Direktuppspelning i appen slutar fungera när man försöker komma ikapp

Detta är en buggrapport gällande androidappen sr play på en samsung galaxy s7.

Att spela upp direkt fungerar bra.

Att återuppta direktuppspelningen några timmar senare funkar också. Sändningen fortsätter då där man var där man slutade lyssna.

För att komma ikapp med sändningen och komma till vad som är aktuellt just nu, så kan man endera dra markören på tidslinjen eller trycka på etiketten "direkt" under tidslinjen. Dock, om det gör detta så hänger sig direktuppspelningen helt under vissa omständigheter. Symptomen är då att det inte går att få igång direktuppspelning på samma kanal igen med mindre än att man aktivt dödar appen. Att spela upp specifika program fungerar dock fortfarande.

Exakt under vilka omständigheter problemet uppstår är inte helt uppenbart. Men min erfarenhet är att problemet *inte* uppstår om det endera gått kort tid (typ mindre än en timme) sen förra direktuppspelning, eller gått lång tid (typ ett dygn) så att den förra direktuppspelningen inte längre är tillgänglig. I spannet 2 - 8 timmar efter föregående direktuppspelning uppstår problemet i en stor majoritet av fallen.

Problemet har förekommit under en längre tid, och även på en annan androidtelefon (en galaxy note 3).

Kommentarer

  • Tack för en riktigt tydlig felrapport, där jag just nu inte har några följdfrågor.

    App-utvecklarna får del av detta. Jag har på känn att vi kommer att kunna återskapa felet. (Om inte, så får jag återkomma och ta reda på vad som i så fall skiljer våra tester från din beskrivning!)

    Tack för att du tog dig tid att beskriva detta så väl!
    Annika Webbmaster
  • Sen hade jag visst en följdfråga:

    Om du försöker återstarta en annan kanal än den ursprungliga (alltså inte ett program), kan du lyssna då? Och kan du sedan hamna rätt i tid i kanalen som hängt sig?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag missade en väldigt viktig detalj tidigare:

    Utanför tiden
    Felet är egentligen inte att telefonen kraschar när du försöker komma i kapp, utan att du inte har kommit ikapp automatiskt! Om du på så vis befinner dig kanske fyra timmar efter direktsändning (vilket inte ska gå), så befinner du dig på en plats utanför tiden ... Alltså tiden som appen känner till. Och när du ber appen att ta sig till den kända delen av rumstiden, så förstår appen inte vad du menar och reagerar som många gör när de ställs inför en paradox. Stänger ned.

    Så här ska det funka

    Om du lämnar en sändning, oavsett om det beror på att du pauserar appen själv eller till exempel får ett telefonsamtal, så är det meningen att appen ska hantera det så här:
    • ett avbrott kortare än 15 minuter ska hanteras som en paus och uppspelningen fortsätta där du slutade
    • ett avbrott längre än 15 minuter ska hanteras som ett stopp, och ifall du återgår till samma kanal, ska du hamna direkt (men förstås själv ha möjlighet att backa i upp till tre timmar)
    Det är alltså det senare som inte sker korrekt.

    Men hur blir det fel?
    Att jag inte sett samma fel inrapporterat tidigare (eller inte känner igen det om jag har läst en sådan felrapport) gör att jag tror att felet är extremt ovanligt och att det krävs någon udda omständighet för att det ska uppstå. Att du dessutom fått samma fel på två olika Android-enheter är extra intressant i sammanhanget...

    Jag tänker att det skulle kunna ha med tidszoner att göra. Om din telefon har en udda tidszon (typ en vecka fel - för tidszoners skillnader på jämna timmar klarar appen).

    Nu när du fått lite mer kött på benen om felet kanske du själv kommer på något intressant, som att felet tenderar att uppstå om du pauserar med ditt Blåtands-headset men inte om du pauserar i minispelaren på låsskärmen eller-vad-som-helst-annat ...

    Allt som kan öka vår förståelse för detta fel, är välkommet. För ett fel är det helt klart - ett fel vi ännu inte kunnat återskapa!
    Annika Webbmaster
  • Ytterligare info:

    • Samtliga fel har (vad jag vet) uppstått vid manuell paus på upplåst telefon. Det är i alla fall så jag brukar göra när jag lyssnar på radio.
    • Jag har svensk tidszon på telefonen
    • Det finns inget bluetoothheadset eller annan apparatur runt telefonen
    • Att starta direktuppspelning på annan kanal löser problemet: jag kan då sen gå tillbaks och påbörja ny direktuppspelning på den kanal jag ursprungligen var på. (tidigare har jag bara dödat appen för att kunna återuppta direktuppspelning)
    Värt att notera är att det definitivt inte är 15 minuter som är max för när den försöker fortsätta spela upp där jag pausade.

    Jag försöker bifoga några skärmbilder.

    Här har jag 16:26 försökt börja lyssna direkt på P1. På tidslinjen står markören kvar på 12:54, och det som spelas upp är sportnyheterna efter lunchekot, vilket är det som jag lyssnade på när jag senast tryckte på paus:

    Jag trycker på "direkt". Uppspelningen hänger sig, och det går inte att få ljud genom att pausa, gå tillbaks eller trycka runt på tidslinjen. Notera att etiketten "direkt" har försvunnit och tidsetiketten till vänster på tidslinjen har ändrats. Notera vidare att jag bara får allmän information om studio ett (inte vad dagens program handlar om).

    Jag går till hemskärmen (i appen) och börjar direktuppspelning på P2. Går därefter tillbaks till hemskärmen och börjar spela upp från P1 igen. Den här gången hör jag Studio ett. Notera att det nu står "direkt" överst till vänster på bilden, samt att jag får aktuell programinformation:

    Vidare information som kan vara relevant är att när jag fortsätter en tidigare direktuppspelning så sätter den igång direkt där den var. Det är inte den fördröjning på delar av en sekund som sker när man startar en ny direktuppspelning.

  • Detta är väldigt viktigt att vi förstår, och Android-utvecklarna får troligen ut enormt mycket mer än jag genom dina skärmbilder!

    Ett fel som vi alltså kan konstatera är att appen inte hanterar ett avbrott som är längre än 15 minuter på det sätt vi vill att den ska.

    Kraschen vid försök att återgå till direkt-läget är en följd av detta, men jag undrar över om vi har ett annat, potentiellt väldigt allvarligt, problem utöver detta. Laddar telefonen kanske hem en flera timmar lång buffert? Det vore ju allvarligt för dataförbrukning, minnesåtgång och så vidare, i synnerhet eftersom detta fel inte märks lika tydligt som en krasch.

    Kan du fortsätta lyssna när direktströmmen är indirekt?
    Jag undrar vad som händer ifall du skulle fortsätta att lyssna på en fyra timmar gammal ström. Att du kan börja lyssna på den är ju uppenbart (och fel), men det jag vill förstå är ifall detta endast gäller för en buffert på någon minut och det sedan blir tyst (eventuellt med en krasch), eller ifall dessa fyra timmar finns lagrade på ett vis som vi inte har avsett ... Och om det i så fall sker i vårt eget system (till exempel på CDN:et) eller lokalt i din telefon.

    Om det går att spela upp den gamla sändningen i mer än fem minuter (vilket i sig är längre buffert än vad vi ska ge dig), så vore det väldigt intressant att veta vad som sker om du slår över till flygplansläge. Om ljudet då tystnar så är det troligen vi själva som cache-lagrar ljudet på ett sätt jag inte förstått innan och behöver undersöka.

    Men om det inte tystnar, utan du faktiskt kan lyssna på den backade ljudströmmen ... Ja, då har du ju laddat hem den på ett vis du inte har bett om och vi naturligtvis inte har velat att du ska.

    Hoppas att du kan hjälpa oss att undersöka detta! Vi har helt klart en bugg, men att veta hur det fungerar att efterhandslyssna med respektive utan uppkoppling kan ge en indikation på hur allvarlig den buggen egentligen är ...

    Vi vill lösa detta!
    Annika Webbmaster
  • OBS att vi inte har lyckats återskapa detta fel själva än, vilket gör att den hjälp vi får av dina tester och bilder är extra värdefull!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Joel!

    Hur har det gått för dig? Har felet fortsatt i samma utsträckning nu i sommar?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Om felet kvarstår, så har jag nog en del nya tips, dels om en work around och dels om att (hoppas jag) slippa problemet genom att undanta vår app från batteri-optimering.
    Annika Webbmaster