Sveriges Radios APP för Apple TV

Hej!
Har kopplat in Apples modem till min TV-apparat. Där finns många appar. bl.a. SR:s app. Nu kommer jag inte in på denna app som jag har gjort tidigare och kunnat lyssna på era program i radion.

Klickar jag på appen försvinner den snabbt och återkommer utan att jag kommer in i den. Hur gör jag för att kunna använda denna app igen?
Mvh Bo-Lennart

Kommentarer

  • Hej Bo-Lennart!

    Visst gäller detta vår app för Apple-TV som vi skriver om här?
    Radio i din Apple TV

    Det finns även tekniker där du använder samma app som du kan lyssna med i telefonen/surfplattan och skickar över signalen till tv:n, och för att ge rätt hjälp, behöver vi förstå vilket sätt du använder för att lyssna!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag lyssnar på radion via internet när jag sitter vid datorn. Vill gärna kunna lyssna på SR:s app som finns i Appels utbud via min TV. Jag har ingen hypermodern TV utan har kopplat in Apples extra modem.
    Mvh Bo-Lennart
  • Hej Bo-Lennart,

    Tråkigt att höra att det strular, hoppas vi kan hitta en lösning!

    När du säger att du har kopplat in "Apples extra modem" till din TV, är det då en enhet av typen "Apple-TV" du menar? (se bilder nedan).

    Vänligen
    /Maksim

  • hej igen!
    Det stämmer det är (de första två bilderna).
    Mvh Bo-Lennart
  • Alright!

    Om det ändå inte fungerar få du kika på vilken version av operativsystemet den kör!
    1. Klicka på appen "Inställningar" ("Settings", den vars ikon är ett kugghjul).
    2. Klicka på menyvalet "Allmänt" ("General")
    3. klicka på menyvalet "Om" ("About")
    4. Anteckna vad det står för siffror vid "tvOS".

    Vänligen
    Maksim

  • siffrorna vid "tvOS" visar 14.3(18K561)
    Mvh
    Bo-Lennart
  • Okej, då är den uppdaterad!

    Du kan testa är att radera appen och sen installera den igen.
    1. Markera appen och tryck håll inne tills den börjar vicka.
    2. Tryck på play-/pausknappen för att få upp fler alternativ.
    3. Välj Radera. När du raderar en app raderas även dess data.
    4. Gå till appen App Store (ikonen är blå med ett "A")sök upp appen Sveriges Radio Play och välj "Hämta".

  • Hej igen!
    Jag har raderat mappen SR men hittar ingen App Store
  • Hmm, det var underligt!

    Appen App Store ska ha en blå ikon med något som liknar ett A (se bild nedan).

  • hej igen!
    Nu har jag installerat SR appen. STORT, STORT TACK
    för all information och tålamod ni haft med mig och mina sökningar.
    Nu kan jag lyssna på Sveriges Radio i min TV.
    Många tack och hälsningar
    Bo-Lennart
  • Det var så lite 😀
    Trevlig lyssning!

    Vänligen
    Maksim
  • Har också problem med appen på apple tv senaste uppdateringen gjord.
    problemet jag har att när jag lyssnat 15 min stänger appen av.
    Är det någon inställning jag missat.
  • Fungerar alltså andra ljud-appar som vanligt?

    Verkar det vara appen som stängs ned, eller själva Apple TV som går ned i viloläge, för att en ljud-app inte använder skärmen och därmed tolkas som att du är inaktiv?

    Det senare problemet skulle du kunna lösa genom att ändra hur lång tid det dröjer innan Apple TV går in i viloläget:
    Apples support: Försätta Apple TV i vila eller väcka den
    Annika Webbmaster
  • Bara appen som stänger. Inga andra appar som gör detta. Kan tex lyssna på spotify appen hur länge som helst.
    Har naturligtvis redan testat att ändra viloläge.
  • Tack, då är den orsaken utesluten!

    Jag har skickat vidare din felbeskrivning till kolleger som utvecklat vår Apple-TV-app.

    Är det någon skillnad om du lyssnar på en kanal eller om du lyssnar på avsnitt i efterhand?
    Annika Webbmaster
  • Lyssnar bara live på P4 Göteborg
  • Kan testa att lyssna på inspelat mtrl så återkommer jag. Blir först nästa vecka
  • Tack, gör gärna det!

    Jag passar i gengäld på att tipsa om en annan Apple TV-app som du bör kunna använda för att lyssna på P4 Göteborg, MyTuner Radio:
    https://apps.apple.com/us/app/mytuner-radio-live-stations/id520502858

    Det borde även gå att göra som Apple själva beskriver här:
    Radio: Lyssna på radiostationer på Apple TV , metoden som står under mellanrubriken "Lyssna på radiosändningar"

    Dels vill vi förstås att du ska kunna lyssna på P4 Göteborg utan avbrott tills vi förstått vad som är fel, men det är också intressant för vår felsökning att få reda på hur dessa tjänster fungerar och om du till exempel får rekommendationer att se över någon app-inställning om du installerar MyTuner Radio.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har inte kunnat återskapa felet och det gör det förstås svårt att felsöka.

    Återkom och berätta hur det går med efterhandslyssning i vår app respektive att lyssna direkt på P4 Göteborg på något av de vis jag beskrev i mitt förra svar, så hoppas jag att dina iakttagelser kan ge oss uppslag om vidare felsökning!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Felet är åtgärdat. Kan lyssna på SR via Apples modem.
    Mvh Bo-Lennart
  • Hej Bo-Lennart!

    Att du fortfarande får mejl när någon skriver här, är förstås lite förvirrande.

    De tips jag har skrivit den senaste tiden är riktade till Roger, som också har problem med Apple TV, men inte samma problem som de du hade. Jag hade kunnat vara tydligare med den saken.

    I botten av de mejl du får när någon skriveri forumet, står det:
    Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg [länk].
    Tryck på den länken, så slipper du få aviseringar framöver.
    Annika Webbmaster
  • Efterhandslyssning har jag inte testat. Men nu fungerar livesändning.
    Har inte gjort något med Apple TV men har bytt reciver till hemmabion.
    Vad jag vet är de två olika system som inte borde prata med varandra och inga andra appar har betett sig på samma sätt. Men nu funkar det så nöjd
  • Trevligt!

    Tack för att du berättade.
    Annika Webbmaster
  • Hade fel nu dog den igen. Men nu efter 30 min
  • Kommer sluta avända den appen då min nya reciver har smartare funktioner att lyssna på P4
  • Hade fel nu dog den igen. Men nu efter 30 min
    Bra att du har funnit ett bättre sätt att lyssna. Vi släpper felsökningen, i och med att vi inte kan återskapa felet.
    Annika Webbmaster