Betatestare, Android? (inför Android Auto)

Jag är intresserad av att kunna köra SR Play via Android Auto men har förstått att utvecklingsarbetet inte är klart än. Kan jag hjälpa till genom att köra betatester?

Kommentarer

  • Hej Mathias,

    det är jättebra om ni som har möjlighet att köra Android Auto ställer upp som betatestare och sen gärna återkommer och berättar hur det funkar för er. Betatestare kan man bli i Play store, och den version som finns ute för beta-användare har stöd för Android Auto.

    Lite mer utförliga instruktioner för hur man blir betatestare, vid behov: https://support.google.com/googleplay/answer/7003180?hl=sv

    Tack så mycket från Appteamet!
  • Ok! Betan nerladdad så nu kör vi! Hur vill ni ha återkopplingen? I detta forum eller på annat sätt?
  • Tack för att du blivit beta-testare!

    Du får gärna ge oss återkoppling i detta forum.

    / App-teamet
  • Nu har jag gjort ett första test och SR Play visas på bilens skärm = Bra.
    Mina nerladdade poddar är inte tillgängliga i SR Play via Android Auto = Mindre bra.
    Detta gör att jag inte kommer längre i mina tester (just nu) eftersom det är uppspelning av nerladdade poddar jag är intresserad av...

    Bifogar några skärmdumpar från både telefon och bil. I telefonen finns några nerladdade poddar från "På minuten" men ingen av dem syns i bilens skärm och det går inte heller att (via bilen) fortsätta den uppspelning som på börjats i mobilen.

    Så snart det finns en uppdaterad version av SP Play-appen försöker jag gärna igen!

    ---
    Teknik:
    Bil = VW (årsmodell 2018)
    Mobil = Oneplus 7T (Android v.10)
  • Tack!

    Du kan lägga in några På Minuten-avsnitt i Min lista, och på så vis ta del av dessa i Android Auto.

    Du lägger till avsnitt i Min lista genom gå till avsnittslistan som du når genom att söka upp På Minuten under Sök program, eller genom denna länk (ska leda till På Minutens arkiv i Play-appen i mobilen - med en dator kommer du till vår sajt istället). I avsnittslistan ska du klicka på de tre punkterna längst till höger och välja + Min lista.

    Du kan annars gå in på det önskade avsnittets egen sida och klicka på + Min lista-knappen som finns till vänster under texten om avsnittet.

    Det är krångligare att beskriva än att göra 😀

    Hoppas att det ändå var begripligt, och gör att du kan lyssna på På minuten genom vår app i bilens anläggning!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har jag kört SR Play-appen (v.20.5.2 BETA) via Android Auto i nästan en vecka - totalt 10x1 timmar och följande har noterats:
    + Uppspelning fungerar stabilt och ljudkvalitén är god.
    - Inte någon gång har uppspelning kunnat återupptas där den stoppades. Varje gång har en tom "Min lista" visats vid start.
    - Det finns ett antal punkter som bör åtgärdas för att förbättra användbarheten - se nedan A-F. Punkterna relaterar i varierande grad till varandra.

    Testinformation:
    SR Play-appen är version 20.5.2 BETA.
    Endast nedladdade poddar har spelats.

    Förbättringspunkter:
    A)
    Problem: Uppspelning kan inte med enkelhet återupptas (t.ex. efter en arbetsdag) där den stoppades (t.ex. på morgonen). Detta fungerar i mobilappen. För att återuppta lyssning via Android Auto måste man backa från en tom "Min lista", välja "Min lista" och försöka komma ihåg vilket avsnitt det var man senast lyssnade på. "Min lista" indikerar inte var uppspelning stoppades.
    Förslag: Uppspelning återupptas automatiskt när man startar SR Play via Android Auto. Uppspelningen ska fortsätta där den stoppades. OM avsnittet saknas ska uppspelning av det översta avsnittet i "Min lista" (eller Nedladdat enligt B) starta. OM man lyssnade på annan källa (Pod eller program) är det denna som ska återpptas.
    B)
    Problem: För att kunna spela upp nedladdade avsnitt via Android Auto måste de först läggas till i "Min lista" via mobilappen. Man kan bara lägga till ett avsnitt åt gången.
    Förslag: Uppspelning av nerladdade avsnitt via Android Auto ska kunna göras på samma sätt som det fungerar i mobilappen, d.v.s. från "Nedladdat". OM detta inte är möjligt att genomföra bör ett menyalternativ läggas till den meny (tre punkter) som finns under "Nedladdat". Detta menyalternativ ska vara "Lägg alla nedladdade avsnitt till "Min lista".
    C)
    Problem: "Min lista" i Android Auto visar ingen information om ett avsnitt är spelat eller inte.
    Förslag: Det borde finnas en indikator ("progress bar" eller procentangivelse) som visar hur mycket av avsnittet som spelats upp.
    D)
    Problem: "Min lista" i Android Auto saknar sorteringsfunktion. Detta gör att man inte kan spela upp avsnitt i den ordning man önskar.
    Förslag: Lägg till en funktion för att välja sorteringsordning - Kronologisk eller Omvänd kronologisk ordning. Senaste valet ska kvarstå till annat val görs.
    E)
    Problem: Alla avsnitt som spelas markeras inte som "Spelat". Detta i kombination med A) och C) gör att risk för oönskad upprepning uppstår.
    Förslag: Lägg till en möjlighet att via mobilappen manuellt markera avsnitt som "Spelat".
    F)
    Problem: När man via mobilappen tar bort alla nedladdade avsnitt ur listan "Nedladdat" blir de kvar i "Min lista".
    Förslag: Avsnitt som tas bort ur "Nedladdat" ska automatiskt tas bort från "Min lista".
  • Tack för väldigt värdefull återkoppling!

    När man via mobilappen tar bort alla nedladdade avsnitt ur listan "Nedladdat" blir de kvar i "Min lista".
    Förslag: Avsnitt som tas bort ur "Nedladdat" ska automatiskt tas bort från "Min lista".

    Jag vill förtydliga vad Min lista är. Det är helt enkelt ett sätt att enkelt samla avsnitt du vill lyssna på framöver, antingen ett och ett eller i en följd.

    Avsnitten behöver alltså inte vara nedladdade innan, men om du har laddat ned ett avsnitt, ska det förstås vara den nedladdade versionen av avsnittet som du lägger till i listan! Och i det läget är det nog önskvärt att nedladdade avsnitt försvinner från Min lista.

    Men det kanske inte är så för alla? En annan lyssnare kan ha laddat hem 50 avsnitt av Sommar & Vinter, och bokmärkt 15 av dessa för framtida lyssning genom att lägga till dem i Min lista, när mobilen larmar om att det saknas lagringsutrymme. Om lyssnaren då får radera de nedladdade avsnitten för att kunna använda telefonen, kanske den manövern inte automatiskt ska påverka Min lista, utan leda till en fråga om de ska tas bort även där?

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • > Men det kanske inte är så för alla?
    Det har du säkert alldeles rätt i. Jag har ju bara utgått från mina behov/önskemål och inte tittat på alla användningsfall.

    > ...utan leda till en fråga om de ska tas bort även där?
    Ja, det är nog en bra funktion som ökar användbarheten.