Vad är kraven för att jobba inom arkitektur & inredning?

Hej.
Jag har tänkt på att starta ett företag inom arkitektur & inredning med min mamma, som har en 5-årig högskoleutbildning som arkitekt i Havanna, Kuba. Hon har tidigare jobbat som arkitekt i Spanien på GPO och nu vill hon jobba i Sverige. På högskoleverket har hon fått ett utlåtande och bedömningen säger följande:
"Sandra Maria Shelton Manresas utbildning bedöms motsvara 150 poäng på svensk högskolenivå inom ramen för en arkitektutbildning.

I arkitektutbildningen i Sverige ingår moment med anknytning till svenska förhållanden. Dessa moment saknas i den ifrågavarande utbildningen. Skillnaderna kan antingen kompenseras genom studier eller genom relevant yrkesverksamhet."

Får vi ändå starta en sådan verksamhet? Eller får vi enbart jobba med inredning?

Tacksam för svar!

Allt gott,
Raul Shelton Torres

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Titeln arkitekt är inte skyddad i Sverige och det finns med andra ord inga särskilda krav för att få kalla sig arkitekt.

    Vill man bli medlem i Sveriges Arkitekter behöver man däremot ha en utbildning som arkitekt. Har man en utländsk utbildning kan den behöva bedömas om den motsvarar en svensk utbildning.  Det är Universitets- och Högskolerådet som prövar om din utbildning motsvarar en svensk.

    Ansökan behandlas av kansliet eller Sveriges Arkitekters invalsnämnd, beroende på innehållet i och omfattningen av utbildningen. Ansökningsblanketter och anvisningar finner du här.
    Isac Jonsson Förbundsjurist