Förbättringsförslag till UWP-appen (SR-appen för Windowsplattformar)

Hej!
Tack för att  ni utvecklat en UWP-app. Jag använder Windows både till datorn och telefon och har mycket glädje av den. Jag vill komma med några förbättringsförslag.

1. Lägg till Favoriter
Möjlighet att spara sina favoriter under en egen flik i appen, så som användare på iOS och Android kan, är en MYCKET bättre lösning än att låta användarna fästa tiles på startmenyn och samla favoriterna där. Det är inte snyggt att behöva hoppa mellan startmeny och SR-app när en vill byta program, så som det är nu (enda alternativet är att behöva söka i appen varje gång). Alltså: ta Favoritfunktionen från iOS-appen och kopiera den rakt av.

2. Behåll förbättrade tiles som komplement till Favoriter
Lägg till information i tiles - det är möjligheten att göra det som särskiljer tiles i Windows från ikoner i iOS och Android. Att t.ex. visa antal nya avsnitt som ännu inte lyssnats på känns väl självklart. Stäng av animeringen av tiles - den har ingen funktion, är inte snygg och är störande på startmenyn, särskilt när man har samlat på sig flera SR-tiles.

3. Universell Sök endast
Samla ihop alla olika sökrutor i programmet och använd endast universell sökning. Placera den sökrutan tydlig och alltid lätt tillgänglig högst upp i menyn.

4. Putsa på gränssnittet
Det hedrar er att ni försöker följa UWP-standard. Det hade sett ännu snyggare ut om det var lite mer putsat - det är dålig inpassning mellan angränsande element på flera ställen, vilket ger ett lite snett, vint och trångt intryck här och där.

Sökruta (enligt beskrivet i punkt 3) vore en viktig förbättring av gränssnittet, och ur användarvänlighetssynpunkt är även Favoriter (enligt punkt 1) faktiskt ett måste.

På stora skärmar, t.ex. på dator, så borde menyn vara utfälld som standard, så att man ser menyalternativen med textbeskrivning.

Om ni har möjlighet att använda er av nya Fluent Design-element så kunde nog gränssnittet bli lite roligare. Se gärna Groove Musik (standardmusikprogram i Windows 10) för exempel på bra gränssnitt i UWP-app.

--
Åter igen, tack för att ni gjort UWP-appen. Hör gärna av er till min mail om ni vill ha fler förslag!

MVH /Erik

Kommentarer

  • Tack för extremt konstruktiv återkoppling, som min kollega Magnus Suneson får del av. Magnus leder arbetet med Play på andra plattformar (där "andra" underförstått är allt utom Android, Ios och sverigesradio.se).

    Jag får intrycket att du är väldigt kunnig och intresserad av app-utveckling för Windows, så jag tipsar om "vår andra" universal-app, RadioStorm.

    Den är dock inte alls vår egen, utan utvecklad av en duktig privatperson med hjälp av vårt öppna API. Och den är inte vår andra heller för den delen, eftersom RadioStorm kom långt före Sveriges Radio-appen:
    RadioStorm

    Det du hör i appen är dock vårt eget innehåll 😉

    Eftersom Per-Erik, indie-utvecklaren som har skapat RadioStorm, inte får lika mycket återkoppling från lyssnare och kolleger som vårt eget app-team, tror jag att har skulle bli väldigt glad över dina tankar kring hans app. Ibland har indie-utvecklare dessutom större möjligheter att göra verklighet av bra förslag än vad vi själva har, eftersom webb- och app-utveckling hos oss (på gott och ont) är en reglerad process, där utvecklarnas tid är uppbunden i andra projekt. (En indie-utvecklares tid är självfallet också uppbunden av dennes vanliga arbete och övriga fritidsprojekt, men möjligheten att snabbt förverkliga bra idéer är ofta större.)

    Detta alltså under förutsättning att du är nyfiken och vill kika på RadioStorm ...! Du kan i så fall skriva antingen hit, så förmedlar jag det du skriver till Per-Erik eller direkt till pekspro@gmail.com

    Som sagt tar Magnus Suneson och hans team del av dina synpunkter om vår app.
    Annika Webbmaster
  • Som Annika säger prova gärna RadioStorm. Förutom en global sökfunktion så tror jag det har det mesta av det du frågar efter. Just nu rullar en ny version ut (1.0.4.0) med stöd för ”Fluent design” (ingen stor skillnad men alltid något :-). Möjligen kan det ta några dagar innan du ser den. Det finns också stöd för synkning av data mellan dator och telefon (sköts helt automatiskt). Saknar du något är det bara att säga till mig så ska jag åtminstone titta på det :-).
  • Hej Annika och Per-Erik,

    Tack för tips om RadioStorm, som verkligen ser ut att vara en välutvecklad och genomtänkt app. Jag börjar använda den nu och återkommer med feedback till dig framöver, Per-Erik! Sökfunktionen hinner du kanske göra universell och flytta överst i menyn tills dess 😉 Bra jobbat!

    MVH
  • Hej,
    Har tidigare rapporterat att RadioStorm hoppar tillbaka i sändningen där man börjat lyssna.
    Fick råd att byta till någon annan kanal och sedan tillbaka till det man lyssnar på, då kommer man tillbaka til live istället för redan inspelad. Detta funkar.
    Har kommit på att det händer alltid om man under lyssningen gör något annat, tex söker tfn nummer eller kollar en tidningsnyhet, då hoppar sändningen till början. Det händet så snabbt att man märker inget, man bara undrar att vad konstigt, detta sändes redan en gång. Speciellt konstigt blir det när pgm ledaren säger vad klockan är...
    Detta gäller W8.01 Nokia Lumia.
  • Tack för informationen :-) Tyvärr har jag inte Windows 8.1
    telefon längre (kör enbart Win 10), så har ingen möjlighet att felsöka och ta
    fram en fix :-/
  • Bra att du nu i alla fall vet i vilka sammanhang detta uppstår, Tapani.

    Fortsatt trevlig lyssning, Tapani, och fortsatt gott samarbete, Per-Erik!
    Annika Webbmaster