Avbrott i strömmat program, ChromeCast Audio

Hej igen Annika,

Det var ett tag sedan vi hade kontakt. Har ni gjort några ändringar? I dag 2021-02-16 på e.m. t.ex. vid 16-17-18 tiden får jag "mängder" med avbrott på P2 sändningen som kräver återstart i mobilappen. P2 har ju annars var mycket förskonad mot sådana problem. P1 har kvar avbrottsproblem, och jag tycker mig märka att det har med antalet anslutna lyssnare att göra och även skifte av programavsnitt. Ungefär som att "nu har du lyssnat på det här avsnittet, så nu stänger vi av dig för att ge plats åt nytillkomna lyssnare" och att systemet hoppas på att jag inte skall återansluta. Vid P1 lyssning mycket tidig morgon t.ex. kl. 05-06 normalt inga avbrott, men när folk börjar vakna kommer ibland avbrott som kräver återstart. Men P2 problemen i dag gör nästan lyssningen omöjlig, det kan förstås ha hänt något lokalt hos mig.

Med vänlig hälsning, Hans

Kommentarer

  • Hej Hans och förlåt att vi inte svarat.

    Mitt intryck är att vi har haft en del olika problem, där några varit avbrott i ljudströmmarna (alltså inte alls relaterat till Chromecast, men där den tekniken är extra kinkig), och några har rört apparnas möjlighet att fungera i bakgrunden.

    Jag försöker få en tydligare bild av vilka fel som fortfarande återstår att lösa, och vill veta hur det fungerar nu, denna vecka ... Så återkom och hjälp oss med en bra bild av nuläget!

    Jag beklagar att det funnits (finns?) problem och hoppas att vi kan beta av dessa snarast.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack för svar. Jag kan rapportera några loggade avbrott under kortare lyssningsperioder i går och idag, samtliga gäller P1.
    17:16
    17:25
    17:33

    08:13
    08:38 varefter lyssning avbröts.
    Ny kontinuerlig lyssningsperiod med följande avbrott,
    11:12
    11:24
    11:30
    11:34
    12.08
    12:22
    12:36
    12:46 (därefter inga nya avbrott till dess att lyssning avbröts 13:18)

    Med vänlig hälsning, Hans

  • Hej Annika,
    Lyssnade på P1 strömmen idag 2021-03-04 från strax före 08:00 till lite efter 09:30.
    Inte ett enda avbrott noterades! Hoppas det håller i sig!
    Med vänlig hälsning, Hans
  • Jag hade ett möte i måndags med de kolleger som kodat ihop själva Chromecast-funktionen. Det är egentligen inte i den felet legat utan tidigare i kedjan, men just casting blir extra känsligt för avbrott.

    Eftersom grundproblemet fortfarande inte är löst, byggde de om castingtjänsten, och hämtar ljudet innan det passerat den del av systemet (CDN:et) som vi trodde är inblandad i avbrotten. Det är alltså en "work around" rent bokstavligt!

    Jag visste dock inte att de hade gjort denna förändring förrän du skrev om det! Min kollega som löste detta skrev:
    Kul att användare är så snabba att rapportera.
    Och det håller jag med honom om!

    Rapportera gärna in om det blir avbrott framöver. Även om vi tror att de flesta avbrott varit relaterade till CDN:et, kan det finnas fler faktorer som bidrar, och om en orsak till avbrotten upphör blir det enklare att se mönstret för eventuella kvarvarande problem.
    Annika Webbmaster