Bädda in klipp på Wordpress

Jag har ju Wordpress som min bloggleverantör.

De tillåter inte inframe :-(

Finns det andra sätt att bädda in, eller ar ni tankar på att se m ni an göra något tillsammans med Wordpress för att kunna göra det möjligt...

Kommentarer

  • Tack för att du vill dela med dig av vårt innehåll!

    Senast jag kikade på detta problem tror jag var när jag svarade Paulina här i januari 2016:
    Lyckas inte klippa delar av sändningen på min blogg

    Då svarade jag:
    Wordpress har säkerhetsinställningar som gör att den teknik vi använder inte fungerar.

    Det är endast dessa sajter, som finns med på Wordpress så kallade Whitelist, som du kan bädda in:
    WordPress Codex, Embeds: Okay, So What Sites Can I Embed From?

    Numera finns det dock några olika sätt för dig att ändå bädda in vårt innehåll. Det ena är att ladda hem en plugin som gör att iframes trots allt fungerar, se här:
    https://sv.wordpress.org/plugins/iframe/

    Det andra är att lägga in oss i din bloggs egen "whitelist". Hur du gör står här:
    Function Reference/wp oembed add provider

    Där kan du endast lägga in innehåll som stöder något som kallas "oembed", vilket vi delvis gör. Vi har implementerat detta på avsnitt, men nu när jag tittar närmare verkar vi inte ha gjort det för ljudklipp.

    Jag gör ett ärende till webbutvecklarna om att även ljudklipp ska stödja oembed.

    Oavsett vilket sätt du testar, är det ju inte speciellt enkelt, och vi vill förstås att det ska vara enkelt att dela vårt innehåll! Det skulle till exempel vara möjligt att vi själva skapar ett skräddarsytt plugin för Wordpress som heter typ "Sveriges Radio embed", vilket är vad Wordpress rekommenderar "innehållsleverantörer" att göra:
    How to be added as oEmbed provided in the WordPress whitelist

    Tack för att du fick oss att kika på detta och hitta två förbättringsområden!

    Om du testat iframe-pluginet eller att lägga in oss i din egen whitelist, så vill jag gärna veta hur det går.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.

    Detta problem kvarstår för att bädda in SR-material på Wordpress.
  • Hej
    Vi har tittat på detta, och vi har i dagsläget inte någon möjlighet att bygga om spelaren, utan alternativet är att själv tillåta inbäddning av iframes.
    Ett exempel på en wp-blogg där det fungerar är Jack Werners:
    http://kwasbeb.se/2018/11/25/min-vecka-46-och-47-hetsigt-sedan-lugnt/

    Vi har tidigare försökt bli whitelistade av WordPress, men har inte blivit det.

    mvh
  • Är det ok ur ett upphovsrättsligt perspektiv att spela in ett inlägg från SR med bandare och lägga upp på sin Wordpress-blogg, förutsatt att man anger var det kommer från?