Datum på nyheterna?

Varför skriver SR inte datum på sina nyhetsinslag?

Se t ex sidan:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6413

Kommentarer

  • Hej Bernt!

    Att enkelt och tydligt visa när en nyhet är publicerad har med vår trovärdighet att göra - och trovärdigheten är vi väldigt måna om på Sveriges Radio. I ett medielandskap där gamla nyheter plötsligt kan få nytt liv är detta extra viktigt.

    När nyheten dyker upp i ett flöde på vår sida (t ex på den sida du länkar till ovan med samlad rapportering om Jamaica) syns ingen publiceringstid, men om du öppnar en enskild nyhet ser du publiceringstid. Om nyheten är äldre än ett dygn syns även datum och är nyheten från ett annat år än innevarande ska det också synas ett årtal.

    Alla publiceringar ska alltså ha en tidsstämpel när du öppnar den enskilda nyheten, som i detta exempel:
    Regeringsskifte väntas i Jamaica (publicerat 30 december 2011)

    I många "flöden", både som Jamaica-sidan som sällan uppdateras och vår startsida sverigesradio.se som uppdateras ofta, visar vi dock inte upp datumen. Den typen av "samlade översiktssidor" är manuellt sorterade av en redaktör och en av anledningarna till att tidsstämpel saknas, är att redaktörerna sorterar flöden så att det viktigaste syns överst eller så att det blir en bra balans mellan olika typer av nyheter. Om det finns tidsstämplar är det många lyssnare som blir förvirrade av "oordningen" eftersom de ofta inte vet att det är ett sorterat flöde utan tänker sig det som strikt kronologiskt.

    Kanske tänker vi fel här och skapar mer förvirring genom att utelämna datum? Vi för en dialog om detta med våra kolleger.

     Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett tydligt svar Annika!

    Jag ser nu vad du menar och det räcker bra tycker jag.

    Vi ska inte lasta på redaktören som sorterar mer arbete utan hen gör ett bra jobb redan idag – och hör se'n!
  • Ok, bra!
    Annika Webbmaster
  • Men jag tycker VERKLIGEN att det ska vara datum och tid även på översiktssidan. Och informationen finns ju på sidan under, så det går att lösa utan manuellt arbete.
    När jag skummar igenom sidan, som är manuellt sorterad (vilket JAG inte gillar, men det är en annan fråga), så undrar kag ideligen ”har jag kollat den? Går in på den och ser att det är en gammal nyhet. Förvirrande och skulle kunna undvikas om jag såg från början att den var från igår.
  • Håller med Dan Söderlund till fullo om det inte är för besvärligt …
    – och hör se'n!
  • Hej
    Jag ska lägga fram det som förslag till vår designer.

    Mvh
  • Toppen! Ett annat förslag är att erbjuda möjligheten att sortera i datumordning. För oss nördar, som inte vill missa något. Vi gillar inte att nån annan (redaktören) har sorterat ÅT oss. :-)