Appen dyker upp även när den inte används (Android)

Hej,

Sveriges Radio-appen poppar ibland upp utan att den använts elle rklickts igång, och går då ej att stänga om man inte stoppar appen via inställningar. Vad kan detta bero på och hur avhjälps problemet?

Kommentarer

  • Vad har du för telefon och version av Android?

    Mvh
  • Hej Karolina,

    Jag har en Note 9, vet ej vilken version av Android (senaste uppdateringen i vart fall).
  • Okej.
    Jag passar över frågan till app-teamet.

    Mvh
  • Har du notifikationer påslagna?
  • ...och skulle du kunna ta ett screenshot på hur det ser ut?

  • Konsitgt nog kom inte mitt svar fram. Jag har notifieringar påslagna - det är dock inte notifieringar jag talar om (t.ex. extrainsatta inslag eller VMAs). Iblandpoppar appen upp av sig själv i listan över aktiva appar och meddelanden, och är ej klickbar och går inte att stänga (dvs inget kryss som vanligtvis finns tillgänglig). Jag tar ett printscreen nästa gång det händer (vilket sker sporadiskt).
  • Jag upplever liknande.
    Appen fastnar i notifieringsfältet ibland. Appen visar ingen spelare. Går inte att ta bort därifrån. Enda sättet är att starta appen igen och sedan stänga den, då försvinner den även ifrån notifieringsfältet.

    Samsung S7 Android 8.0.0
  • Hej!

    Fel hos oss, vi felsöker
    Ni är många med just Android 8.0.0 som rapporterar in detta, och de kolleger som utvecklar appen ser över detta. Troligen hänger felet samman med att i Android 8 ökade möjligheten att själv reglera vilka appar som visar notifikationer och på vilket sätt:
    IDG: Android 8 Oreo lanserat – här är största nyheterna

    Där kan det finnas en grundinställning som vår app får, där den har "för hög prioritet", vilket är vårt ansvar att lösa. Det finns samtidigt (hoppas jag) möjlighet för er att köra över den inställningen!

    Vad kan du göra tills vidare?
    Enda sättet är att starta appen igen och sedan stänga den, då försvinner den även ifrån notifieringsfältet.

    Det går också att ta bort notisen (eller aviseringen) genom att (som Anon gör, tolkar jag det som) stänga appen via knappen Senaste apparna. Om det är enklare än den väg du själv hittat, vet jag inte, men jag beskriver den i alla fall:

    Det finns en fyrkantig knapp nere till höger på din skärm, där du alltid når Senaste apparna. Leta upp Play-appen och svep sedan upp eller ner över den - eller åt höger eller vänster. (Det skiljer sig lite åt mellan olika telefonmodeller och versioner av Android, och jag är osäker på vad som gäller för Samsung S7.)

    Stänga av aviseringar från Play-appen?
    Det går även att stänga av notifikationer helt och hållet, Gå via Inställningar > Aviseringar (kan heta annat i en del mobiler, men jag hoppas att ni hittar rätt!) Då ser ni en lista över alla appar som har möjlighet att skicka notifikationer till telefonen.

    Jag tror att det är den avisering vi kallar spelar-avisering som är den besvärliga, så det kan gå att behålla push-notiser men ta bort spelarnotisen. Det är dock den notisen som gör att det visas stopp-knapp och sådant på skärmen (vilket den i och för sig inte verkar göra hos dig!), och i alla fall med vissa Android-inställningar kan appen riskera att stängas ned av telefonen när den saknar aviseringar, eftersom mobilen då felaktigt tolkar det som om appen inte används (men jag hoppas att det i så fall är något vi kan åtgärda genom att ändra dessa batteri-inställningar, så hör av dig ifall appen fungerar sämre om du tar bort spelarnotisen)!

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet, och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och tack för snabbt svar!

    Precis som du skriver så brukar jag ta bort appen genom att visa alla appar som ligger i bakgrunden (vänster-knappen på S7:an) och där "svajpa" bort den. Det som är skumt är att ibland finns inte appen med i listan över "icke aktiva appar", utan den finns bara kvar i notifieringsfältet. Det är ungefär som om att själva appen är död/borta/avstängd men den rensade inte bort sig från notifieringsfältet.
    Det som är kvar är en notifiering utan "spelarnotisen". Den går inte att ta bort från notifieringsfältet utan att först starta själva appen igen och sedan stänga av den.

    ...ingen ko på isen men tänkte bara att det kunde vara bra med mer info i debug-syfte.

    Ha en trevlig helg!
  • tänkte bara att det kunde vara bra med mer info i debug-syfte

    Det var helt rätt tänkt, och app-utvecklarna tackar för detta. (Eller, det utgår jag från att de gör när jag skickat det till dem, vilket jag gör om en halv minut!)

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Android-teamet har nu skickat in en ny version av appen för godkännande. I den har de åtgärdat problemet med att notisen saknat nedstängnings-kryss, samt gjort så att den går att svepa bort när ni pauserat på Android 8.

    Om allt går som vi tror, kommer en ny version att finnas ute från och med i morgon. Vi släpper dock ofta uppdateringar lite gradvis, så det är möjligt att endast några av er (slumpen styr vilka)  kan uppdatera i morgon - men snart kan alla få del av detta!
    Annika Webbmaster
  • Tack för informationen, det låter jättebra!!