Amazon Alexa: fel kanal spelas upp

Hej,
Har använt SR skill:en sedan jag skaffade min Echo Dot för cirka 1 år sedan och varit väldigt nöjd, den har funkat klockrent.

Dock sedan några veckor så spelar den upp Ekots kanal ”Ekot sänder direkt” när jag begär P3, jag provar oftast flera gånger men med samma resultat.

Tittar jag i Alexa appen på min telefon så ser jag att Alexa förstår vad jag säger (trots min skånska engelska). ” Alexa heard:   ”channel p three” ”.

Så nu skvalas det P3 Star oftast...vilket funkar utan problem....

Kommentarer

  • Märkligt!

    Jag hör med utvecklarna ifall de kan återskapa problemet och (framför allt) om de vet vad vi eller du kan göra åt det!

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu har jag varit i kontakt både med utvecklare och någon kollega-som-privat-använder-Alexa, och de har konstaterat samma problem som du.

    Alexa missförstår
    Det verkar som Alexa har fått lite dåliga vanor:
    • "Channel P three" spelar Ekot sänder direkt
    • "P three" gör att Alexa tror att man vill spola tillbaka
    • "Play P three" spelar däremot P3 hos oss
    När man inte är inne i vår skill kan man däremot fortfarande säga: "Alexa, ask Swedish Radio to play P three" eller "Alexa, ask Swedish Radio to play channel P three" eller "Alexa, play P three from Swedish Radio" och då få fram kanalen.

    Single interaction?
    Testa gärna om det funkar bättre även för dig med "single interaction" d.v.s "Alexa, play P3 from Swedish Radio" eller "Ask Swedish Radio to play P3" istället för att först starta appen och sedan säga vad man vill lyssna på.

    Jag hoppas att detta fungerar bättre även hos dig! (Varför det blivit så här försöker vi ta reda på.)
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Ursäkta mitt sena svar, och tack för utmärkt support!

    Japp ”single interaktion” funkar bra, så kör på det tills vidare. Tack för tipset för denna work around, som dessutom förenklar interaktionen.

    Hoppas ni får koll på det andra oxå så småningom.
  • Tack för att du bekräftade att det är likadant hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Från och med idag (13 februari 2019) hittar inte Alexa ”Swedish Radio skill”. Vad har hänt?
  • Samma fel här, har ni tagit bort skillen?
  • Den är borta, men det är inte vi själva, utan Amazon som plockat bort den, på grund av att det är något i detta skill som "är på svenska" och de ännu inte har stöd för språket.

    Det går att lyssna på våra kanaler, men tyvärr inte poddar, genom Tuneins skill. Alla Sveriges Radios kanaler ska finnas på Tunein, och att få Alexa att spela upp P1, P3 Star eller P4 Plus via Tunein var hyfsat enkelt, men exempelvis P4 Östergötland och P2 Världen har givit rätt absurda resultat.

    Självfallet försöker vi lösa detta!
    Annika Webbmaster
  • Jag misstänker att det som är på svenska är "kanalbeskrivningar" eller liknande. Att ljudströmmen är på svenska tror jag inte spelar någon roll för dem.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En uppdatering:
    Som du redan vet plockade Amazon i onsdags bort vår Alexa-skill på grund av att ”responses, metadata, and/or home card content must be presented in a language that is supported by Alexa. Currently, Swedish is not a supported language”.

    I torsdags laddade utvecklarna upp en ny version, där vi inte längre skickar någon information i de "home cards" som visas upp i webbgränssnittet och på enheter med skärm. Titel och beskrivning av program eller kanal saknas alltså. Vi vet inte om den förändringer är tillräcklig, men hoppas.

    Denna nya version är under review. Det brukar ta fyra till sex arbetasdagar för Amazon att godkänna eller avslå, så snart vet vi mer!
    Annika Webbmaster
  • Tack för att ni fokuserat på att fixa detta debacle och tack för bra löpande information. Kudos!
  • Information är tyvärr allt vi kan ge just nu (förutom tips på alternativa sätt att lyssna).

    Vi har nu fått ett svar från Amazon om hur det går för dem att se över vår nya version av detta skill, och det tar längre tid än befarat:
    Results should be available by 3/01/2019, 2:12 PM. It is taking more time than anticipated to review your skill. We are working diligently to review your skill by the newly updated date. Thank you for your understanding.

    Alltså, svar (avslag eller godkännande) från Amazon är utlovat till senast klockan 14:12 den 1 mars ... Jag hoppas att svaret kommer tidigare än så och att vi får godkänt, men vi vet inte själva om det räcker med att vi rensat bort en del skriftlig respons, eller ifall det bryter mot deras regler att nästan allt vårt "ljudande innehåll" är på svenska.

    (Å andra sidan finns det ett skill som låter som en katt, och katt-språk var inte något Alexa hade stöd för senast jag kikade, så det borde räcka med att rensa bort svenska programnamn ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vårt nya skill är inte heller godkänt av Amazon:

    Thank you for the recent submission of your skill, Swedish Radio.

    Your skill submission has failed the certification process. We’ve included a description of the issue(s) and steps to reproduce below.

    Och sedan mynnar det ut i samma som innan:

    Your skill does not meet the necessary requirements for Alexa skills. Responses, metadata, and/or home card content must be presented in a language that is supported by Alexa. Currently, Swedish is not a supported language.

    Tråkigt.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi laddade tidigare i veckan upp en ny version av vårt skill Swedish Radio som nu är godkänd!

    Lyssnaren Olle har berättat att det fungerar hos honom, och jag hoppas att ni andra inte stöter på några svårigheter.

    Det är skönt att vara på banan igen ...
    Annika Webbmaster
  • Gediget!