BOSE Soundtouch i Spanien: Kanalerna hackar

Bor i Spanien,i berg med satellituppkoppling. Vissa dagar hackar programmen från SR (1 och 2) men kopplar jag om till andra kanaler som BBC3 eller BR Klassik så finns inga problem.
Jag lyssnar inte via datorer eller platta utan via min BOSE Soundtouch.
Ochdå finns ett problem, jag kan inte få support eftersom BOSE faktiskt inte finns i Spanien. Söker man support får man det via BOSE i la det där man bor...... kom inte in i BOSE amerikanska hemsida och inte heller den svenska accepterade mig. då var det problem med att jag inte kunde spela CD- skivor. Så småningom svar från butiken där jag inhandlat apparaten som hänvisade mig till en firma i Madrid. OK, den gången löste jag problemet själv genom att plocka av höljet och dammsuga...  det berodde på att det finns saharastoftet tagit sig in i CD- spelaren  men jag hade innan inte fått svar på min fråga om det eventuellt kunde röra sig om damm.....
Så att nu fråga BOSE verkar meningslöst...
Alltså, andra radiokanaler fungerar men inte de från SR.
Ett tag sedan då det uppstod gick det över efter ett par dagar ....

Claes,

Kommentarer

  • Hej!

    För att ge dig så bra hjälp som möjligt, skulle jag vilja veta vilken typ av Bose Soundtouch du använder. Finns den med här?
    Bose Soundtouch, produkter

    Annika Webbmaster
  • Hoppas att du kan komma åt den sidan, trots att du inte är i Sverige, hojta till annars!

    Annika Webbmaster
  • Wave sound touch
  • Ok!

    På den första videon på denna sida ser det ut som om kanaler hämtas från en tjänst som heter Tunein:
    Wave SoundTouch-musiksystem

    Är det så du gör för att lyssna på Sveriges Radio?
    Annika Webbmaster
  • Svårt att säga, när jag öppnade länken fanns en svart sida med startpilen i mitten någon sekund, sedan försvann denna svarta sida och den har ej återkommit när jag sökt öppna sidan igen.... längre nerbär man rullar på sidan finns små rutor om videor med olika instruktioner, den första tycks vara just Tunein men den öppnar sig inte....
    Alltnog, jag laddade en gång ner Boseappen, man kan klicka sig fram till globala när erik, man får klicka till Europa, så får man klicka på Sverige, klicka på public radio och vissa SR-program visar sig men inte alltid SR1 och SR 2,de jag brukar lyssna på men med lite jobb hittar man dem och klickar sedan på att spara dem i en position. Så SR1 finns på position 1 på fjärrkontrollen, BBC 3 hamnade på position 2 och SR2 finns på position fyra. På position 5 finns Bayerische Rundfunk Klassik... alltså de kanaler jag oftast lyssnar till. Ytterligare en BBC kanal har jag sparat fö4 nyheter...
    Och dessa övriga drabbas mycket sällan av avbrott, ibland något enstaka om ett par sekunder. Men när det strular sig med ett SR-program strular det andra också men  inte övriga kanaler.....
    Har ej funnit vägledning vad gäller detta problem från den tjocka manualen.
  • Alltså, den nedladdade appen fungerar för att hitta radiokanaler, katalogen är enorm.... annars har jag ej använt min apparat för att ladda ner musik. Spelar även cd-skivor men lyssnar fr a på radio.
  • För ögonblicket sedan en timma fungerar SR1 utan hack....
    Men frågan kvarstår, varför bara SR ibland drabbas när andra fungerar?
  • Hej Claes!

    Hur har det gått för dig sedan senast? Är det fortfarande problem med just Sveriges Radio?

    Undrar vi - och passar på att önska en glad påsk!
    Annika Webbmaster
  • Det fungerar mestadels men enstaka dagar kan det alltjämt vara hackande mottagning i sådan grad att det inte går att lyssna. Det blir inget sammanhang eller irritationen över avbrotten tar överhand. Annars är det inte ovanligt med enstaka korta avbrott, kanske 10-15 sek långa, de kan även förekomma på t ex BBCde flesta dagar inga störningar men vissa dagar kanske en fem sex ggr per timme....

    M v h

    Claes
  • Har du provat med en annan router eller uppdatering av densamma?
  • Har bara en router, tämligen nyinstallerad, förbunden med  vår parabol....
    Satellitbolagets installatör informerade inte om behov av uppdateringar av routern. Vi bytte förra året då vi behövde högre tak för vår konsumtion, bytte från 25 till 100 GB per månad. Tidigare var jag van vid att sista veckan av månadsperioden få snigelfart, kunde inte utföra transaktioner, öppna tidningar mm den veckan... men under de dryga sex år vi hade den dåvarande routern blev den aldrig uppdaterad.
  • Däremot brukar BOSE soundtouch uppdateras då och då....
  • Hej igen!

    Det är ju rätt lurigt att felsöka när det finns så pass många olika led i kedjan, men ett av de fel du troligen har drabbats av, är det allvarliga avbrott som drabbade vårt innehåll hos många Tunein-lyssnare (däribland utlandslyssnare) under något dygn i slutet av oktober, när ljudet helt blockerades.

    Det felet kommer vi att lösa ihop med Tunein genom att uppdatera länkarna som Tunein använder för att hämta våra ljudströmmar. Om det är den typen av fel, när alla Sveriges Radios kanaler har problem, medan BBC 3 och Bayerische Rundfunk Klassik spelar på utan problem, så kan du utgå från att felet inte finns i din anläggning eller uppkoppling, utan antingen hos oss på Sveriges Radio, eller i kontakten mellan Sveriges Radio och Tunein. Om det är det senare problemet, så kan du fortfarande lyssna på vårt innehåll genom din Ipad. Alla kanaler finns här:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Det ska också gå att koppla ihop din Ipad och Bose Soundtouch med hjälp av Bluetooth, och gör du det kan du spela upp Sveriges Radios kanaler i Bose Soundtouch även om kanalerna har problem med just Tunein.

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster