Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

"Det tog för lång tid att hämta ljudet"

Ämnesraden är det meddelande jag hela tiden får, oavsett program eller programinslag, när jag försöker efterhandslyssna på någonting på Sveriges Radios hemsida. Jag har Windows 10 och en monsterstark uppkoppling, och absolut allt annat - inklusive efterhandslyssning på brittiska, irländska, och kanadensiska radioprogram - fungerar utmärkt och sekundsnabbt.

Det är enbart - som vanligt, måste jag dystert tillägga - Sveriges Radios hemsida som är permanent inställd på "Ur funktion".

Om det tar för lång tid att hämta ljudet, vad nu detta besynnerliga meddelande betyder, så får ni väl helt enkelt se till att det inte tar så lång tid att hämta ljudet?! Ni får väl helt enkelt se till att man utan hinder kan efterhandslyssna på de public service-program för vilka svenska medborgare betalar licenspengar? Det är meningen att tjänster för vilka man tar betalt också ska tillhandahållas! Varje gång en lyssnare vill ta del av dem, inte ingen gång.

Kör hårt,
Bellis
Bellis Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    Du använde Chrome när du skrev hit. Är det Chrome du vill lyssna med? Om du kollar Explorer eller Edge, blir det samma sak då?
    Jesper Webbmaster

  • Jag använder Firefox och har samma problem.
    KarinBerg
  • Hej Karin!
    Jag tror det finns en senare version av Firefox än den du använder. Kvarstår problemet om du uppdaterar webbläsaren?
    Jesper Webbmaster
  • Sen en tid tillbaka uppstår det problem när man lyssnar på direktsändningar. Helt plötsligt blir det tyst när man håller på med annat i datorn och man reagerar och ett meddelande visar; Det tog för lång tid att hämta ljudet, prova igen. Man klickar play och har man tur fortsätter det utan problem om inte sätter buffrar igång istället. Checkar med en ny flik med förhoppning att det fungerar där istället, 50-50 läge. Bra tröttsamt minst sagt. Jag använder Microsoft Edge som är den nya/officiella webbläsaren för Windows 10. Möjligtvis är det den som spökar mot den föregående. Har Windows 10 sedan den versionen kom och en 100 lina (100/10 Mbit/s) så hastigheten kan det inte bero på.
    Thomas
  • Exakt mitt problem också! Med Windows 10.

    Lisbeth
    Lisbeth Lundbäck
  • har samma problem microsoft10 home
    nu har jag väntat 30min fortfarande inget ljud.
    Björn
  • Hej Björn och Lisbeth
    Just i era fall kan det kanske hänga ihop med att vi just nu har problem med flera lokala kanalers sändningar. Våra tekniker undersöker orsaken.
    Vad gäller övriga windows 10-kopplade problem får vi återkomma.
    mvh
    Janne Webbmaster
  • Det finns ett grundläggande problem med Sveriges Radios inställning. Man får exempelvis ett sådant här svar (enligt ovan);

    "Du använde Chrome när du skrev hit. Är det Chrome du vill lyssna med? Om du kollar Explorer eller Edge, blir det samma sak då?"

    Jag ska inte behöva byta browser och jag har, liksom några andra i tråden, redan provat med Firefox, trots det.

    Som jag nämner i mitt ursprungliga inlägg ovan, finns alldeles uppenbart tekniken för att direktlyssning liksom efterhandslyssning ska fungera i princip felfritt oavsett browser. Brittiska BBC, till exempel, använder sig av sådan teknik. Man kan tycka att det inte borde vara omöjligt för Sveriges Radio att göra detsamma, liksom det av någon anledning inte är omöjligt för exempelvis varenda bilfabrik i hela världen att tillverka bilar med runda i stället för fyrkantiga hjul.

    Om nu Sveriges Radio inte är i besittning av denna teknik, varför inte kontakta BBC och be dem informera om hur man gör, och sedan i Sverige göra om och göra rätt?

    Kör hårt,
    Bellis
    Bellis
  • Hej Bellis
    Jag förstår absolut irritationen när det inte fungerar. När vi frågar om ni testat andra webbläsare är det för att ringa in problemen. Vi får motsvarande frågor av utvecklarna. Det finns många felkällor. Små skillnader i olika versioner av operativsystem och webbläsare,  eller en krånglande intern server som härom dagen. Vi har också haft en del problem med vissa it-noder utomlands. Dvs det är inte alls lyssnarens utrustning, eller våra egna system, som krånglar utan transportvägen. I semestertider är också bemanningen lägre än resten av året, så vi har inte hunnit specialstudera detta fall helt än. Hur som helst är alla detaljer intressanta när det gäller att lösa de problem som finns.
    Mvh
    Janne Webbmaster
  • Beror det inte på att filerna innehåller mer än tre timmars program och därmed är för stora?
    Björn s
  • Hallå, Janne!

    Faktum kvarstår. Oavsett var jag befunnit mig i världen, oavsett vilket operativsystem jag har haft, och oavsett vilken browser jag har använt, har jag aldrig någonsin dessa problem med brittisk eller irländsk radio (jag menar nu republiken Irland, som alltså inte har BBC, utan RTÈ). Däremot har jag, vilket möjligen sparad e-brevväxling med Sveriges Radios support av och till under tio års tid vittnar om, haft ständiga problem med lyssning på Sveriges Radio. Och beskedet är alltid detsamma: problemen ska "ringas in", det "är semester", och så vidare, ad infinitum.

    Vad som skulle behövas, men som jag hyser föga hopp om någonsin kommer, är i stället en permanent *fungerande* lösning. Den lösningen finns inom räckhåll. Sveriges Radio borde kunna tala med kollegorna på antingen BBC eller RTÉ, och därefter helt enkelt lägga upp samma slags system som någon av de har. Det *borde* vara möjligt.

    Fast innan så sker, kommer det fortsatt att vara ständiga problem med olika operativsystem och webbläsare, med it-noder utomlands, och så vidare.

    Problem som märkligt nog aldrig någonsin vidhäftar BBC och RTÉ.

    Kör hårt,
    Bellis
    Bellis
  • Hej Björn s
    Visst kan efterhandslyssningsfiler vara relativt stora för långa program, men det brukar normalt  inte orsaka problem i sig.
    Mvh
    Janne Webbmaster
  • Hej Sveriges Radio
    Kan det vara slut med kringsnacket nu? Jag och andra har förskt lyssna med Firefox, Chrome, Explorer, under Windows och Android och alla har problem.
    Chrome på Android verkar dock fungera.
    Argumentet "har du försökt lyssna med en annan webblåsare" håller inte längre. För mig, liksom för andra, har det fugerat tidigare, men fungerar inte längre. Jag och andra kan lyssna på allt annat på webben, så varför inte på SR? "Det tog för lång tid att hämta ljudet" duger inte som felmedelande. Ni sitter på lösningen, så var vänlig åtgärda. Public Service = tjänst åt allmänheten.
    Jörgen Städje
  • Hej!
    Jag hade också en tid trögstartade ljudströmmar. Efter att ha justerat webbskyddet som genomsöker inkommande webbtrafik för sverigesradio.se och sr.se i antivirusprogrammet så flyter det på bra igen. Om felmeddelandet enligt rubriken fås är det oftast någon inställning som behöver ändras hos lyssnaren. För övrigt har jag samma antivirusprogram på mobilen och där vill inte BBC´s radiokanaler starta, så det är fel att säga att det aldrig är problem med lyssningen på BBC.
    supporter
  • Jag har Internet Explorer 11, funkar inte där heller.
    Eva
  • Tips för den som vill och orkar testa! Detta är främst till för problem med direktlyssning på kanaler (webbstömmar utan slut) som Thomas i denna tråd hade problem med.

    Börja med att göra inställningarna nedan och starta om allting. Det kan lösa problemet på samma sätt som det löstes för mig eftersom det i princip är samma inställning som jag gjorde i antivirusprogrammet. Det finns många andra saker som kan orsaka problemet, men detta är hur som helst ett tips som kan hjälpa någon att få rakare rör till ljudströmmarna.

    Internet Explorer 11 (Inställningarna för Microsoft Edge görs i detta fall via inställningarna för IE11):
    Internetalternativ -> Säkerhet -> Betrodda platser -> Platser -> Lägg till sverigesradio.se och sr.se som betrodda platser.

    Google Chrome 60:
    Inställningar -> Avancerat -> System -> Öppna proxyinställningar -> Säkerhet -> Betrodda platser -> Platser -> Lägg till sverigesradio.se och sr.se som betrodda platser.

    Anledningen till att frågan om en annan webbläsare testats ställs är till för att starta felsökning för att ta reda på om det är i själva webbläsaren eller något "utanför" webbläsarna som är "felinställt". Fungerar det i den ena men inte i den andra webbläsaren finns problemet lokalt i webbläsaren, förenklat uttryckt. Mer info.

    supporter
  • Hej!

    Ni är åtta lyssnare som felanmält i denna tråd, och jag vill svara var och en av er för att få en tydlig bild av problemet. Jag delar upp det i ett par olika inlägg.

    Bellis (jo jag minns många av våra långa e-postväxlingar)
    Bor du kvar i Grekland? Det ska självfallet fungera i Grekland också, men kan vara relevant information när vi felsöker.

    Jag skulle även vilja kartlägga i vilka sammanhang felet uppstår. Kan du testa dessa tre länkar och se om du får samma fel på alla?
    1. Lyssna direkt på P1 (eller annan kanal) genom att starta från denna sida:
      https://sverigesradio.se/kanaler/ 
    2. Lyssna på ett kort inslag från Godmorgon världens startsida:
      https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=438
    3. Starta ett avsnitt av Godmorgon världen:
      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=438
    Får du felmeddelandet om att det tar för lång tid att starta ljudet på alla?

    Jag inser att det är frustrerande att jag fortsätter i samma stil, med att be dig testa saker för att förstå varför det inte fungerar, men att kopiera exempelvis BBC:s teknik, låter sig inte göras (och hade troligen inte hjälpt, som Supporters inlägg visar).

    Tack för hjälp att kartlägga detta.
    Annika Webbmaster
  • KarinBerg:
    Du skriver att du har exakt samma problem. Även för dig är jag intresserad av om det är allt vårt innehåll, eller om det är delar av det. Testa gärna de länkar bad Bellis testa:
    Jag undrar också om du har Linux eller Windows XP, eftersom det finns ett unikt problem för Firefox på dessa plattformar.
    Annika Webbmaster
  • Thomas:
    Kvarstår ditt problem? Brukar det alltså starta som det ska till att börja med, och att det är 50/50 om det startar är när du vill återta lyssningen efter avbrott, eller händer det att det även är svårt att starta från början?

    Du skrev att avbrotten uppstår när du håller på med annat i datorn, men kan de även uppträda om du låter datorn spela radio medan du går och hämtar en kopp kaffe eller så, alltså utan att du gör något annat på datorn samtidigt?
    Annika Webbmaster
  • Lisbeth och Björn (utan S):
    Min kollega Jan misstänkte att det ni drabbades av var ett tillfälligt fel med våra P4-strömmar. Stämde det och ni har kunnat lyssna sedan dess?
    Annika Webbmaster
  • Björn S:
    Felet har inte med filstorlek att göra och min uppfattning är att det rör sig om ett par olika fel.

    Får du alltså också felmeddelandet om att det tar för lång tid att starta ett ljud? Sker detta hela tiden, eller verkar det fungera bättre ibland?

    Tack för att du skrev ut det där S:et, så att vi direkt såg att ni är två olika Björn som skrivit här!
    Annika Webbmaster
  • Jörgen:
    Vi sitter inte på lösningen, men förhoppningsvis kan vi lösa detta för de flesta av er när vi väl förstår vad som är fel i de olika fallen, för det är troligen ett par olika saker.

    Något som jag vet kan ge liknande problem, är att använda Firefox på XP eller vissa Linux-varianter. Ett annat är om brandväggen blockerar oss. Ett tredje är det jag undrar om Björn och Lisbeth drabbades av - tydliga men tillfälliga tekniska problem hos oss. Och eftersom brandväggsinställningar inte hjälper en person som har XP-relaterade problem, måste vi först förstå vad det är som drabbat var och en av er, först därefter kan ni få rätt hjälp.

    Allmänna råd som att växla mellan http och https i början av adressen och att se om felet uppträder i en annan webbläsare är inte fel, för det kan avhjälpa en hel del problem.
    Annika Webbmaster
  • Jag har en pc som har varit igång någon vecka och där p4pus har spelats upp hela tiden med webbläsaren Firefox. Helt problemfritt. En annan PC, ansluten till samma nätvärk, samma operativ och webbläsare som den första PC'n. Där fungerar inte någon av Sveriges radio's kanaler alls. Däremot finns det andra stationer som det går utmärkt att lyssna på. Har avaktiverat Windows brandvägg, ingen skillnad. Då återvände jag till den första PC'n, skulle kolla om det var andra inställningar i Firefox. Stängde av Firefox, startade på nytt. Då fungerar det INTE att lysna på p4plus. Kollade i en tredje PC, samma sak där. Felmeddelande: "Det tog för lång tid att hämta ljudet, prova igen"

    Kan detta ge någon vägledning?
    Fim
  • Fim:
    Om felet uppstod idag, är det troligen att flera operatörer inte kunde hitta våra servrars adresser.

    Jag är osäker på om alla bolags DNS-servrar nu har korrekta uppgifter, men snart bör de ha det. (Felet ligger inte hos oss, så vi har svårt att snabba på deras uppdateringar.)

    Har du alltså fortfarande detta problem? Vilken operatör gäller det?
    Annika Webbmaster
  • Eva:
    Hur har det gått för dig sedan du felanmälde hit? När märkte du felet?
    Annika Webbmaster
  • Fim, möjligen kan du lyssna via Tunein om din operatör fortfarande har problem att hitta oss:
    P4 Plus hos tunein.com

    Annika Webbmaster
  • Annika, Tunein funkar inte.
    Min ISP är ComHem.
    En märklig sak, adressen webbadressen sr.se funkar inte "Servern hittades inte" Är nästa hundra på att det funkade tidigare. Kan ju peka åt hållet att DNS-servrarna inte är helt friska. Kolllade med Firefox i mobilen, sr.se hittas inte. Och plötsligt funkar inte p4plus i mobilen, det gjorde för tre timmar sedan.
    Har Sveriges radio bytt IP-adress på något sätt och det har inte nått ut till alla DNS-servrar?
    Fim Wästberg
  • Pingade på sverigesradio.se
    2=C:\Addup2\KK>ping sverigesradio.se

    Pinging sverigesradio.se [134.25.4.140] with 32 bytes of data:
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.

    Ping statistics for 134.25.4.140:
        Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss)
    Fim Wästberg
  • Jag fick samma pingsvar.
    Den stora skillnaden för mig är annars att jag inte haft ett enda lyssningsproblem via webben idag.
    supporter
  • Nu funkar det.

    Fim Wästberg
  • Tack Fim!
    Det verkar som om ni som hade DNS-problem med Comhem nu kan lyssna.

    Den här tråden är dock spretig, och jag tror inte att det fungerar bättre för er andra, så ni får återkomma så att vi kan lösa det hos som är problem hos var och en av er!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy