Bort med svordomarna från radion!

Kan ni inte stoppa   dom som ringer in...till radion...pratar
och SVÄR    Ni måste ta bort    svordomar i radio  (och TV)
Fruktanvärt fult!

Man hoppas högt  varje gång  nån  svär i radio.. Usch

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Det är ju, på gott och ont, omöjligt att i förväg veta vad en medverkande (oavsett om det är en intervjuperson eller en som ringer in) kommer att säga, och i synnerhet om det är direktsända program som Karlavagnen eller Ring P1 kommer vi att stöta på en och annan svordom. När det gäller gäster eller personer som intervjuas är de alltså själva ansvariga för sitt språkbruk.

    För Sveriges Radios egna medarbetare gäller Sveriges Radios svordomspolicy, som innebär att vi ska vara återhållsam med svordomar och endast använda dem när de kan anses befogade, t.ex. av dokumentära eller konstnärliga skäl.

    En anledning till att svordomar generellt har blivit vanligare i medierna är att orden bland yngre personer inte har samma tabu-stämpel som tidigare, utan ofta används som allmänna förstärkningsord.

    Här kan du läsa mer om Sveriges Radios svordomspolicy: http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/11578.doc

    Personligen skulle jag uppskatta svordomar - om folk kunde bemöda sig om att svära kreativt, som Kapten Haddock, men det är kanske att ställa väl höga krav på våra medmänniskor ...

    Tack för att du bryr dig om hur vi låter!
    Annika Webbmaster
  • Ursäktrer kan  vara  många..men jag vidhåller att  det borde vara  förbjudet  att svära i radio och TV.   Sveriges Radio TV  borde  göra  ALLT  att förhindra svordomar.    Hoppas på bättring.
    Tack för  Edert  svar!

    mvh
    Göran
  • ............Nu var  Sven Melander på  program 4 i radio..Han kan inte
    säja en hel mening utan att svära. Utan sans och vett  får han säja vad han vill
    SR  kan inte (vill inte?)  stoppa sådant.  (idag 4 apr  kl 14.35 cirka)
    Finns ingen hyfs hos dem som svär..  Det  är så fult.

    Jag stänger av  radio för gott-   Snart  stänger jag TV  också.

    G
  • Tack för den tydliga återkopplingen!

    Det forum du skriver i är till för att ge teknisk hjälp till våra lyssnare, och språket i sändning har vi webbmastrar inget inflytande över, men jag ser till att kollegerna på P4 Extra (som sände den svordoms-späckade telefonintervjun med Sven Melander) får del av detta.
    Annika Webbmaster