Hela rubriken i push-notis på smal skärm?

Hej! Jag har en ganska liten telefon (Xperia X Compact) och när jag får ett VMA som pushnotis syns bara "Viktigt meddelande till allmänheten i", resten klipps bort. Finns det möjlighet att lägga rubriken som två rader? Som det är nu måste jag öppna vartenda meddelande för att se om det gäller mig. Kommer det många tröttnar man liksom
 Tror fler skulle uppmärksamma dem om orten kom först.

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Jag ska framföra ditt förslag! Tack! 😀
  • Hej Maria!

    Jag svarar ganska långt och inte enbart för hur det är på din telefon, eftersom detta är något jag vet att flera lyssnare har nytta av! Mina tips gäller inte bara notiser från Sveriges Radio Play, utan alla notiser.

    Det går att se en push-notis i sin helhet utan att öppna den. På Android ser det lite olika ut på olika versioner. På Android 8, som du väl har, finns en nedåtpil. Om du trycker på den, så ser du hela notisen:
    Google: Hantera aviseringar (svara, arkivera, utöka, söka med mera)

    I andra versioner kan man med två fingrar "dra isär" (alltså motsatsen mot att nypa ihop) för att visa hela notisen (och i någon version är det att dra nedåt med fingret som gör samma sak).

    På Ios sveper du till vänster och väljer Visa. Om du har en Iphone 6s eller nyare trycker du istället hårt på notisen.
    Apple: Använda notiser på iPhone, iPad och iPod touch

    Bra allmän information om notis-inställningar finns här, men just hur man visar hela notisen utan att öppna en app tror jag inte att de går in på:
    surfa.se: Ta kontroll över notiserna i din smartphone

    Hoppas att du har nytta av detta tips!
    Annika Webbmaster
  • Tack för detta, men jag har inget problem att expandera notisen. Bifogar en bild för att visa vad jag menar. Hur mycket jag än expanderar pushnotisen expanderas inte RUBRIKEN. I detta fall står det Arvidsjaur i texten, men det är långt ifrån alltid det finns en så tydlig (och känd) ort. Tycker att det borde vara möjligt att se hela rubriken. Eller om man kunde sätta orten först.

    /Maria

  • Tack, det var klargörande. Jag har bett utvecklarna att se om det finns något vi kan göra!

    (Jag redigerade ditt inlägg så att bilden syns utan att man måste klicka på en länk.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har kikat igenom våra tidigare VMA:n. Även om de flesta pushnotiser specificerar vilket område det gäller i texten genom att nämna vilken fabrik som har en gasläcka eller i vilken stadsdel det brinner etc, så finns det generella notiser som hos dig bör se ut ungefär så här:
    Viktigt Meddelande till Allmänheten i Kå...
    Det brinner i skog och mark. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation.

    Sedan refereras det till vilken P4-kanal som sänder aktuell information. Vi håller med dig om att det gärna får bli tydligare! Android-utvecklarna ska se om det finns någon möjlighet att rubriken vid behov får två rader på smala skärmar.

    Om du vill vara säker på att nås av relevanta VMA:n, kan du komplettera vår app med en SMS-tjänst:
    SOS-Alarm: Nu kan alla i Sverige få varnings-SMS där de befinner sig

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster