Finns det några äldre "På minuten"?

Hej. Jag är en På minuten-fanatiker. Detta program bör väl väl SR ha upphovsrätten på? Jag undrar om det finns fler program bevarade än de som sändes på kanalen SR minnen medan den fanns. De program som sändes där var ifrån 1969-1970 och 1983-1988. Skulle bli jätteglad om jag fick möjlighet att höra programmen som gjordes däremellan.

Kommentarer

  • Hej PJ!

    SR Minnens efterföljare heter "Avgörande ögonblick" och där hittar jag en del program eller delar av program:

    Missa inte de roliga klippen här på På minutens egen sida:
    Ämnesförslag

    På minuten 15 år 2010

    Historik i samband med 10-årsjubileet av Nya På Minuten

    På minuten ur arkivet - Sveriges Radio 90 år

    Hoppas att det i alla fall var några nya gamla inslag som du uppskattar!

    Annika Webbmaster
  • Här har vi fler fina inslag:
    På Minuten: Klassiker ur arkivet

    Trevlig lyssning!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Jag har hört alla På Minuten från 1969-1970 och 1983-1988. Min fråga var om det finns bevarat några eller alla avsnitt från 1971-1982 och 1998-2006 och om ni kan lägga ut dem eftersom ni troligen har upphovrätt på dettta.

  • Jag har hört alla På Minuten från 1969-1970 och 1983-1988.

    Ok, du är verkligen ett stort fan. Kul! Vilket roligt intresse! Vilken period tycker du har varit bäst, och har du någon favorit-pratare? (Du behöver inte svara om du inte vill, jag blev bara nyfiken!)

    Jag utgår från att du redan har sett TV-versionerna här:
    SVT Öppet arkiv: Nöjeshallen - På minuten

    Idag har vi inga planer på att leta upp och publicera dessa avsnitt, men rent rättighetsmässigt bör det inte vara något problem och jag tror att det mesta (men kanske inte alla program) finns i arkiven. Önskemålet om att lägga ut avsnitten från dessa perioder är framfört till Daniel af Klintberg, som är Underhållningschef.

    Även om vi inte publicerar de avsnitt du efterlyser på webben, kan det ändå finnas två möjligheter att ta del av innehållet. Det ena är att köpa programkopior. Kontakta programförsäljningen och hör om det finns möjlighet att köpa programmen från dem:

    Sveriges Radio
    Programförsäljningen
    Oxenstiernsgatan 20
    105 10 Stockholm.

    Tfn 08-784 15 45
    e-post: programforsaljningen@sr.se

    Du bör också kunna söka i Svensk mediedatabas:
    Svensk mediedatabas, SMDB, är söktjänsten för Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Här hittar du uppgifter om tv, radio, video, biovisad film, skivor och datorspel.
    Om Svensk mediedatabas

    Jag tror att det är öppet för att söka för alla, men om du dessutom vill lyssna på programmen, behöver du styrka att du gör något av följande:

    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).

    I den databasen finns dock inte alla program, i synnerhet innan 1978 finns det luckor.

    För dig som inbitet fan, kanske det är av intresse att läsa vilka som medverkande i olika sändningar och liknande, så SMBD kan vara intressant även om du inte kan lyssna den vägen!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Tack för informationen! Av det jag har hört av det gamla så tycker jag nog bäst om 80-talsperioden.
    Favoritpratare i alla tider är Moltas, som ofta försökte ordvränga så att ämnena handlade om något helt annat än man trodde det skulle handla om. Lennart Swahn var ganska konstig i början vad gäller domslut men det blev bättre senare.
    Den nuvarande versionen blir lite väl flamsig ibland, men där är nog Hans Rosenfeldt bäst, tätt följd av David Batra. Pia Johansson kan vara fantastiskt rolig när hon är i form, men är oftast för flamsig. Dan Ekborg var ofta rolig också när han var med. Saknar Kajsa Ingemarsson också, som var strålande när hon var i form.
  • Tack!

    Ja, det har varit många bra medverkande genom åren.

    Hur bra en säsong är handlar inte bara om själva fabulerandet, utan även om hur de uttrycker sig när de plockar över ämnet från varandra och så vidare. Och jag håller med dig om att det blir bäst när det inte blir onödigt flamsigt. När det är raka puckar och roliga tolkningar av ämnet, är det en njutning att lyssna!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Även jag är ett stort På minuten-fan. Jag har lyssnat sedan jag gick på mellanstadiet. Mina favoritår är 80-talet och främst de när Hasse Alfredsson var med (vilket torde vara från -83 och framåt). Jag skulle alltså också önska att fler gamla avsnitt publiceras på nätet. Om jag skulle kunna köpa ett gäng avsnitt skulle det givetvis också vara en möjlighet så jag kommer att programförsäljningen!

    Mvh/Therése
  • Hej!

    Tyvärr tror jag att det under det, sedan mitt svar till PJ för snart två år sedan, har blivit svårare för privatpersoner att köpa program från programförsäljningen, men i och med att jag inte vet säkert, så tycker jag att du ska testa!

    Jag vill även tipsa om att det finns svenskspråkiga "På minuten" hos Sveriges Radios motsvarighet i Finland, YLE:
    Nyländsk förmiddag: Arkivplock, På minuten från 1971

    Det är förstås inte alls samma sak i och med att vi inte har samma relation till de medverkande, men kan säkert vara roligt att lyssna på! (Jag har inte lyssnat själv än.)
    Annika Webbmaster
  • Är även en av dem som senaste året hittat detta program och lyssnar mig sakta men säkert bakåt. Två frågor. Vissa program verkar innehålla fel och går inte att spela. Lägger ni tid på att byta ut dessa om man felanmäler? Sen är jag som fler andra. Hade gärna sett att ni lätt upp än mer material! Eller iaf ett år till eller två 😉 Hälsar Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Vissa program verkar innehålla fel och går inte att spela. Lägger ni tid på att byta ut dessa om man felanmäler?

    Vi kikar på det, och om felet beror på att länken är felskriven eller något annat som vi enkelt kan åtgärda, så löser vi det, men ifall det är något tekniskt problem med själva ljudfilen, så har vi inte möjlighet att ersätta den med en ny fil. Rapportera alltså in den typen av problem och håll tummarna för att det är något som är lätt för oss att fixa om vi bara vet om det!

    Hade gärna sett att ni lätt upp än mer material! Eller iaf ett år till eller två 😉

    Hör av dig till redaktionen med det önskemålet:
    paminuten@sverigesradio.se

    Kul att även gamla program når nya lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag skulle verkligen önska att kunna lyssna på alla På minuten avsnitt från start...
    Behöver en dos av glädje och trams varje dag!
    Ha en fin sommar!
    Åse
  • Hej!
    Även jag skulle vilja lyssna på alla På minuten från 1969-1988. Framför allt de från 1971-1982. Lägg upp allt ni har! Min givna favorit är Stig Järrel! Nestorn, mästaren, ordkungen! ♥️
    Mvh
    Camilla.
  • Hej på er!

    Jag är osäker på om de tre avsnitt från 1969 som ligger här finns med bland dem jag tidigare länkat till. (I så fall tål de ju att lyssnas på igen. Och igen!)

    Väl bekomme i alla fall:
    På minutens historia
    Annika Webbmaster
  • Jag skulle bli glad om man la upp avsnitten från 1994 till 200606, nystarten!
  • Här finns ett från den perioden:
    Historik i samband med 10-årsjubileet av Nya På Minuten (april 2005)

    Dessutom misstänker jag att en del av klippen på den här sidan är från denna period - men jag tror att ni som skrivit i den här tråden är bättre än jag på att identifiera vilka som medverkar i de olika ljudklippen och därmed ringa in ungefär när respektive ljudklipp kan ha sänts:
    På Minuten: Klassiker ur arkivet

    Sen kan förstås annat ge ledtrådar. Att hyra videofilm, som är ämnet i ett av klippen, låter som något från den perioden (eller möjligen från slutet av perioden innan).

    Om Erik Blix leder programmet, är det från 1994 eller 1995. Därefter tog Ingvar Storm över. Större delen av denna period sändes programmet i P3, men 2004 gled det över till P1.
    Annika Webbmaster
  • Hej Webbmaster(s),

    hoppas inte detta är ett alltför felaktigt forum. Jag upplever det ganska oanvändarvänligt att ta sig tillbaka till äldre program av På minuten, alltså bland de äldre som finns upplagda på webbsidan. Jag kanske gör något galet men om jag vill nå det första upplagda programmet får jag:

    * klicka på "Visa fler" och sedan ta mig ner till botten av sidan,

    osv., nästan i oändlighet. Om jag av någon anledning råkar klicka på ett På minuten-program som jag inte vill höra just då och därför klickar mig tillbaka, ja då hamnar jag tyvärr överst igen och får lov att starta om proceduren. Är detta ett tekniskt problem som snart kommer att lösas? Finns det redan en lösning men jag inte känner till den? Eller är detta oprioriterat?

    Min gissning är att detta är ett allmängiltigt problem på er webbsida, jag har stött på samma situation när jag försökt ta mig bakåt bland poddavsnitten av Så funkar det.

  • Finns det redan en lösning men jag inte känner till den?
    Ja, för dig som lyssnar från hemsidan, men tyvärr inte för dem som letar upp avsnitten via appen Sveriges Radio Play.

    Gör så här:
    1. Gå till arkivet med de senaste på minuten, det där du skrollar och skrollar
    2. Leta upp kalendern (det steg du missat - så den behöver vi göra tydligare)
    3. Välj ett datum du vill ha som "senaste-datum". I exemplet på min bild har jag valt att se alla avsnitt från exakt tio år tillbaka eller äldre
    4. Det översta avsnittet på avsnitts-sidan, det med stora bilden, är fortfarande  det allra senaste, men i listan är det avsnitt från 2010 och äldre jag ser.
    Hoppas att detta underlättar din lyssning på äldre avsnitt!

    PS:
    Samma metod fungerar förstås även på Spanarna, Sommar & Vinter i P1 och alla andra program ni vill lyssna på äldre avsnitt från. De fungerar förstås också väldigt bra om ni vet när ett visst avsnitt sändes och vill återfinna just detta!
    Annika Webbmaster
  • Pejes fråga har jag flyttat hit:
    Dokumentär om en skivinspelning
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.