Vem är förtroendevald?

Hej!

Jag är vice ordförande i kontorets lokala fackklubb. Det råder delade meningar ifall man är förtroendevald som vice ordförande och således har rätt att gå den fackliga grundkursen. Är jag förtroendevald som vice ordförande?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Ja, för att kunna vara vice ordförande i en fackklubb behöver du ha blivit invald som ledamot i klubbstyrelsen. Som ledamot i klubbstyrelsen är du förtroendevald. När du har anmält till arbetsgivaren att du är förtroendevald har du dessutom rätt till facklig tid. Vill du att vi tittar närmre på ert årsmötesprotokoll eller har någon annan fråga är du välkommen att kontakta oss.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.