Forum för alla lyssnare? (Om termen supportforum)

Är detta forum (Kundo) bara öppet för supportrar till SR - med tanke på att SR kallar forumet för "supportforum"? Är det inte även till för kritiska lyssnare?

Kommentarer

  • Åh, vilken bra fråga!

    Syftet med forumet
    Vi har inte tänkt på att ordet "support-forum" kan tolkas på det viset, som att vi vill ha stöd ... Det egentliga syftet med detta forum är nämligen att ge stöd kring våra appar och webbtjänster.

    Att skriva att det är ett forum för teknisk support kanske skulle minska risken att lyssnare gör samma tolkning som du gjorde? Samtidigt vore det namnet inte bra, eftersom syftet inte begränsas till teknisk hjälp. Även synpunkter om hur tjänsterna är utformade så att det ska gå att förstå hur man lyssnar och hittar kanaler och program utan att behöva en utbildning och långa förklaringar tillhör våra uppgifter.

    Kritik är välkommen
    Trots att syftet alltså är att ge hjälp kring våra appar och webben, försöker vi svara även på annat i mån av tid och förmåga (och där vi saknar tid eller förmåga gör vi vårt bästa för att lotsa lyssnare till rätt kolleger).

    Och då är kritik en viktig del, både när den är berättigad och kan hjälpa oss att bli bättre och när den är mindre berättigad och kanske visar att vi behöver vara tydligare med att förklara bakgrunden till att vi valt att göra på ett eller annat vis. Personligen tycker jag att den dialog som kommer ur kritiska frågor är viktig och intressant, och försöker därför göra mitt bästa för att ge begripliga svar.

    Här är ett exempel på en aktuelltfråga där vi får skarp kritik från två lyssnare med olika vinklar:
    Varför berättar ni inte vem SR-profilen är?

    Visst blir det rätt intressant dialog, som mynnar ut i ett par åtgärder från vår sida?

    Vad ska vi kalla forumet?
    Om du kan hjälpa oss att komma på ett bättre ord för vad detta forum borde heta, så tar vi gärna emot förslag! Att lyssnare får intrycket att vi inte vill få kritik, är synd. Vi gillar kritik.

    Vi gillar beröm också förstås, men vem gör inte det?

    Tack för att du berättade att "supportforum" kan tolkas på ett helt annat vis än vad vi avser!
    Annika Webbmaster
  • Kanske Lyssnarforum?
  • Lyssnarforum är ett bra namn, men detta forum är i första hand till för hjälp med webben och apparna.

    Ett lyssnarforum borde kunna åta sig att svara på allt och i ett sådant forum bör det finnas många olika kompetenser. I supportforumet arbetar det tre webbmastrar (och ingen av oss arbetar heltid med att just svara i forumet). Vi kan inte åta oss "mer allmän företagskommunikation", för då skulle vi inte klara av vårt arbete med webb och appar.

    Sedan vill vi förstås inte att lyssnare bollas till olika ställen för olika typer av frågor i onödan, men om vi ska kunna hålla den nivå vi önskar på webbsupporten - vilket vi är anställda för och har kompetens för - så kan vi inte ta på oss att svara på alla typer av lyssnarfrågor i just supportforumet. Vi svarar däremot gärna på det vi kan och hinner även bortanför webbsupport.

    Lyssnarfrågor bortanför webben är det antingen de olika redaktionerna eller Lyssnarservice som "ska" svara på. Men på samma vis som Lyssnarservice och redaktionerna svarar så gott de kan på frågor om webb och appar, svarar vi så gott vi kan på sådant som är "deras" bord.

    Här når du Lyssnarservice:
    http://sverigesradio.se/lyssnarservice

    Hoppas att du förstår hur jag menar med skillnaden om att ha ett supportforum där vi egentligen ska svara på webbfrågor men även svarar på annat så gott vi kan och att ha ett lyssnarforum som signalerar att vi svarar på "allt". För att kalla oss ett lyssnarforum, skulle det krävas en annan bemanning än vad vi har idag. Och det kan absolut vara en bra idé, men är inget som vi webbmastrar kan besluta om.
    Annika Webbmaster
  • (Men finns det något mer FORUM än detta? Jag känner inte till att Lyssnarservice har något. Men kanske Medieormen?)
    Men kanske Webbforum eller Webbmasterforum eller Teknikforum?
  • Support heter det för det mesta när det handlar om hjälpsidor för diverse produkter överallt på webben där användaren kan få hjälp. Betoningen ligger mer på support, här i form av en dialog mellan lyssnarna och Sveriges Radio, än på ordet forum. Det forum lyssnare med allehanda tankar hänvisas till är programmet Ring P1. Vilka frågor saknar du ett forum för, som hamnar mellan detta supportforum och Ring P1?

    Supporter är någon som ger stöd till någon eller något - i mitt fall till både lyssnarna och Sveriges Radio, även om Sveriges Radios syn på detta är att jag hjälper eller åtminstone försöker hjälpa dem att hjälpa lyssnarna.
  • Eller kanske Handledningsforum eller Serviceforum.
  • Tack för förslag!

    Tills vidare håller vi fast vid att kalla det ett supportforum. Det är en term som används av många företag (som Barncancerfonden och telefonoperatörer), i synnerhet om just teknisk hjälp.

    Supporter är någon som ger stöd till någon eller något - i mitt fall till både lyssnarna och Sveriges Radio, även om Sveriges Radios syn på detta är att jag hjälper eller åtminstone försöker hjälpa dem att hjälpa lyssnarna.

    Om jag jämför med exempelvis min far, som är en hängiven supporter till ett par olika idrottsklubbar, så är det ju inte så att du hejar på Sveriges Radio i alla lägen, utan även levererar kritik när du tycker att det är befogat. Vilket uppskattas.

    Att du hjälper lyssnare att hjälpa oss (t ex genom att förtydliga kritik som du ser att vi verkar missuppfatta) är lika viktigt som att du hjälper oss att hjälpa lyssnare.

    God jul och hoppas att vi kan fortsätta att ha ett forum med fokus på teknisk support, men med högt i tak och respektfull dialog om det mesta som rör Sveriges Radio även 2018!
    Annika Webbmaster