Byta plats mellan P3 och P4 plus

Hej!
Med tanke på alla vi äldre som önskar lyssna på "vår musik", är P4 Plus toppen om det bara inte var webbradio. Ju yngre man är, desto mer lever man uppkopplad till internet. Därför vore det väl vettigt att låta P3 bli webbradio och låta P4 Plus få överta P3-frekvensen! Jag vet att ni framhåller hur hög procent av oss äldre som lyssnar på P4. Om vi i första hand vill lyssna på musik, är det tyvärr det enda alternativet om vi inte kan lyssna på P4 Plus. P4 innehåller numera mycket "tomt prat" och inte den musik vi helst vill höra, men är ändå den enda av era vanliga radiokanaler vi väljer om vi vill lyssna på musik. För min del lyssnar jag inte alls på radio längre, förutom 50-talsrock med Sten Berglind på lördagkvällar och Ulf Elfving på söndagkvällar. När jag kör bil lyssnar jag bara på musik jag kopierat till MP3. Jag upprepar därför mitt förslag: låt P3 och P4 Plus byta plats!!
Med vänlig hälsning
Ingvar Jönsson

Kommentarer

  • Hej Ingvar och tack för att du vill hjälpa oss att nå rätt publik på rätt plattform!

    Intressant förslag, men fel forum
    Jag tycker att det är ett intressant förslag, men vad just jag tycker spelar inte så stor roll, eftersom jag är webbmaster och förstås inte ska ha mer att säga till om i denna fråga än andra lyssnare. Förslaget har alltså kommit till vårt forum för teknisk support, och frågor om vårt utbud hör egentligen inte hemma här, även om vi webbmastrar försöker svara på det vi kan.

    Jag skickar därför vidare förslaget till de kolleger som arbetar med vårt utbud.

    FM når inte yngre så bra som vi önskar ...
    Som webbmaster vill jag ändå ge lite återkoppling kring det du skriver om att ju yngre man är, desto mer lever man uppkopplad till internet. Det stämmer. Och motsatsen gäller också, den yngre publiken "konsumerar mycket ljud" (inklusive exempelvis poddar från oss), men detta ljud konsumerar de inte genom FM-radion i den utsträckning som vi som är lite äldre.

    ... däremot når webben många äldre
    Det stämmer alltså att äldre personer använder internet i lägre utsträckning än yngre, men användandet är högt - och det ökar. År 2010 användes internet av knappt en fjärdedel i gruppen 76 år och äldre. På åtta år har andelen mer än fördubblats och 58 procent av de svenskar som är 76 år eller äldre använder internet idag. I gruppen 66 till 75 år, som P4 Plus främst riktar sig till, använde 61 procent internet redan 2010. Detta har ökat till 91 procent.

    Källa:
    Svenskarna och Internet 2018: Användandet bland de äldsta

    Så även om det är tråkigt att många inte kan ta del av kanalen för att den saknas i FM, tycker vi att det är viktigt att erbjuda detta innehåll till den majoritet av de äldre som använder internet.

    De som endast kan lyssna via FM har för övrigt möjlighet att lyssna på P4 Plus i viss mån:
    Då hörs P4 Plus i radion

    Självfallet vill vi nå så många som möjligt. Tack för att du månar om att vi ska nå rätt publik på rätt plattform. Jag skickar förslaget till kolleger med mer strategiska roller.
    Annika Webbmaster