Arkiv med alla radioprogram som sänts från 1950?

Finns det något arkiv man kan söka in där alla radioprogram från säg 1950 finns med? Inte för att lyssna på utan för att se att det sänts och vilka som var med. Ni kanske redan har ett internt ni kan visa för allmänheten.

Kommentarer

  • Jag söker en sommarpratare från 1980-talet som hette Erna Tauro. Hur skall jag leta?
  • Hej Anders och Rita!

    Det finns ett arkiv som heter Svensk mediedatabas, SMDB. Det är Kungliga bibliotekets söktjänst för bland annat radio. Att lyssna går av upphovsrättsliga skäl bara för personer som ägnar sig åt forskning eller liknande, men alla kan leta i samlingarna:
    Välkommen till SMDB

    Anders:
    Från och med våren 1987 finns (om jag minns rätt) nästan alla våra sändningar med, men innan dess är det mer oregelbundet. Det är också väldigt olika hur väl det finns utskrivet vad programmet handlade om och vilka som medverkade. Där tipsar jag om att gamla exemplar av tidskriften Röster i radio-TV (innan 1957 Röster i Radio) bör gå att få tag på via ditt bibliotek, och om du hittar ett program via SMDB som du vill veta mer om, är den tidningen ett bra ställe att leta!

    Rita:
    Just Erna Tauros sommar-program som Rita letar efter, sändes 1981-06-20 och det programmet finns hos SMDB:
    SR, P3 1981-06-20 (då sändes Sommar i P3, idag heter programmet Sommar & Vinter i P1 - och sänds i just P1)

    För sommarpratare går det även att leta från vår hemsida, men det ger ingen ytterligare information. Här:
     1959-2019 SOMMAR & VINTERVÄRDAR (pdf)

    Erna Tauros sommarprogram går alltså inte att lyssna på vare sig hos oss eller via SMDB. Då och då digitaliserar redaktionen för Sommar & Vinter i P1 ett axplock av äldre program, och från 1981 finns det åtta stycken:Jag framför ditt önskemål om att kunna ta del av Erna Tauros program till redaktionen, om de får möjlighet att utöka beståndet av äldre sommarprat framöver.
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar! Men jag blir besviken på att min mor Erna Tauros sommarprogram inte går att lyssna på!  Speciellt med tanke på att jag nu skriver boken om Erna. Programmet kan vara en viktig källa. Hon var och är en känd kompositör av alla Mumintrollets visor, Höstvisan och 300 fler. Jag får fortfarande STIM från alla Nordiska länder, Tyskland och till och med Japan, där de spelar hennes musik. Erna dog 1993. Hoppas ditt (och mitt) önskemål att utöka beståndet av lyssnarprogram blir hörsammat. Hälsning Rita
  • Jag var otydlig.

    Programmet går att lyssna på från SMDB för dig som ägnar dig åt research och/eller konstnärlig verksamhet! Däremot är det inte tillgängligt för allmänheten.

    Läs mer om hur du får tillgång till samlingarna.

    Här har de som arbetar med arkivet svarat på vanliga frågor:
    Frågor och svar

    För frågor utöver det, kontakta forskarservice@kb.se

    Lycka till med boken!
    Annika Webbmaster