Covid-19 – vad gäller för mig som läkare?

Läkarförbundet följer situationen som förändras snabbt. På denna sida uppdaterar vi kontinuerligt information till våra medlemmar.

Kommentarer

  • Hej. Är sjukskriven för covid 19, ska vara sjuk i 4 vv. Finns det någon inkomstförsäkring då jag backar enormt mycket under sjukskrivningen? Finns det någon försäkring i mitt medlemskap som täcker detta?
  • Hej Camilla!

    Tack för din fråga! Om du arbetar hos en arbetsgivare som har kollektivavtal så har du rätt till sjuklön från arbetsgivaren som kompletterar sjukpenningen från försäkringskassan. Hur den ersättningen är utformad varierar mellan de olika sektorerna. Du kan se ungefär hur mycket ersättning du kan få på denna sida: https://www.ersattningskollen.se/. Sjuklönen betalas ut av din arbetsgivare.

    Hoppas att mitt svar har varit till hjälp för dig, om fler frågor uppstår skulle jag vilja be dig att kontakta medlemsrådgivningen på medlemsradgivningen@slf.se eller 08 790 35 10 för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt.
    Medlemsrådgivningen
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.