"Försvunna" nedladdningar

Hej! Sedan några dagar tillbaka har nedladdningar strulat för mig. Om jag försöker ladda ner ett program markeras det med den gröna check-symbolen som vanligt, men programmet hamnar aldrig i nedladdnings-mappen, eller vad man ska kalla den. Kan lyssna på programmet men får gå via programlistan isåfall vilket är rätt osmidigt. Vad kan det här bero på, och kan jag göra något åt det?

Kommentarer

  • Hej Emma!

    Detta låter som fel vi har haft med tidigare versioner av appen, och ska vara åtgärdat sedan i januari.

    Den senaste versionen av appen är 3.8.1. Har du den? Om inte, uppgradera här:
    Sveriges Radio Play

    Om du redan har den senaste versionen, så vill vi veta det, för denna bugg vill vi verkligen inte få tillbaka!

    Annika Webbmaster
  • Hej! Jo, jag har senaste versionen - 3.8.1.3340 enligt appen. Har installerat om den en gång redan dessutom. Tack för det snabba svaret!

  • Anneli har nyss rapporterat in samma fel i en av de äldre trådarna, så något är konstigt!

    Så här skrev hon:

    Har samma problem. Mycket jag laddar ner syns inte. Mycket irriterande. Nu senast Tendens avsnitt och creepy podd.

    Hoppas ni fixar detta snarast.

    Annars en toppenservice

    Anneli Blomqvist

    Annika Webbmaster
  • Jag har bett Anneli att skriva i denna tråd istället, för att effektivisera felsökningen.

    Som webmaster kan jag se en del teknisk data om de enheter ni har använt för att skriva hit.

    Anneli har Samsung Galaxy S6 Edge (SM-G925F) med Android 6.0.1 medan du har Samsung Galaxy A5 (SM-A510F) med Android 5.1.1, så det är inte kopplat till en viss telefonmodell eller version av Android.

    Jag larmar kollegerna som utvecklar appen!

    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Det är den versionen jag har. Uppdaterar alltid för att i möjligaste mån undvika buggar.

    Har nu lyssnat på ett par avsnitt (efter att gått in och sökt dem i min app) insett att de inte går att radera på vanligt sett.

    Ännu ett bekymmer då jag har ganska fullt i luren och samsung 6 ej tar sd kort.

    Har alltså en hel drös med podd radioprogram som ligger någonstans. Gissar jag får söka vidare i filer.

    Detta problem var borta under några månader och jag trodde buggen var fixad. Men så väl var det alltså inte.

    Trist :/

  • Hej,

    Ett visst minnesutrymme behövs för att det ska fungera. Se till att radera överflödiga filer. Om de inte går att radera poddarna i appen så är lagringsplatsen för filerna olika i olika telefoner, exempelvis /Android/data/se.sr.android/pods eller /Android/data/se.sr.android/files/pods . Detta är åtminstone en idé på vad som kan göras för att förhoppningsvis problemet ska lösas.

  • Jag tror det beror på att de har bytt namn på nedladdningsfilerna. Tidigare slutade de med xxxx.mp3 men är de bara xxxx utan mp3. Jag prövade att byta namn på filen så den slutade med .mp3 och då fungerade det.
    Jag har hundratals med program nedladdade på mitt SD kort.

  • Kjell-Åke:
    De hundratals program som du har på SD-kortet, är det sådana som du har laddat hem genom appen, men som inte syns i den? Kan de vara sådana som du egentligen hade raderat i appen?

    I så fall vill jag veta om dessa avsnitt laddats hem på senare tid, eller om de laddades hem tidigare, när vi hade en bugg som gjorde att nedladdade avsnitt inte raderades på rätt sätt.

    Kan du ladda hem avsnitt nu och spela upp i appen?

    Att det inte står .mp3 är bara relevant ifall man vill spela upp nedladdade avsnitt på annat vis än i appen, och vi har haft det utan mp3-ändelsen i flera månader utan att det fel Anneli och Emma beskriver har rapporterats in.

    Det problemet är alltså ett annat än det du beskriver.

    Berätta mer, så får tu ett svar som handlar om just ditt problem!

    Annika Webbmaster
  • Emma och Anneli:
    Vi vill verkligen förstå detta, och lyckas inte återskapa felet själva.

    Kan du beskriva hur du gör? Hur hittar du till avsnittet du ville ladda hem? Är det ett favoritprogram som du når under favoriter, eller har du hittat till avsnittet via sökfunktionen? Är det i så fall ett avsnitt eller ett programnamn du sökte efter? (Alltså, sökte du upp till exempel "P3 Dokumentär" och letade upp ett intressant avsnitt, eller sökte du på "Chile" för att hitta just till avsnittet om statskuppen i Chile? Eller hittar du till ditt avsnitt via Program i menyn?

    Kan du ge exempel på program? Var det med eller utan musik (om detta val är aktuellt)?

    Tack på förhand för hjälp att förstå detta!

    Annika Webbmaster
  • Kjell-Åke:
    Jag har lyft ut dina två senaste inlägg i en egen tråd:
    Lagra filer på SD-kort + önskemål om rätt filändelse

    Anledningen är att jag vill kunna diskutera dina förslag utan att det tar fokus från felsökningen kring den bugg som Emma och Anneli har rapporterat in.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ytterligare en felanmälan har nu kommit om detta, från Anja:
    Jag laddar ner avsnitt men de finns sedan inte bland nedladdat. När jag söker upp dem igen står det att de är nedladdade men de sparas inte/finns inte bland nedladdningar.
    Har provat att ta bort nedladdningen när jag sökt upp den och sedan ladda ner igen men det hjälper inte.

    Anja har (om min tekniska data stämmer) en Sony Xperia Z5 Compact med Android 6, så jag ser ingen som helst röd tråd i er tekniska utrustning. Däremot kan det finnas någon annan gemensam nämnare, till exempel någon inställning eller app som ni alla har, men som inte är jättevanlig. (Vore det ett allmänt fel, skulle vi få betydligt fler felanmälningar!)

    Svara gärna på mina frågor om hur ni letar upp avsnitten ni laddar hem och vilka avsnitt det rör sig om!

    Om någon av er har laddat hem något avsnitt som fungerar som förväntat, så är det förstås också väldigt intressant att kika på.

    Idag träffar jag app-utvecklarna och vi kommer att prata ordentligt om det ni har rapporterat in. Jag hoppas att vi kan förstå detta bättre snart!

    Om ni behöver ladda hem avsnitt och lyssna off line, kan ni göra det från sverigesradio.se tills detta är löst.

    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har antingen hittat program att ladda ner via tips från kompisar, och då har jag sökt på avsnittets namn. Annars har jag sökt på en specifik programserie (ex P3 dokumentär ) och bläddrat igenom listan efter något intressant. Sedan har jag bara tryckt på nedladdningsknappen. Nu på slutet har nedladdning fungerat ibland, men väldigt slumpartat. Om jag försöker ladda ner fem program kanske ett faktiskt hamnar i nedladdnings-mappen. Jag har inte problem med utrymme på telefonen vill jag tillägga utan det finns mycket plats tillgänglig.

  • Tack, Emma!

    Kan du ge exempel på avsnitt som det har fungerat med, respektive sådana det har blivit problem med?

    Det vore väldigt bra för vår felsökning, för även om det verkar helt slumpvis, kan det finnas ett mönster som vi som arbetar med appen ser!

    Annika Webbmaster
  • Det låter för övrigt lovande att det faktiskt fungerar med vissa avsnitt ...

    Annika Webbmaster
  • Till exempel gick det bra att ladda ner Mamma och skruvmejslarna och Utvisningen av familjen Sincari. Avsnitt 1 och 2 av Att ta ett barn gick inte att ladda ner första gången, men efter ett par dagar fungerade det plötsligt. Samma sak med exempelvis Fallet Thomas Quick. Jag har tyvärr inte så mycket mer detaljer än så, jag har inte varit så uppmärksam på exakt vilka avsnitt som fungerat och inte.

  • Tack!

    De avsnitt som du ger som exempel har ingen uppenbar teknisk skillnad för mig heller. Det är dokumentärer utan musik.

    Bra att felet i alla fall märks snabbt, så att du märker om det har lyckats eller inte. Om du behöver kunna lyssna utan uppkoppling, till exempel inför en resa, så ladda hem på annat vis! (Jag nöjer mig med att tipsa om att ladda hem från hemsidan. Vill ni ha fler tips på appar som kan hantera podcasts, så hojta till!)

    Vi kommer att släppa en ny version av appen, 3.8.2, nu i veckan. Vissa buggar har då åtgärdats, men vad jag förstår borde ingen av dessa påverka just ert fel. Fast sånt vet man ju aldrig, så när den nya versionen kommer, är det ju väldigt bra ifall vi får veta om felet kvarstår.

    Om det kvarstår, så undrar jag om jag kan skicka vidare de e-postadresser ni angivit här till app-utvecklarna. I och med att vi inte kan återskapa detta, tror vi att vi kan behöva felsöka ihop med er. (Vad det innebär får nog app-utvecklarna förklara närmare, men de kanske ber er att installera en specialversion av appen som kan ge dem lite tydligare felloggar ...)

    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har samma problem, och det har inte hjälpt att avinstallera appen eller rensa all data, vissa program syns helt enkelt inte i min lista över nedladdade avsnitt. I mitt fall var det Kent-podden som ligger under Musikguiden i P3 - Serier. Sista avsnittet, det som lades upp i förrgår, syns, men övriga gör det inte. Enda sättet att hitta dem efter nedladdning är att söka på nytt och från sökresultaten välja att spela upp den.

    En skillnad i användning hos mig mellan sista avsnittet och de tidigare är att de tidigare har jag lagt till genom att söka efter Kent. Sista avsnittet dök upp bland favoriter efter jag lagt till Musikguiden i P3 - Serier i listan över favoritprogram.

    Telefonen är en HTC One M8 med Lollipop och det finns gott om plats på minneskortet.

    Om det kan hjälpa på något sätt får apputvecklarna gärna kontakta mig.

    // Daniel

  • Tack!

    Jag börjar med att se till att utvecklarna får del av det du nu har beskrivit, så tar de kontakt med dig och andra drabbade ifall de behöver testa saker ihop med er.

    Annika Webbmaster
  • Daniel, det var en riktigt bra ledtråd, med skillnaden mellan avsnitten i Kent-podden! Nu lyckas app-utvecklarna äntligen reproducera felet, vilket underlättar felsökningen enormt!

    Och vad lär vi oss av det? Jo, att det är bra att rapportera in fel, även när det verkar som om felen redan är inrapporterade sedan tidigare, för med varje ny felrepport kan det komma en viktig pusselbit! Det arbete ni lägger ned när ni beskriver felen hjälper oss i vårt arbete att förbättra appen.

    Tack alla ni som har hjälpt oss med detta hittills.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Våra utvecklare har förstått var felet ligger och kommer att lansera en rättad version, men eftersom det är midsommarhelg, är det lite läskigt att skicka ut uppdateringar ... Så vi kommer inte att skicka ut den till alla användare på en gång, utan börja med en (slumpvis vald) fjärdedel av Androidanvändarna.

    Om vi inte får in nya problemrapporter efter den första utrullningen, så skickar vi ut den nya till alla!

    Felet uppträder endast med avsnitt som ni laddar hem efter att ha hittat dem genom sök-funktionen. Avsnitt ni letar upp under Program i menyn, eller om ni går via Favoriter kommer att fungera, så om ni inte tillhör den fjärdedel som får den rättade versionen innan helgen, är det en bättre väg.

    Tack för hjälpen och vi beklagar de problem detta har skapat.

    Trevlig midsommar!

    Annika Webbmaster