"Det tog för lång tid att hämta ljudet"

Ämnesraden är det meddelande jag hela tiden får, oavsett program eller programinslag, när jag försöker efterhandslyssna på någonting på Sveriges Radios hemsida. Jag har Windows 10 och en monsterstark uppkoppling, och absolut allt annat - inklusive efterhandslyssning på brittiska, irländska, och kanadensiska radioprogram - fungerar utmärkt och sekundsnabbt.

Det är enbart - som vanligt, måste jag dystert tillägga - Sveriges Radios hemsida som är permanent inställd på "Ur funktion".

Om det tar för lång tid att hämta ljudet, vad nu detta besynnerliga meddelande betyder, så får ni väl helt enkelt se till att det inte tar så lång tid att hämta ljudet?! Ni får väl helt enkelt se till att man utan hinder kan efterhandslyssna på de public service-program för vilka svenska medborgare betalar licenspengar? Det är meningen att tjänster för vilka man tar betalt också ska tillhandahållas! Varje gång en lyssnare vill ta del av dem, inte ingen gång.

Kör hårt,
Bellis

Kommentarer

  • Hej!
    Du använde Chrome när du skrev hit. Är det Chrome du vill lyssna med? Om du kollar Explorer eller Edge, blir det samma sak då?

  • Jag använder Firefox och har samma problem.
  • Hej Karin!
    Jag tror det finns en senare version av Firefox än den du använder. Kvarstår problemet om du uppdaterar webbläsaren?
  • Sen en tid tillbaka uppstår det problem när man lyssnar på direktsändningar. Helt plötsligt blir det tyst när man håller på med annat i datorn och man reagerar och ett meddelande visar; Det tog för lång tid att hämta ljudet, prova igen. Man klickar play och har man tur fortsätter det utan problem om inte sätter buffrar igång istället. Checkar med en ny flik med förhoppning att det fungerar där istället, 50-50 läge. Bra tröttsamt minst sagt. Jag använder Microsoft Edge som är den nya/officiella webbläsaren för Windows 10. Möjligtvis är det den som spökar mot den föregående. Har Windows 10 sedan den versionen kom och en 100 lina (100/10 Mbit/s) så hastigheten kan det inte bero på.
  • Exakt mitt problem också! Med Windows 10.

    Lisbeth
  • har samma problem microsoft10 home
    nu har jag väntat 30min fortfarande inget ljud.
  • Hej Björn och Lisbeth
    Just i era fall kan det kanske hänga ihop med att vi just nu har problem med flera lokala kanalers sändningar. Våra tekniker undersöker orsaken.
    Vad gäller övriga windows 10-kopplade problem får vi återkomma.
    mvh
  • Det finns ett grundläggande problem med Sveriges Radios inställning. Man får exempelvis ett sådant här svar (enligt ovan);

    "Du använde Chrome när du skrev hit. Är det Chrome du vill lyssna med? Om du kollar Explorer eller Edge, blir det samma sak då?"

    Jag ska inte behöva byta browser och jag har, liksom några andra i tråden, redan provat med Firefox, trots det.

    Som jag nämner i mitt ursprungliga inlägg ovan, finns alldeles uppenbart tekniken för att direktlyssning liksom efterhandslyssning ska fungera i princip felfritt oavsett browser. Brittiska BBC, till exempel, använder sig av sådan teknik. Man kan tycka att det inte borde vara omöjligt för Sveriges Radio att göra detsamma, liksom det av någon anledning inte är omöjligt för exempelvis varenda bilfabrik i hela världen att tillverka bilar med runda i stället för fyrkantiga hjul.

    Om nu Sveriges Radio inte är i besittning av denna teknik, varför inte kontakta BBC och be dem informera om hur man gör, och sedan i Sverige göra om och göra rätt?

    Kör hårt,
    Bellis
  • Hej Bellis
    Jag förstår absolut irritationen när det inte fungerar. När vi frågar om ni testat andra webbläsare är det för att ringa in problemen. Vi får motsvarande frågor av utvecklarna. Det finns många felkällor. Små skillnader i olika versioner av operativsystem och webbläsare,  eller en krånglande intern server som härom dagen. Vi har också haft en del problem med vissa it-noder utomlands. Dvs det är inte alls lyssnarens utrustning, eller våra egna system, som krånglar utan transportvägen. I semestertider är också bemanningen lägre än resten av året, så vi har inte hunnit specialstudera detta fall helt än. Hur som helst är alla detaljer intressanta när det gäller att lösa de problem som finns.
    Mvh
  • Beror det inte på att filerna innehåller mer än tre timmars program och därmed är för stora?
  • Hallå, Janne!

    Faktum kvarstår. Oavsett var jag befunnit mig i världen, oavsett vilket operativsystem jag har haft, och oavsett vilken browser jag har använt, har jag aldrig någonsin dessa problem med brittisk eller irländsk radio (jag menar nu republiken Irland, som alltså inte har BBC, utan RTÈ). Däremot har jag, vilket möjligen sparad e-brevväxling med Sveriges Radios support av och till under tio års tid vittnar om, haft ständiga problem med lyssning på Sveriges Radio. Och beskedet är alltid detsamma: problemen ska "ringas in", det "är semester", och så vidare, ad infinitum.

    Vad som skulle behövas, men som jag hyser föga hopp om någonsin kommer, är i stället en permanent *fungerande* lösning. Den lösningen finns inom räckhåll. Sveriges Radio borde kunna tala med kollegorna på antingen BBC eller RTÉ, och därefter helt enkelt lägga upp samma slags system som någon av de har. Det *borde* vara möjligt.

    Fast innan så sker, kommer det fortsatt att vara ständiga problem med olika operativsystem och webbläsare, med it-noder utomlands, och så vidare.

    Problem som märkligt nog aldrig någonsin vidhäftar BBC och RTÉ.

    Kör hårt,
    Bellis
  • Hej Björn s
    Visst kan efterhandslyssningsfiler vara relativt stora för långa program, men det brukar normalt  inte orsaka problem i sig.
    Mvh
  • Hej Sveriges Radio
    Kan det vara slut med kringsnacket nu? Jag och andra har förskt lyssna med Firefox, Chrome, Explorer, under Windows och Android och alla har problem.
    Chrome på Android verkar dock fungera.
    Argumentet "har du försökt lyssna med en annan webblåsare" håller inte längre. För mig, liksom för andra, har det fugerat tidigare, men fungerar inte längre. Jag och andra kan lyssna på allt annat på webben, så varför inte på SR? "Det tog för lång tid att hämta ljudet" duger inte som felmedelande. Ni sitter på lösningen, så var vänlig åtgärda. Public Service = tjänst åt allmänheten.
  • Hej!
    Jag hade också en tid trögstartade ljudströmmar. Efter att ha justerat webbskyddet som genomsöker inkommande webbtrafik för sverigesradio.se och sr.se i antivirusprogrammet så flyter det på bra igen. Om felmeddelandet enligt rubriken fås är det oftast någon inställning som behöver ändras hos lyssnaren. För övrigt har jag samma antivirusprogram på mobilen och där vill inte BBC´s radiokanaler starta, så det är fel att säga att det aldrig är problem med lyssningen på BBC.
  • Jag har Internet Explorer 11, funkar inte där heller.
  • Tips för den som vill och orkar testa! Detta är främst till för problem med direktlyssning på kanaler (webbstömmar utan slut) som Thomas i denna tråd hade problem med.

    Börja med att göra inställningarna nedan och starta om allting. Det kan lösa problemet på samma sätt som det löstes för mig eftersom det i princip är samma inställning som jag gjorde i antivirusprogrammet. Det finns många andra saker som kan orsaka problemet, men detta är hur som helst ett tips som kan hjälpa någon att få rakare rör till ljudströmmarna.

    Internet Explorer 11 (Inställningarna för Microsoft Edge görs i detta fall via inställningarna för IE11):
    Internetalternativ -> Säkerhet -> Betrodda platser -> Platser -> Lägg till sverigesradio.se och sr.se som betrodda platser.

    Google Chrome 60:
    Inställningar -> Avancerat -> System -> Öppna proxyinställningar -> Säkerhet -> Betrodda platser -> Platser -> Lägg till sverigesradio.se och sr.se som betrodda platser.

    Anledningen till att frågan om en annan webbläsare testats ställs är till för att starta felsökning för att ta reda på om det är i själva webbläsaren eller något "utanför" webbläsarna som är "felinställt". Fungerar det i den ena men inte i den andra webbläsaren finns problemet lokalt i webbläsaren, förenklat uttryckt. Mer info.

  • Hej!

    Ni är åtta lyssnare som felanmält i denna tråd, och jag vill svara var och en av er för att få en tydlig bild av problemet. Jag delar upp det i ett par olika inlägg.

    Bellis (jo jag minns många av våra långa e-postväxlingar)
    Bor du kvar i Grekland? Det ska självfallet fungera i Grekland också, men kan vara relevant information när vi felsöker.

    Jag skulle även vilja kartlägga i vilka sammanhang felet uppstår. Kan du testa dessa tre länkar och se om du får samma fel på alla?
    1. Lyssna direkt på P1 (eller annan kanal) genom att starta från denna sida:
      https://sverigesradio.se/kanaler/
    2. Lyssna på ett kort inslag från Godmorgon världens startsida:
      https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=438
    3. Starta ett avsnitt av Godmorgon världen:
      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=438
    Får du felmeddelandet om att det tar för lång tid att starta ljudet på alla?

    Jag inser att det är frustrerande att jag fortsätter i samma stil, med att be dig testa saker för att förstå varför det inte fungerar, men att kopiera exempelvis BBC:s teknik, låter sig inte göras (och hade troligen inte hjälpt, som Supporters inlägg visar).

    Tack för hjälp att kartlägga detta.
    Annika Webbmaster
  • KarinBerg:
    Du skriver att du har exakt samma problem. Även för dig är jag intresserad av om det är allt vårt innehåll, eller om det är delar av det. Testa gärna de länkar bad Bellis testa:
    Jag undrar också om du har Linux eller Windows XP, eftersom det finns ett unikt problem för Firefox på dessa plattformar.
    Annika Webbmaster
  • Thomas:
    Kvarstår ditt problem? Brukar det alltså starta som det ska till att börja med, och att det är 50/50 om det startar är när du vill återta lyssningen efter avbrott, eller händer det att det även är svårt att starta från början?

    Du skrev att avbrotten uppstår när du håller på med annat i datorn, men kan de även uppträda om du låter datorn spela radio medan du går och hämtar en kopp kaffe eller så, alltså utan att du gör något annat på datorn samtidigt?
    Annika Webbmaster
  • Lisbeth och Björn (utan S):
    Min kollega Jan misstänkte att det ni drabbades av var ett tillfälligt fel med våra P4-strömmar. Stämde det och ni har kunnat lyssna sedan dess?
    Annika Webbmaster
  • Björn S:
    Felet har inte med filstorlek att göra och min uppfattning är att det rör sig om ett par olika fel.

    Får du alltså också felmeddelandet om att det tar för lång tid att starta ett ljud? Sker detta hela tiden, eller verkar det fungera bättre ibland?

    Tack för att du skrev ut det där S:et, så att vi direkt såg att ni är två olika Björn som skrivit här!
    Annika Webbmaster
  • Jörgen:
    Vi sitter inte på lösningen, men förhoppningsvis kan vi lösa detta för de flesta av er när vi väl förstår vad som är fel i de olika fallen, för det är troligen ett par olika saker.

    Något som jag vet kan ge liknande problem, är att använda Firefox på XP eller vissa Linux-varianter. Ett annat är om brandväggen blockerar oss. Ett tredje är det jag undrar om Björn och Lisbeth drabbades av - tydliga men tillfälliga tekniska problem hos oss. Och eftersom brandväggsinställningar inte hjälper en person som har XP-relaterade problem, måste vi först förstå vad det är som drabbat var och en av er, först därefter kan ni få rätt hjälp.

    Allmänna råd som att växla mellan http och https i början av adressen och att se om felet uppträder i en annan webbläsare är inte fel, för det kan avhjälpa en hel del problem.
    Annika Webbmaster
  • Jag har en pc som har varit igång någon vecka och där p4pus har spelats upp hela tiden med webbläsaren Firefox. Helt problemfritt. En annan PC, ansluten till samma nätvärk, samma operativ och webbläsare som den första PC'n. Där fungerar inte någon av Sveriges radio's kanaler alls. Däremot finns det andra stationer som det går utmärkt att lyssna på. Har avaktiverat Windows brandvägg, ingen skillnad. Då återvände jag till den första PC'n, skulle kolla om det var andra inställningar i Firefox. Stängde av Firefox, startade på nytt. Då fungerar det INTE att lysna på p4plus. Kollade i en tredje PC, samma sak där. Felmeddelande: "Det tog för lång tid att hämta ljudet, prova igen"

    Kan detta ge någon vägledning?
  • Fim:
    Om felet uppstod idag, är det troligen att flera operatörer inte kunde hitta våra servrars adresser.

    Jag är osäker på om alla bolags DNS-servrar nu har korrekta uppgifter, men snart bör de ha det. (Felet ligger inte hos oss, så vi har svårt att snabba på deras uppdateringar.)

    Har du alltså fortfarande detta problem? Vilken operatör gäller det?
    Annika Webbmaster
  • Eva:
    Hur har det gått för dig sedan du felanmälde hit? När märkte du felet?
    Annika Webbmaster
  • Fim, möjligen kan du lyssna via Tunein om din operatör fortfarande har problem att hitta oss:
    P4 Plus hos tunein.com

    Annika Webbmaster
  • Annika, Tunein funkar inte.
    Min ISP är ComHem.
    En märklig sak, adressen webbadressen sr.se funkar inte "Servern hittades inte" Är nästa hundra på att det funkade tidigare. Kan ju peka åt hållet att DNS-servrarna inte är helt friska. Kolllade med Firefox i mobilen, sr.se hittas inte. Och plötsligt funkar inte p4plus i mobilen, det gjorde för tre timmar sedan.
    Har Sveriges radio bytt IP-adress på något sätt och det har inte nått ut till alla DNS-servrar?
  • Pingade på sverigesradio.se
    2=C:\Addup2\KK>ping sverigesradio.se

    Pinging sverigesradio.se [134.25.4.140] with 32 bytes of data:
    Request timed out.

    Ping statistics for 134.25.4.140:
        Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss)
  • Jag fick samma pingsvar.
    Den stora skillnaden för mig är annars att jag inte haft ett enda lyssningsproblem via webben idag.
  • Nu funkar det.

  • Tack Fim!
    Det verkar som om ni som hade DNS-problem med Comhem nu kan lyssna.

    Den här tråden är dock spretig, och jag tror inte att det fungerar bättre för er andra, så ni får återkomma så att vi kan lösa det hos som är problem hos var och en av er!
    Annika Webbmaster
  • Annika,

    jag citerar dig:

    "Bellis (jo jag minns många av våra långa e-postväxlingar)
    Bor du kvar i Grekland? Det ska självfallet fungera i Grekland också, men kan vara relevant information när vi felsöker."

    Jag bor kvar i Grekland, men inte hela året, och det har jag aldrig gjort. Jag är i Sverige nu och problemen är, som jag nämnt tidigare i denna tråd, ständigt desamma, år ut och år in, oavsett land och oavsett det faktum att jag under tiden bytt dator säkert sex eller sju gånger.

    Och du minns våra långa e-postväxlingar, vilket jag förstår. Följande har jag gjort många gånger förut, i lite olika varianter:

    "Jag skulle även vilja kartlägga i vilka sammanhang felet uppstår. Kan du testa dessa tre länkar och se om du får samma fel på alla?
    1. Lyssna direkt på P1 (eller annan kanal) genom att starta från denna sida:
      https://sverigesradio.se/kanaler/
    2. Lyssna på ett kort inslag från Godmorgon världens startsida:
      https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=438
    3. Starta ett avsnitt av Godmorgon världen:
      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=438
    Får du felmeddelandet om att det tar för lång tid att starta ljudet på alla?"

    Här är problemet:

    Trots dessa tester, som vi lyssnare uppmanas göra, förefaller det inte som om de någonsin leder till något slags åtgärd från Sveriges Radios sida. Vi testar, konstaterar att det som vanligt inte fungerar, och sedan fortsätter det att inte fungera. Oavsett browser och bortsett från det faktum att man löpande sitter med det senaste operativsystemet från Windows.

    Fråga: Varför testar inte i stället Sveriges Radios webbansvariga och felsöker varje tänkbart fel och åtgärdar det...? Som lyssnare är vi inte avlönade för att utföra era tester och ska inte behöva göra det.

    Det är något som bara inte stämmer här. Sveriges Radio säger gång på gång att det inte går att använda sig av samma system som BBC eller RTÉ, men det är inte begripligt. Det är ungefär som om en bilfabrikant som tillverkade bilar med fyrkantiga hjul och utan ratt inte skulle kunna ställa om produktionen till runda hjul och ditmonterad ratt. Om BBC och RTÉ kan använda sina system, måste SR kunna göra det. Det är bara en fråga om att installera dem.

    Men Sveriges Radio fortsätter envist, år ut och år in, med fyrkantiga hjul och avsaknad av ratt.

    Vilket gör det hopplöst att som lyssnare provköra, för att uttrycka det milt.

    Senast i går försökte jag direktlyssna på Studio Ett. Vid sjunde avbrottet på femton minuter, med meddelande om att det tog för lång tid att hämta ljudet, fick jag som vanligt hoppa över till BBC.

    Som fungerade. Som alltid. Runda hjul, ratt på plats.

    Kör hårt,
    Bellis
  • Så då skulle jag lyssna på:
    Ring P1 - 099-510 10 Terrorism, sms-reklam, andrahandsuthyrning, fredag den 18 augusti.
    Det gick ju inte så klart...
    Det tog för lång tid att hämta ljudet, prova igen, och igen, och igen.....

    Då gick jag in i koden och hittade länken https://lyssna-cdn.sr.se/ljudit/p1/ring_p1/2017/08/ring_p1_20170818_0930_192.m4a
    Vilket inte är en mp3 fil.
    Laddade ner den, spelar upp den i VLC.
    Använde Windows XP, K-Melon Webläsare
    Problemet återkommer med alla webläsare och med andra windows operativsystem.
    Så jag misstänker att det är ni som inte får till det.
    Sen får jag felmeddelande när jag försöker posta här mina reflektioner:
    Säkerhetsfel

    Din webbläsare skickade inte giltig information (felaktig CSRF-nyckel) till servern. Detta beror troligen på att du inte tillåter din webbläsare att ta emot cookies från tredje part. Detaljerad orsak nedan:

    Referer checking failed - no Referer.
  • Bellis:
    Varför testar inte i stället Sveriges Radios webbansvariga och felsöker varje tänkbart fel och åtgärdar det...?

    Det gör vi. Vi försöker återskapa de fel vi får inrapporterade, men ibland lyckas vi inte. Vi letar efter misstänkta fel i våra loggar (vilket vi förstås gör även utan att få in felrapporter).

    Och jag vet att det inte är någon som helst tröst för er som drabbas av problem, men vår webbplats fungerar riktigt bra för de allra flesta. Det är när det inte fungerar, och den information om felet vi fått inte räcker, som vi behöver er hjälp att felslöka.

    Det är därför jag undrar om du befinner dig i Grekland, så jag vet om felsökningen kanske bör gälla de CDN-noder som servar våra lyssnare i Sydeuropa.

    Och att jag vill veta om  det är skillnad mellan de tre olika länkar jag gav, beror ju på att jag vill förstå vilken del av våra system vi bör felsöka.

    Du kan lyssna på delar av vårt innehåll utan att använda vår webbspelare. För att lyssna direkt på P1 och andra kanaler kan du använda dig av de länkar du hittar här:
    Direktlänkar

    Direktlänkarna är ett sätt för dig att ta del av vårt innehåll utan att behöva lida av våra fyrkantiga hjul.

    Öppna den kanal du vill lyssna på i ett externt spelarprogram. (Använder du VLC, ska alla format fungera. Med Windows media Player, fungerar endast MP3.) Om du kan lyssna utan avbrott när du använder direktlänkar, vet vi att det är själva webbsidan hos oss, snarare än ljudströmmen, som fungerar dåligt hos dig. Om även direktlänkarna får samma frekvens i avbrott, kan vi istället koncentrera felsökningen på nätverket, främst CDN (om du är i Grekland) och säkerhetsinställningar (som kan vara ett fel hos oss, där vi exempelvis  missat att uppdatera något certifikat och några besökare därmed fått problem, eller om problemet beror på din routers konfiguration).

    Vi behöver din hjälp för att förstå varför det inte fungerar hos dig. Jag kan faktiskt inte förstå varför det är kontroversiellt.
    Annika Webbmaster
  • Bosse:
    En föredömlig  felanmälan, och jag vet vad som blev fel i detta fall. Fast jag undrar över detta:
    Problemet återkommer med alla webläsare och med andra windows operativsystem.

    Det problem du beskriver, är nämligen specifikt för Firefox (och Firefox-kloner som K-Meleon) på vissa operativsystem. Firefox har problem med AAC, ett ljudformat vi använder på sverigesradio.se. I vanliga Firefox är detta löst genom att Firefox förlitar sig på att operativsystemet kan hantera formatet korrekt, vilket nästan alla operativsystem kan. Windows XP, vissa "strippade" varianter av Windows och Linux kan dock inte heller hantera AAC. Med de strippade Windows-versionerna och Linux så löser man det genom att installera rätt codec. Med XP finns ingen sådan lösning.

    Du kan testa om det ligger något i detta genom att jämföra två ljud-länkar hos oss:
    Dagens dikt 80 år: "Aria" av Lars Forssell

    Det finns två olika länkar till samma dikt. Dels den som är 6.10 lång, som du kommer att få problem med i K-Meleon på XP, dels en som är 1.52, utan musik. Den kommer att fungera.

    Om detta inte stämmer och du får problem även med versionen utan musik, så hör av dig igen, för då är det inte det fel jag tror.

    Jag rekommenderar lyssnare att inte använda XP (vilket är ett operativsystem som medför säkerhetsproblem), men om du inte kan eller vill byta till ett nyare operativsystem, så vill jag tipsa om att både Chrome och webbläsaren Maxthon fungerar med alla våra ljudformat. Senast idag fick vi bekräftat att AAC fungerar i Maxthon på XP:
    Hur du kan fortsätta använda en äldre dator med WIN XP på SR till 2020

    Hur K-Meleon fungerar på plattformar där operativsystemet kan hantera AAC, vet jag inte, men jag tror att det är en lika bra browser som vanliga Firefox i de fallen.

    Som sagt tror jag att detta fel beror på en kombination av webbläsare och operativsystem som inte fungerar med ett av våra ljudformat. Om du lämnar lika bra information om de andra felen du får i alla webbläsare och på alla operativsystem, så betar vi förhoppningsvis av även dessa.

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Förtydligande nr 1:
    De flesta Linux-versioner, i synnerhet de vanliga som Ubuntu, har rätt codecs från början.

    Förtydligande nr 2:
    Att det blev fel på dagens Ring P1 beror samtidigt på ett fel från vår sida. Programmets podd-version (MP3 som K-Meleon på XP klarar av) är inte utlagd, och då blir det en automatiskt inspelad AAC-version som dyker upp.

    I vanliga fall kan du alltså använda K-Meleon till att lyssna på Ring P1, så om det är just Ring P1 du brukar lyssna på, har du inget behov av en alternativ webbläsare. Däremot fungerar inte avsnitt med musik, ljudklippen på vår startsida och en hel del annat.

    Vi ser över varför det blivit fel med senaste Ring P1 och tackar för att din felrapport fick oss att se detta!

    Annika Webbmaster
  • Bosse (igen):
    Sen får jag felmeddelande när jag försöker posta här mina reflektioner:
    Säkerhetsfel

    Din webbläsare skickade inte giltig information (felaktig CSRF-nyckel) till servern. Detta beror troligen på att du inte tillåter din webbläsare att ta emot cookies från tredje part. Detaljerad orsak nedan:

    Referer checking failed - no Referer.

    Jag hör med Kundo, det företag som ligger bakom själva forum-funktionen, om de vet varför du får detta.
    Annika Webbmaster
  • Bosse (återigen):
    Jag kontaktade Kundo, det företag som har hand om det tekniska i supportforumet, för att få veta vad ditt CSRF-problem kan bero på.

    Nu har vi fått svar:
    Baserat på informationen i felmeddelandet så tror jag det beror på en inställning i er användares webbläsare. Det går att stänga av att skicka referer-headern i Firefox (och flera andra webbläsare) och jag tror det är vad er användare gjort.

    I K-Meleon finns dessa inställningar under Tools > Privacy
    What privacy features does K-Meleon include?

    Låter det som en rimlig förklaring?
    Annika Webbmaster
  • Annika
    Ja det verkar fungera nu, så det är en rimlig förklaring.
    Angående operatisystem/webläsare, om man använder en gammal dator så fungerar äldre program/system bättre/snabbare.
    Tycker det är märkligt att först lägga upp program i AAC-version för att sedan ändra dem till mp3?
    Sedan att felmeddelandet är:
    "Det tog för lång tid att hämta ljudet"
    ​Jag tycker det verkar som ljudet hämntas åtminstone går det åt en massa Mb till ingen nytta..​​​

  • Angående operatisystem/webläsare, om man använder en gammal dator så fungerar äldre program/system bättre/snabbare.

    En möjlighet är att installera Linux:
    Linux kan blåsa liv i en gammal dator (Yle)

    Tycker det är märkligt att först lägga upp program i AAC-version för att sedan ändra dem till mp3?

    Många av våra program spelas in i AAC-formatet direkt från tablån, och det ljudet går ut direkt, sparas (oftast) i 30 dagar för att sedan raderas. Eftersom det sker automatiskt, kommer ljudfilerna ut snabbt, men om tablån inte stämmer med verkligheten kan det till exempel följa med lite innehåll från programmet innan. Dessa avsnitt kan man lyssna på i appen och via webben, men vi erbjuder dem inte för nedladdning.

    De program vi erbjuder för nedladdning lägger vi ut som poddfiler i formatet MP3. Ofta klipps ljuden först. Till exempel klipper vi bort musik ur Sommar och Vinter i P1. De poddfiler som hanteras manuellt får också en "snyggare" början och slut, eftersom en människa och inte en tidsinställd dator avgör vad som hör till programmet.

    För program där det inte finns något mervärde med den automatiskt inspelade versionen, ersätter vi denna med poddvarianten. För andra program (som Dagens dikt och Sommar) finns det en del lyssnare som föredrar att lyssna med musik och andra som föredrar att lyssna utan musik.

    Med Ring P1 den 18 augusti uppstod någon miss i den manuella poddhanteringen, så den filen kom inte ut som den skulle. Och då var det ju bra att vi hade en automatiskt inspelad AAC-variant av programmet som våra lyssnare kunde ta del av (om de inte satt på just XP och en webbläsare som inte klarar av AAC).

    Sedan att felmeddelandet är:
    "Det tog för lång tid att hämta ljudet"

    Jag håller med om att felmeddelandet är missvisande. Det borde ha stått att det tog för lång tid att starta ljudet. Om det går, vore det ännu bättre att det stod att det inte går att spela ljudet på den aktuella plattformen.

    Jag framför detta till de kolleger som arbetar med spelarens felmeddelanden.
    Annika Webbmaster
  • Här är en annan, rolig variant som jag har glömt nämna. Försöker man lyssna på Lärarrummet i efterhand -

    http://urskola.se/Produkter/201118-Lararrummet-Hur-far-man-fler-att-ga-fardigt-gymnasiet#Lyssna

    - drabbas man av en roterande cirkel mitt på skärmen. Den fortsätter att rotera. Och rotera. Och rotera. Det är samma sak denna gång som tidigare gånger jag försökt, men nu har jag bara låtit den rotera i drygt tio minuter utan att något händer. Vid tidigare tillfällen har den roterat i bokstavligt talat timmar, jag har förnyat sidan, jag har klickat på pilen för att lyssna igen, och resultatet har varit detsamma. Stor rotation, ingen upppelning av programmet!

    Den här gången går det heller inte att ladda ned någon MP3-fil, eftersom någon sådan inte finns, trots att länk för nedladdning finns.

    Kaoset på Sveriges Radios hemsida är, om man ser på det hela med rätt attityd, komik på en nivå som saknar motstycke i hela mediavärlden!

    Kör hårt,
    Bellis
  • Hej Bellis!

    Ännu en bra felanmälan som gör att vi kommer en bit på vägen mot fungerande lyssning, eftersom du berättade vilket program det var du fick problem med och hur det yttrade sig.

    Detta är absolut Sveriges Radios problem, trots att det inte är vår sajt du fick felet hos, utan hos Utbildningsradion. Vi vill att du ska kunna lyssna på våra UR-program. Men detta fel ligger utanför vad jag har bra koll på, för det är inte Sveriges Radios sajt. Bäst hjälp får du troligen om du vänder dig till UR:
    https://kundo.se/org/ur/

    Att det ens är till UR vi hänvisar dig, är förstås ett problem i sig - men det väljer jag att inte gå in på nu, eftersom logiken (eller bristen på logik) kring den frågan är ett annat ämne. Om du vill kan vi ta det i en egen tråd, eller fortsätta på en gammal tråd där du hade svårt att hitta ett annat av våra UR-program.

    Men jag vill alltså förstå vilka fel som uppstår även hos dem! Det intressanta är att du hos UR får problem som liknar dem du får hos oss, vilket förstås är illa – men bra för felsökningen. Detta fel kan jag nämligen, till skillnad från felet i vår egen webbläsare, återskapa!

    Jag får samma fel som du när jag vill spela upp avsnittet i UR:s spelare i Chrome på Windows 7. Däremot startar det direkt i Internet Explorer och Firefox på samma dator och nätverk, liksom i Safari på Ios i annat nätverk.

    Att ladda ned MP3-filen fungerar som förväntat, det vill säga inte i Safari/Ios, men överallt annars. Nedladdnings-felet kanske berodde på att ljudfilen hos UR ännu inte hade kommit ut när du testade. Testa gärna om du kan lyssna den vägen nu!

    Jag får även problem med andra radioprogram från UR, till exempel detta:
    http://urskola.se/Produkter/199491-Skolministeriet-Hjarnforskning-pedagogik-sant

    Även UR:s andra sajt, UR Play, har problem:
    http://urskola.se/Produkter/181640-UR-Samtiden-Framtidens-skolpolitik-Alla-behovs-och-alla-kan

    Men alla ljud är inte drabbade:
    http://urskola.se/Produkter/181640-UR-Samtiden-Framtidens-skolpolitik-Alla-behovs-och-alla-kan

    Förutom att laddningssnurran (troligen) håller på så länge jag tillåter den, blir aldrig play-ikonen en paus-ikon, vilket den blir direkt i de webbläsare där ljudet fungerar. När jag klickar på play-symbolen medan ljudet försöker starta, avbryts försöket att spela upp ljudet, så det är enbart rent grafiskt den inte ändras från start till paus.

    Att jag kan återskapa felet gör att jag förhoppningsvis kan förstå vad det beror på. Jag kan koppla upp en drabbad dator över ett annat nätverk och se om det påverkar felet. Jag kan testa med http respektive https i början av adressen och jag kan se om det är någon skillnad mellan att surfa som vanligt och i inkognitoläge - det vill säga de saker jag brukar fråga er lyssnare om.

    Och kanske får vi, när vi förstått vad som felas hos UR, uppslag för att felsöka i vår egen sajt.

    Fast orsaken till problemet kan vara lika väsensskillda som hos Fim (tillfälligt och allvarligt DNS-fel i kopplingen mellan Sveriges Radio och flera internetleverantörer) och Bosse ("Mozilla-webbläsare" kräver att operativsystemet har stöd för AAC för att spela delar av vårt innehåll, i kombination med att MP3-fil saknades för Ring P1), som trots liknande felmeddelanden hade helt olika problem.

    Det är enbart - som vanligt, måste jag dystert tillägga - Sveriges Radios hemsida som är permanent inställd på "Ur funktion".

    ...

    Vid tidigare tillfällen har den roterat i bokstavligt talat timmar, jag har förnyat sidan, jag har klickat på pilen för att lyssna igen, och resultatet har varit detsamma. Stor rotation, ingen upppelning av programmet!

    Min slutsats är att du faktiskt har haft upprepade problem även med UR:s sida. Jag beklagar det, men hyser stort hopp om att snart förstå vad felet hos dem beror på.

    Trevlig helg, och fortsätt att berätta tydligt vilka program det är som drabbas av problem, så att våra chanser att rätta felen ökar.
    Annika Webbmaster
  • Mait Winneborn skrev hit om problem att lyssna i en Samsung-surfplatta. Inlägget är flyttat hit:
    Samsung surfplatta: Ljudet försvinner efter ett tag

    (Jag bedömer att Maits fel inte har beröring med något av de många problem ni andra beskrivit.)
    Annika Webbmaster
  • Hej Bellis och andra med fel kopplade till UR:s spelare!

    Nu har jag själv undersökt och varit i kontakt med kolleger på UR, och jag tror att jag vet hur du kan få lyssningen i deras spelare att åter fungera.

    Felet har att göra med att de senaste versionerna av Chrome inte längre tillåter en teknik som heter Flash, om användaren inte uttryckligen säger att det är okej.

    1. Klicka på det informations-i som finns till vänster om adressfältet i webbläsaren
    2. Gå ned till Flash
    3. Välj Tillåt alltid på den här webbplatsen
    (Se bild)

    Därefter står det ett meddelande högst uppe på sidan om att de nya inställningarna börjar gälla när sidan uppdaterats, och en knapp "hämta igen". (Se bild)

    Ladda om. Därefter kunde jag lyssna och jag hoppas att detsamma gäller för dig!

    Annika Webbmaster
  • Bosse:
    Du skrev tidigare i denna tråd att Problemet återkommer med alla webläsare och med andra windows operativsystem.

    Gjorde du denna analys eftersom andra i tråden skrivit om till exempel Chrome och Edge på Windows 10, eller har du själv fått samma/liknande fel på någon annan webbläsare och version av Windows?

    Om du själv har problem som inte är kopplade till XP och Firefox-liknande webbläsare, så berätta om det, för annars kan vi inte lösa problemet.
    Annika Webbmaster
  • Annika
    Har inga direkta problem längre just nu, fungerar på Firefox och win7 för mig, förut fungerade det inte vid direktuppspelning (provade också andra webläsare)
    Lyssnar inte så ofta på SR längre, finns en hel del annat på nätet som bara fungerar hur bra som helst och ofta med mer intressantare innehåll. Har man en svag uppkopplingshastighet så är det bra att ladda ner det så man slipper alla avbrott.
  • Bra att det fungerar som det ska nu!

    Att vi inte skapar det innehåll som du tycker är mest intressant är förstås också ett förbättringsområde, men utanför vad vi på webbsupporten kan ta på oss. (Men hör gärna av dig direkt till våra redaktioner om det finns innehåll du tycker att vi bör täcka in bättre eller på annat vis än vad vi gör idag!)

    Om du får problem med våra webbtjänster igen så hör av dig, för det vill vi veta och åtgärda!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har nu fått hjälp av min son som är duktig på datorer, detta är vad han gjorde med mina datainställningar, eftersom detta är ett äldre program finns det risk att hastigheten blir lägre, men efter jag provat fungerar ljudet på sr.se.
    Denna åtgärd gäller Firefox

    Prova att använda HTTP/1.1 istället för HTTP/2
    Öppna en ny flik och gå till ”about:config”
    Acceptera varningen om den visas
    Skriv ”http2” i sökfältet
    Sätt inställningen ”network.http.spdy.enabled.http2” till ”false” genom att dubbelklicka på den
    Försök igen.
    Om det inte hjälper, ändra tillbaka till standardvärdet ”true”

  • Oj, så intressant!

    Inställningen borde inte spela någon roll alls eftersom vi ännu inte använder HTTP/2. Att vi inte har infört det medför också att jag inte har satt mig in i vad HTTP/2 är, mer än att det är ett mer effektivt sätt att skicka data.

    Fast att vi ännu inte använder tekniken, är vad vi själva tror. Vårt system är komplext och det finns externa företag inblandade, inte minst i processen när vi skickar ut ljuden, och där kan möjligen HTTP/2 vara inblandat, vilket vi kollar upp nu under dagen!

    Är det så, så behöver vi förstås förstå varför det fungerar bättre för dig om du sätter enable http/2 till false.

    Men om vi nu inte använder HTTP/2 alls, så återstår det att förklara varför det fungerade efter förändringen. Där har jag två alternativa förklaringar. Den ena handlar om att du gjorde en förändring i config, och när du sparade den så läste Firefox in vissa andra inställningar på nytt och att du då på köpet fick något annat (exempelvis vilka codecs Firefox använder för att hantera vissa ljud) ändrat.

    Den andra är att felet inte påverkades och tyvärr kvarstår, men att det verkade som om det var borta för att du testade att lyssna på en länk som du inte får samma problem med som du får med vissa andra ljudlänkar.

    Den teorin är enkel att testa. Gå hit med Firefox:
    Sommar & Vinter i P1: Stina Ekblad

    Där finns det två ljudlänkar (se bild). Den utan musik, 56 minuter, startar i så fall utan problem, medan den med musik, 88 minuter, ger felmeddelande om att det tar för lång tid att starta ljudet.

    Om det är problem att starta den 88-minuter långa ljudfilen, så skulle jag gissa att du har en Linux-dator (t ex Ubuntu), och är det så, så vet jag hur du löser problemet!

    Jag återkommer när vi har hunnit se över om vi använder HTTP/2 i någon del av kedjan.

    Tack (och tacka även sonen) för en helt ny infallsvinkel!

    Annika Webbmaster
  • Karin, igen:
    Ser man på! Lyssnare som besöker oss med https i början av adressen får faktiskt ljud och bilder via HTTP/2.

    Då behöver vi självfallet förstå hur det kommer sig att ditt problem försvann när du blockerade den möjligheten, så att vi får klart för oss vilka lyssnare som kan ha nytta av det tipset och om det är något med vår HTTP/2-variant som inte fungerar som den borde.

    En av de saker vi brukar tipsa lyssnare med problem om är att alternera mellan http och https för att se om problem uppstår över båda protokollen. Där har jag större erfarenhet av att det fungerar över https men inte över http. Men ifall vi webbmastrar stöter på lyssnare där det fungerar över http och inte över https, så kan HTTP/2-inställningar kanske påverka.

    För din del, och tills vi förstått hur detta fungerar, så kan detta vara bra att veta:
    Om du tycker att övrig webbtrafik blivit segare genom att du blockerat HTTP/2, så tillåt detta igen, och besök just sverigesradio.se med http:// istället för https:// i början av adressen. Då slipper du HTTP/2 hos just oss.

    Stort tack igen för att du och din son har ökat vår förståelse för ytterligare en faktor som kan spela in. Vi tar som sagt reda på mer om detta!
    Annika Webbmaster
  • Hallå!

    Jag ska återkomma efter att ha kontrollerat ovanstående tips om UR, men just nu känns det bara lika tröstlöst som vanligt. Jag har en nyköpet Hewlett Packard-dator, Windows 10. Med Internet Explorer får jag inte ens upp en "uppspelningsränna" eller vad det heter när jag klickar på "Play" på något av SR:s - inte UR:s - program (det gäller både direktlyssning och efterhandslyssning), alltså den där vågräta rännan i överkant där en markör långsamt glider från vänster till höger ju längre programmet går.

    En sådan ränna får jag upp i Mozilla Firefox. Men där står det, nu som alltid, vecka ut och vecka in, månad ut och månad in, "Buffrar". Och så buffras det en stund, och sedan står det "Det tog för lång tid att hämta ljudet. Prova igen." Jag har nu med, återigen, ganska stort tålamod provat igen. 17 gånger. Resultatet är ofelbart detsamma. Eller felbart, snarare.

    Det blir BBC Radio i kväll igen. Eller vilken annan site på nätet som helst, för alla andra fungerar utmärkt.

    Samtidigt framför jag härmed en officiell begäran om att få mig tillsänd en MP3-fil innehållande den senaste upplagan av P2:s Andliga sånger, eftersom jag av ett särskilt skäl vill lyssna på just det programmet denna vecka. Jag är medveten om de upphovsrättslagar som gör det problematiskt för Sveriges Radio att skicka mig en sådan fil, men samtidigt tror jag att Konsumentombudsmannen möjligen skulle kunna ha åsikter om att Sveriges Radio ägnar sig åt det konstanta och flagranta kontraktsbrott det innebär att trots ihärdigt insamlande av licensavgifter på permanent basis underlåta att leverera de tjänster för vilka medborgarna betalar.

    Kör hårt,
    Bellis
  • Hej Bellis!

    Tack! Här gav du en hel del av den information som vi behöver för att förstå vad det egentligen är som händer (och inte händer).

    Internet Explorer
    Ja, vad heter uppspelningsrännan på svenska? Datatermgruppen skriver att förloppsindikator utan tvekan är den mest etablerade svenska termen, men det ordet är inget jag stött på speciellt ofta. Tidslinje, brukar vi säga på Sveriges Radio. Eller den där mätaren som visar hur långt in i ett program du har kommit.

    Eller avser du det vi kallar spelaren? Är det den som inte visar sig alls? Eftersom felsökningen är beroende av att vi förstår hur problemet visar sig, så bifogar jag en bild. Spelaren är den svarta delen som jag ringat in i gult, medan tidslinjen är markerad med en pil.

    Vilken är det som inte laddas alls i Internet Explorer? Jag hoppas på sätt och vis att det är hela spelaren. Att tidslinjen inte laddas kan jag nämligen inte förklara, men om det är spelaren som inte laddas, så är det troligen någon säkerhetsinställning som gör att Internet Explorer inte kan läsa in våra skript.

    I så fall borde du få andra problem med vår sajt, som att det inte kommer fler nyheter när du klickat på "visa fler" nederst på t ex Kulturnytts sida. Se bild:

    Fungerar det att visa fler nyheter hos Kulturnytt?

    Firefox
    För Firefox undrar jag om det fungerar bättre ifall du besöker sidan med https i början av länken istället för med http, eller om det blir samma fel då.
    Andliga sånger: Amazing Grace, sön 10 sept

    Jag vill att vi löser detta, men vi behöver din hjälp för att kunna göra det. Och om du svarar på det vi frågar, är jag faktiskt säker på att det kommer att lösa sig.

    Annika Webbmaster
  • Frågorna i sammandrag:
    1. Är det spelaren eller enbart tidslinjen som inte läses in i Internet Explorer?
    2. Kan du se fler nyheter hos Kulturnytt genom att klicka på "visa fler" nederst i "nyhetsflödet"?
    3. Är det någon skillnad mellan att starta ljud från https://sverigesradio.se/ respektive http://sverigesradio.se/ i Firefox?
    Annika Webbmaster
  • Bellis, igen:
    Om svaret på fråga 1 är "spelaren" och svaret på fråga 2 är "nej", behöver du tillåta Java script. Så här:
    1. Klicka på Verktyg (kugghjulet) i Internet Explorers övre högra hörn och välj Internetalternativ
    2. I det fönster som öppnas väljer du Säkerhet
    3. Se till att zonen Internet är vald, och klicka på Anpassad nivå
    4. Leta upp Active scripting och klicka i Aktivera
    5. Då öppnas ett fönster med frågan "Är du säker på att du vill ändra inställningarna för den här zonen?". Välj ja.
    6. Klicka på OK längst ned i fönstret Internetalternativ för att stänga dialogrutan
    Därefter bör vår webbplats fungera i Internet Explorer.

    Om du inte kan eller vill göra på detta sätt (till exempel för att min beskrivning inte gick att följa, eller för att Active scripting redan var aktiverat) så hör av dig! Beskrivningen av hur du gör bygger på Microsofts support, där det även finns bilder:
    Microsoft: Så här aktiverar du JavaScript i Windows
    Annika Webbmaster
  • Jag låser denna tråd, men hoppas verkligen att ni inte drar er för att rapportera in konstigheter framöver!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.