Vilka yrkestitlar kan man ansöka om hos Sveriges Arkitekter?

Som medlem i Sveriges arkitekter kan du ansöka om en eller flera av följande yrkestitlar:

Arkitekt SAR/MSA
Landskapsarkitekt LAR/MSA
Arkitekt SIR/MSA
Planeringsarkitekt FPR/MSA

Det är en viktig och användbar medlemsförmån eftersom yrkestiteln är en kvalitetsstämpel när du söker jobb eller ska starta eget.

För att få en yrkestitel behöver du ha examen från arkitektutbildning (både kandidat- och masterexamen, yrkesexamen eller motsvarande) och dessutom efter examen ha minst två års yrkeserfarenhet, som måste vara förvärvad inom EU.

Här kan du ansöka om att få en yrkestitel.

Sveriges Arkitekter

Kommentarer

  • Till vilken adress  ska man skicka yrkestitel ansökan? går bra att skicka som meil,eller?! Jag har MSA titel och vill ansöka om SAR titel.

    MVH

  • Hej Deaa,

    Tack för din fråga!

    Du kan skicka din ansökan per post till Sveriges Arkitekter, Box 5027, 102 41 Stockholm. Eller så scannar du och skickar till medlem@arkitekt.se

    Hoppas att det blir bra!
    Lena Engelbrekt Koordinator
  • Har de olika titlarna Arkitekt SAR/MSA och Planeringsarkitekt FPR/MSA att göra med om vilken grundutbildning man har eller vad man jobbat med under sin yrkeserfarenhet? Eller väljer man själv vilken titel man ansöker om? Kan det i så fall hända att det är aktuellt med båda titlarna?
  • Hej Elin,

    Tack för din fråga!

    Det har med grundutbildningen att göra.
    Men även yrkeserfarenhet. Vissa medlemmar har två titlar beroende på vad man har arbetat med. Däremot krävs det flera års erfarenhet för att få den andra titeln som man ansöker om via vår invalsnämnd. Du kan läsa mer om kvalifikationerna på ansökan till yrkestiteln.
    Lena Engelbrekt Koordinator
  • Hej,
    Vad kan du kalla dig själv under de två åren efter att du avslutat din utbildning men innan du kan ansöka om yrkestitlar?
  • Hej Henrik

    Om du är arkitekt och medlem i Sveriges Arkitekter utan att ha ansökt om yrkestiteln SAR/MSA så är det medlemstiteln A MSA som du får använda dig av
    Jeanette Liljebäck Administratör
  • Hej,

    Tack för svar!

    okej, så du brukar till exempel 'arkitekt' (eller 'arkitekt MSA' om du är medlem) när du ansöker om ett jobb efter examen?

    (Jag är van vid Storbritannien där du fortfarande är assistent i några år till)

    mvh
  • Hej Henrik,
    Ja det stämmer så som du skriver.
    Lena Engelbrekt Koordinator
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.