file format not supported (SanDisk Clip-spelare)

jag får felutskrift "file format not supported" när jag försöker lyssna på radioprogram jag laddat ner från SR-s webbsajt. Samma sak har fungerat många gånger förut, men nu funkar det inte. Är det något fel på ert mp3-format? Jag använder san disk music clip mp3-spelare, samma som jag har använt i många är för att lyssna på SR-s program nedladade från era webbsidor.

Kommentarer

  • Jag prövade att lyssna på samma fil med en macintosh itunes, och då var det inga problem att lyssna på den.
  • Hej Jacob!

    Jag vet inte spontant vad som är annorlunda antingen hos dig eller oss. Men vad, har jag ingen aning om. Vi har inte fått in någon annan felanmälan som liknar din, och jag behöver ställa en del frågor för att ringa in problemet!

    Minns du när det senast fungerade?

    Har du kvar några filer som du har laddat hem tidigare, när det fortfarande fungerade? Kan du i så fall fortfarande lyssna på dessa?

    Har din spelare ett externt SD-kort? Är det i så fall skillnad på att spela upp filen om den ligger på den inbyggda lagringsytan eller på SD-kortet?

    Återkom och berätta mer, så får vi slå våra kloka huvuden ihop och lösa problemet!
    Annika Webbmaster
  • Har liknande problem. Brukar ladda ner program från SR.SE som MP3 - filer på en USB- sticka som jag sedan sätter in i bilens radio. Detta fungerade bra tills för ca ett halvår sedan men nu går det inte. Har försögt att konvertera MP3 till WMA men det funkar inte heller. Kan spela upp filerna från stickan i datorn
  • Tillägg till min kommentar ovan:
    Jag kan spela upp äldre MP3 filer som jag har på USB stickan från SR.se. Kan även spela upp MP3 filer med musik som jag köpt på nätet.
    Radion har inget SD-kort
  • Hej Robert!
    Detta hoppas jag att vi kan lösa på ett eller annat vis!
    1. Vad är det för fabrikat på din bilradio?
    2. Får även du ett felmeddelande om file format not supported?
    3. Laddar du hem poddfilerna direkt från hemsidan, eller via någon tjänst (som Itunes)?
    4. Ge exempel på ett avsnitt som fungerar (alltså av de äldre) samt ett som inte fungerar.
    Annika Webbmaster
  • 1) Radion satt i bilen då jag köpte den. Det är en Volvo S60 årsm 2011. Det står bara Volvo som fabrikat på radion
    2) Det kommer upp ett meddelande: "Spår oläsbart
    3) Direkt från hemsidan
    4) Tyvärr har jag hunnit radera alla gamla fungerande nerladdingar från SR.se. Bifogar en musikfil MP3 som går att spela upp om det kan vara till någon hjälp

    Övrigt: Det kan ju vara något fel på min bilradio men det är konstigt att MP3 med musik, även filer jag köpt nyligen, går att spela upp från USB stickan. Har prövat med flera olika stickor men altid samma resultat: "Spår oläsbart"
  • Tack!

    Se hur det fungerar med en podd från exempelvis UR. Här finner du deras radioprogram, och de flesta (tror jag) är nedladdningsbara:
    https://urplay.se/bladdra/radio

    Vill du inte botanisera runt där, så kan du testa att ladda ned ett avsnitt som jag väljer, vilket råkar bli detta:
    Bildningsbyrån: Emanuel Swedenborg - vetenskapsmannen som talar med änglar

    Leta upp en knapp där det står "ladda ner".

    Hur fungerar den i din bilradio?
    Annika Webbmaster
  • Äsch, du behöver inte testa, för nu vet jag vad det kan bero på! Och hur du löser det!

    Problemet hittat och på sätt och vis löst..
    Volvo Sensus kan inte läsa senaste versionen av encodern som brukar användas (LAME 3.99.x) idiotisk minsann !!
    Lösningen är att ladda ned winLAME som kan konvertera om filerna till ett äldre format (eftersom programmet är äldre funkar det paradoxalt nog bättre). Man kan alltså konvertera till ett äldre codecversioni formatet MP3 för att få det att fungera.  Det går rätt fort, men känns ändå som en nödlösning..

    Programmet finns här : http://winlame.sourceforge.net/download.php

    Testa gärna med någon enstaka fil och se om ni får det att fungera, jag körde en nynedladdad låt från länken ovan, den funkade givetvis inte. KOnverterade den från 128kbps till 192 kbps med win LAME och vips fungerade det..

    /Thomas

    Lösningen kopierad från denna tråd i Volvo-forumet "jag rullar":
    V60 kan inte spela mp3 låtar från USB minne?
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar. Ber om ännu mer hjälp nedan
    Skall programmet du tipsar om se ut så här innan jag börjar konvertera:

    Trycker på "Open files" och laddar ner filen jag skall konvertera
    Skall jag välja denna "Output module":

  • Hej Annika. Gjorde som du skrev och jag gissade ovan och det funkar!
    Stort tack till en verkligt bra support. Fantastiskt att ni löser problem som ju främst inte beror på SR utan på en dålig bilradio.

    Kommer nya versioner ofta och tror du att det finns chans att bilradion kan funka igen för dessa nya versioner utan konvertering. Det tar ju lite tid att göra konverteringen med winLame
    Hälsn
    Robert
  • Bra att det löste sig, och bra jobbat att du lyckades lista ut hur du skulle göra!
    Du får nog höra med Volvo hur de ser på möjligheten att lösa problemet.

    I det forum där jag hittade lösningen, verkar det finnas många hjälpsamma och kunniga personer, så posta gärna dina frågor där!

    Här är länken:
    http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=110528&start=0&st=0&sk=t&sd=a

    Lycka till och skönt att du i alla fall hittat ett sätt som fungerar, även om det inte är speciellt smidigt!
    Annika Webbmaster