För många pushnotiser

Hej!
Vill börja med att tacka för Android-appen, den är generellt riktigt bra!

Dock så är det alldeles för många pushnotiser som kommer. Jag har bara markerat "viktigt meddelande till allmänheten" och "extrainsatta nyhetssändningar" i inställningarna, men det kommer alldeles för många notiser, ofta flera per dag.

Skulle det kunna gå att gradera notisernas "viktighet" så att jag kan välja att bara få de viktigaste notiserna (så det blir kanske ungefär en per vecka)?
Som det är nu så måste jag stänga av dem helt, för det kommer för mycket!

Kommentarer

  • Hej och tack för din återkoppling!

    Några av mina kolleger håller på att se över hur vi ska bli bättre på att bedöma vad som har sånt nyhetsvärde att det är värt att pusha för. Jag ber dem ta del av det du beskriver, så återkommer någon av oss med ett bättre svar!

    Förslaget om olika nivåer är förstås bra, men skulle kräva tekniska förändringar, vilket innebär att det åtminstone inte kan bli verklighet inom en nära framtid.
    Annika Webbmaster
  • Hej, det här gäller även iPhone. Det är ingen höjdare att telefonen pockar på uppmärksamhet när det är några åtalade i knutby eller tobé ska bli interjuad. Det borde inte vara så svårt att börja med att bara informera enligt ”Viktigt meddelande för allmänheten” eller ”extrainsatta nyhetssändningar” det är ju väldefinierade situationer. Resten kan ni vänta med att skicka tills appen är releasad med en sådan opt in. De två jag har valt kan ju t ex påverka om jag åker till jobbet eller inte. Så är det ju verkligen inte med de flesta notiserna man får nu.

  • Det kommer för många pushnotiser !

  • Hej och förlåt att svaret dröjt!

    Det borde inte vara så svårt att börja med att bara informera enligt ”Viktigt meddelande för allmänheten” eller ”extrainsatta nyhetssändningar” det är ju väldefinierade situationer.

    Några av de pushar du tycker stör gäller just dessa väldefinierade situationer. Vi hade en extrasändning om den före detta Knutbyförsamlingen den 15 maj.

    Ni är inte ensamma om att tycka att våra push-notiser är för trubbiga.

    VMA styrs inte av nyhetsvärdering

    Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) ger er många notiser ni inte är intresserade av, som bränder på orter ni knappt hört talas om.

    Den typ av stora nyhetshändelser ni vill få notiser om ger oftast inget VMA. Terrordådet på Drottninggatan genererade till exempel inte något sådant. VMA är nämligen reglerat och det är vår nyhetsvärdering som styr vad som blir ett VMA:
    Krisinformation: Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

    Vi saknar en kategori för riktigt stora nyheter
    Vi har inte någon push-inställning idag som endast ger "breaking news", men jag tror att det är många som gärna vill ha den kategorin.

    När jag beskrev detta behov för en kollega så skrev jag den typen av nyheter som är så stora att vi efteråt frågar varandra "minns du var du var när du fick veta att ...?" Som Palmemordet, Estonias förlisning, mordet på Anna Lind, World Trade Center-attacken, Tsunamin 2004 och dådet på Drottninggatan.

    Jag har alltså framfört detta önskemål till de kolleger som arbetar med hur vi ska förbättra push-notiserna. Tyvärr är alla förändringar som kräver teknisk utveckling svårare att genomföra än de som kräver att redaktionerna ändrar arbetssätt, så helt nya kategorier är svårt att få till.

    Men de kolleger som arbetar med detta har förstått detta önskemål och tycker att förslaget om en kategori där vi endast sänder ut "superdunderstora nyheter" verkligen är intressant.

    Tack för att ni vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster