Ang Bohlins Bergmanodyssé

- Undrar hur jag skall hantera alla avsnitt i Bergmanpodden?

Antingen är rubriken Bergman om Bergman, X om Bergman eller bara Avsnitt nummer Y.

- Är det två olika serier där hälften saknas eller byter avsnitten rubrik lite fram och tillbaka utan synbarlig anledning?

Tänkte riva av dem alla nu i sommarvärmen men skulle då vilja göra det i ”rätt” (vad är rätt här i världen?) ordning så om jag kan få lite (andlig) vägledning innan jag börjar så vore det tacknämligt!!

Tack på förhand!

PS. OM det finns en given ordningsföljd så kanske ni skulle kunna ordna avsnitten i den ordningen på hemsidan så att man slipper undra.

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Jag håller med om att detta var lite rörigt!

    Jag, som inte har insyn i detta alls egentligen, berättar hur jag tolkar ordningen. Om du tycker att det verkar rimligt, så kan du lyssna utifrån det förslaget.

    Eftersom det inte finns någon som arbetar med denna programserie aktivt, är det svårt att veta vem jag skulle be ordna upp det, tyvärr. Mitt intryck är dock delarna i hög grad "står på egna ben", så att det går väldigt bra att lyssna i en ordning du väljer själv, eller att lyssna på ett enstaka avsnitt utan att ta del av hela serien. Det är inte en följetong.

    Prologen är den tänkta början
    Gunnar Bolin och Bergmankännare i ett inledande samtal om Ingmar Bergman och hans produktion.
    Att ha hört denna prolog är inte något krav för att få ut mycket av övriga delar, men kan ge en god förförståelse:
    PROLOGEN: Experternas guide till Bergman

    FÅRÖSAMTAL, också en introduktion?
    Inspelat med publik på Fårö Bygdegård under Bergmanveckan 2018. Kan nog också vara en bra ingång? Fristående och bredare anslag än de delar som fokuserar på ett visst verk.
    FÅRÖSAMTAL: Dimen Abdulla, Jannike Åhlund och Anna Pettersson

    Avsnitt som är döpta DEL [nummer]:[Bergman-verk], 28 delar
    Dessa utgår från Bergman-filmer och är kronologiskt ordnade, så att de tidigare delarna handlar om tidigare filmer.

    Jag hade själv valt att lyssna i denna tänkta ordning, men i och med att det är olika gäster som samtalar i varje avsnitt, tror jag att det är mer "fristående" än vad det hade blivit om det vore samma personer varje gång, eftersom det då lätt kan bli referenser till sådant som avhandlats i tidigare delar.

    Med nya gäster kan det visserligen bli viss repetition av samma hädelser - men ur nya perspektiv.

    Bergman om Bergman, fem delar
    Detta är egentligen en annan serie. Här är det inte samtal om Bergmans verk, utan unika Bergmanintervjuer från sent 60-tal.

    Det nio minuter korta avsnittet BJÖRKMAN OCH SIMA OM BERGMAN – 50 år senare är en sorts prolog till Bergman om Bergman.

    Jag tror att varje del sedan i princip är fristående, men eftersom någon har valt en viss ordning, skulle jag ha valt att följa denna. Delarna är halvtimmeslånga, medan Bohlins samtal oftast är cirka en timme.

    PÅ DRAMATEN, två delar
    Hur det var att arbeta med Ingmar Bergman. Jag bedömer att dessa avsnitt är fristående.

    Hoppas att detta inte förvirrade dig ännu mer, och att du tycker om serien!
    Annika Webbmaster