Avlyssning via Ipad fungerar ej.

Hej!

Sedan drygt en vecka kan jag inte längre avlyssna några utsändningar från Sveriges radio via Ipad, däremot fungerar det att titta på Svt Play samt Youtube, så något fel med min Ipad tycks inte föreligga. Jag bor i Stockholm.

Min fråga: har det gjorts några tekniska justeringar i själva utsändningen av radioprogram så att avlyssning via Ipad försvåras eller omöjliggörs? Det fungerar ju att lyssna på Sveriges radio via vanlig radio, dator eller smartphone.

Vore tacksam om ni kan reda ut detta för mig och tala om vad jag ska göra för att åter kunna avlyssna radioprogram via min Ipad.

Kommentarer

  • Hej
    Vi uppdaterade webbspelaren för ett par veckor sedan, så det kan vara detta som ställer till problem.
    Vilken version av iOS har du på din platta?

    Har du möjlighet att installera appen Play?
    För att hitta den på en iPad så får du gå till App Store och välja att visa alla appar och inte bara dem för iPad, och sedan söka efter Play.
    Den är nämligen egentligen gjord för mobiltelefoner - men fungerar på iPad också.

    mvh
  • Jag har samma problem och inte möjlighet att uppdatera. Så då är det färdig lyssnat på IPad för SR P1, när man vill, förstår jag. Trist!
    Men inget att göra åt.
  • Hej Birgitta!

    Som min kollega Karolina skrev, kan du installera appen Sveriges Radio Play. Med den appen kan du fortfarande lyssna på P1 när du vill.

    Den här länken borde leda dig rätt, men jag beskriver även hur man hittar den på en Ipad!

    Sveriges Radio Play hos App store

    I App Store har ni med Ipad endast möjlighet att söka efter Ipad-appar som det ser ut när ni kommer in i "butiken"... Trots att all lyssning i appen Sveriges Radio Play fungerar lika bra på Ipad som på Iphone, finns vår app inte med där, eftersom den inte är helt anpassad till Ipad.

    Gör så här för att hitta även Iphone-appar:

    1. Gå till App Store
    2. I Filter (rullmeny högst upp till vänster) väljer du Support - Endast iPhone (någon lyssnare har rapporterat att det dröjde lite innan deras sökresultat blev relevanta efter den manövern)
    3. Leta upp Sveriges Radio Play och ladda hem den. Den är gratis.
    Hoppas att detta var någorlunda enkelt att följa. Kör du fast, så hör av dig, så hjälper vi dig vidare!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag tror det var så jag försökte förut, men ska försöka igen senare och återkommer om det inte funkar.
    Ska kolla om S P1 play fungerar i min stationära dator. Svt Play går bra på Ipad, än så länge. Kanske händer det någo överraskning där också rätt som det är. Synd att man inte vet när det ska hända utan försöker och undersöker vad som är fel, men det ser man inte. Jag trodde det var fel på inställningar plötsligt. Retfullt när man som jag är van att lyssna på det som jag väljer nattetid eller tidig morgon. Och så rätt som det är så bara går det inte. Men jag förstår att det inte går att göra så mycket åt. Att man inte få ett felmeddelande eller en vink om vad som hänt.

    Mvh
  • En av de bra sakerna med att vi har ett forum där det går att läsa de frågor som andra lyssnare har ställt, istället för att varje lyssnare skriver ett eget e-postmeddelande, är att du hittade Carinas inlägg och förstod att det problem du stött på har med tekniska förändringar hos oss att göra.

    Testa att ladda hem appen på nytt. Om det inte går av någon anledning, så hör av dig igen, för det finns lite andra sätt som du kan använda för att lyssna. Eftersom appen är det sätt vi tror är enklast, börjar vi dock i den änden!

    Jag ska höra med de kolleger som utvecklar sajten om vi kan skapa något felmeddelande som gör att andra lyssnare slipper lägga tid i onödan på felsökning.

    Tack för det förslaget!
    Annika Webbmaster