Äldre version av SR Play önskas

Hej, jag vill ge min mamma min gamla iPad med SR Play appen, men går inte att ladda ner pga äldre iOS. Med tanke på karantän för äldre just nu skulle vara så bra om hon kunde använda denna iPad och kunna lyssna på sina favoritprogram. Går det att få tillgång till äldreversion av SR Play? / fredrik

Kommentarer

  • Hej Fredrik,

    det går att installera äldre versioner av Play för äldre versioner av iOS. Här finns en guide för hur man gör: https://appleinsider.com/articles/18/02/08/how-to-download-old-versions-of-apps-from-the-app-store-on-an-older-iphone-or-ipad-that-cant-run-ios-11
  • Hej,

    Jag har samma problem, vill ladda ner SR Play på en iPad med iOS 10, men den länk ni hänvisar till beskriver bara hur man gör om man har laddat ner appen någon gång tidigare. Hur gör man om man inte har laddat ner SR Play appen tidigare?

    Med tack på förhand.

    Hälsningar Anna
  • Hej Anna!

    Det går att lösa, men jag har aldrig testat och metoden är så pass knölig att jag sällan har beskrivit den ... För de flesta behov är det helt enkelt enklare att lyssna via vår hemsida eller någon annan plattform.

    Genväg från hemskärmen kanske enklare?
    Är det för att hjälpa någon annan att lyssna, som i exemplet med Fredriks mamma, kan ett sätt vara att skapa ett genväg på hemskärmen som gör att just den eller de sidorna man vill nå öppnas i Safari. (Om det är intressant för dig, så berätta vad det är du vill nå enkelt - eller hjälpa någon annan att nå - så försöker jag beskriva så tydligt det går hur man skapar genvägar från hemskärmen!) Upplevelsen av att trycka på en sådan genväg blir "app-artad".

    Att ladda hem en app till äldre enhet - överkurs
    Nåväl, den krångligare metoden kräver att du har tillgång till ytterligare en Ios-enhet, exempelvis får låna grannens Iphone, och att denna enhet har version 13 eller högre..

    Tricket är att logga in med ditt Apple Id på den nyare enheten och "köpa" Sveriges Radio Play när du är på den enheten. (Jag tror att det kallas "köpa", trots att du inte betalar för att ladda hem vår app.) Däremot behöver du inte ladda ned appen på denna enhet.

    När du väl har "köpt appen" med ditt Apple-Id på den där kompatibla enheten, kan du logga in med ditt Apple-Id på din Ipad med Ios 10 och därefter "ladda hem den app du tidigare har köpt", på det sätt som beskrivs på sidan vi länkade till ovan.

    Glöm inte att logga ut från App Store på den där lånade enheten, så att grannen inte av misstag använder ditt Apple-ID.

    Här beskrivs metoden på svenska. De enheter bilderna och beskrivningen bygger på är betydligt äldre versioner än Ios 10, så det kanske kan se lite annorlunda ut nu - men principen ska vara densamma:
    Så här installerar du äldre versioner av iOS-appar på en gammal iPhone eller iPad

    Om du testar detta och stöter på något problem, så får du gärna höra av dig, så gör vi vad vi kan för att lösa det! (Själv hade jag som sagt i första hand hållit mig till att använda hemsidan, som fungerar mycket bra på Ipad.).
    Annika Webbmaster