Dokumentärer utan musik

Hej,

Som jag minns har jag tidigare kunnat välja att lyssna på p3 dokumentärer utan musik i appen. Nu tycks det vara blandat om de innehåller musik eller inte och jag kan inte välja att lyssna utan.

Jag vill verkligen lyssna på dessa bra dokumentärer, men inte om de innehäller massa musik. Så tråkigt.

Kommentarer

  • Hej!

    Det du beskriver är egentligen två olika problem, ett där du får problem för att vi gör något dåligt och ett där du får problem för att vi gör nästan rätt ...

    För svårt att se om avsnitt finns utan musik
    Det vi gör som är dåligt, är att det inte är tydligt vilka avsnitt som endast finns med musik, vilka som endast finns utan och vilka det går att välja mellan olika versioner.

    Om du lång-pressar play-knappen eller klickar på trepunktsmenyn som finns på avsnittets bild, ska du få valet att lyssna med eller utan musik där detta val finns.

    Vi behöver göra detta tydligare så att det framgår direkt om valet finns, vilket app-teamet känner till.

    Avsnitt som endast finns med musik är repriser

    Det vi gör som är nästan rätt men som ställer till det för dig, är att vi inte lägger ut de avsnitt som redan finns utan musik dubbelt. Det ska vi inte göra, för avsnitten finns ju redan utlagda under dagen de först sändes.

    Här har vi dock missat att tydligt skriva ut att det är repriser och när programmet först sändes, vilket är central information för att vi som vill lyssna utan musik ska kunna hitta till originalsändningen.

    Jag kontaktar P3 Dokumentär och ber dem lägga till den informationen. Det har varit lite byte av folk på redaktionen, så detta är säkert information de nya kollegerna kan behöva få del av så att de förstår behovet av att alltid skriva när originalsändningen skedde, så att lyssnare kan leta upp den i appen. (Det går att leta upp med sökfunktionen, men vissa äldre dokumentärer fungerar dåligt med appens sökfunktion - och för att leta efter en annan sändning, måste lyssnare först veta att det är en repris, förstås!)

    De fem senaste avsnitten
    För de avsnitt som du endast hittar med musik länkar jag till original-utsändningen på webben. Du kan antingen lyssna där eller använda den länk som finns för att lyssna i Play-appen.
    1. Mordförsöket på imamen i Strömsund finns endast utan musik. Programmet kommer att sändas i FM, och därefter finns även musikversionen tillgänglig i 30 dagar.
    2. Branden på Sankt Sigfrids Sjukhus finns endast med musik, programmet är en repris från 27 apr 2014 (vilket inte framgår) Originalet finns här:
      Branden på Sankt Sigfrids Sjukhus
    3. Lyssnarfavorit: Peter Rätz - mc-infiltratören finns endast med musik. Det framgår att programmet är från 2013, men inte datum för originalsändningen, som var 2013-03-10. (Dessutom lades avsnittet felaktigt ut på nytt utan musik 2015-08-09.) Originalet finns här:
      Peter Rätz: MC-infiltratören
    4. Mordet på Elin Krantz finns i båda versionerna, som nya dokumentärer ska fungera. 30 dagar efter sändning försvinner musik-versionen.
    5. Knarkkungarna på darknet (och alla dokumentärer tidigare än dess) finns endast utan musik.
    Tack för att du rapporterade in detta, så att vi kan ta itu med de problem som finns! Hör av dig ifall det är något av avsnitten du får problem att hitta till eller spela upp utan musik!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Varför finns då detta avsnitt utan musik? https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/777143?programid=2519

    Det känns ju inte orimligt att alla program (oavsett om det är en repris eller inte) gick att lyssna på utan musik.

    Hälsningar,
    Carl
  • *inte utan musik, ska det vara
  • Hej
    Det exemplet ÄR ju faktiskt en poddfil för nerladdning.
    Det finns utrymme enligt våra avtal att ha LITE musik med som illustration även i poddar. Några stickprovslyssningar tycker jag visar att det handlar just om det. Inga hela låtar, men illustrationer, som kanske kan vara rimliga om det handlar om en musiker.
    Mvh
  • Hej,

    Jag vet inte om jag missförstår Webmaster Annika ovan, men i måndags den 16/4 lyssnade jag på dokumentären om mordet på Lisa Holm. Jag lyssnade i mobilappen (Android) och dokumentären fanns EJ att lyssna på utan musik. Både musik (hela låtar) och hela nyhetssändningen fanns kvar.

    Det är otroligt irriterande att med jämna mellanrum behöva fiska upp mobilen ur jackfickan för att upprepade gånger trycka på knappen där man hoppar 15 sekunder framåt.

    Snälla ni, kan ni inte lägga ut dokumentärerna UTAN musik och nyhetssändningar? Helt ok med mig om det finns en version där musiken finns med, så länge det alltid går att välja den pod där musiken inte finns med.

    Tack!
  • Hej!

    Avsnittet finns utlagt både med och utan musik nu i alla fall. Kan du nå båda versionerna i appen för Android?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Japp, nu finns det åtkomligt utan musik och jag når det från min androidtelefon. Tack!