen och webbsidan, så om du lyssnar på ett avsnitt av Nyheter från Vetenskapsradion och de säger att du kan höra hela intervjun på webben, så kan du klicka på de tre punkterna uppe i appens högra hörn och där välja Avsnittet på webben för att snabbt nå detta.

    Och åt andra hållet ... Om du använder den bättre sökfunktionen på webben för att finna Sommar & Vinter i P1 med N.Nså finns det i din mobil en länk för att Öppna i Sveriges Radio Play, så att du kan söka på webben med sedan lyssna i appen.

    Även detta förklarar jag gärna närmare om du vill!

    Tack för att du vill hjälpa oss att utveckla en bättre app - och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för ett trevligt och utförligt svar.

    När det gäller önskemålet av en "rensa"- eller "ta bort"-knapp så kan det vara onödigt och kanske rentav fult att låta gamla inaktuella sökningar ligga kvar och skräpa. Det är i alla fall vad jag kan anse.

    I exempelvis min navigationsapp (Tomtom Western Europe) så går det att ta bort tidigare destinationer i historiken. Där får man trycka "Ändra" och sedan "Ta bort" för att ta bort sökningarna en och en. Det är också en lösning.

    Men som sagt, det här är bara ett förslag från min sida.

    Trevlig helg!
  • Tack för den återkopplingen!
    Annika Webbmaster