Inredningsarkitekt på distansutbildning?

Hej. Vet inte om detta är rätt forum för min fråga men jag funderar att läsa till inredningsarkitekt men som nybliven mamma är det inte aktuellt att flytta. Vet ni om det finns någon utbildning på distans som uppfyller kraven för att bli inredningsarkitekt? Såg en utbildning på indretningsakademiet men vet inte hur den står sig i jämförelse med de på universitetsnivå?

Mvh Sara

Kommentarer

  • Hej Sara,

    Enligt EU-direktiven så ska en arkitektutbildning, oavsett inriktning, vara fem års heltidsstudier, ej på distans. För att bli medlem hos oss så måste man ha minst en kandidatexamen från en godkänd arkitektutbildning som motsvarar de svenska, HDK i Göteborg och Konstfack i Stockholm. Utbildningen på IndretningsAkademiet uppfyller dessvärre inte dessa krav och anses inte vara en godkänd arkitektutbildning. Den kan snarare jämföras med en förberedande utbildning då man inför ansökan till inredningsarkitektutbildningar måste ha arbetsprover.

    Inredningsarkitekt är ingen skyddad titel i Sverige, vem som helst kan kalla sig för arkitekt. Vi har yrkestitlar som är erkända i branschen, men de fungerar snarare som en kvalitetsstämpel. För att få en yrkestitel så måste man dels vara medlem hos oss och ha studerat fem år på en arkitektutbildning för att sedan ha arbetat i två år efter sin examen, eller motsvarande. Om du på något sätt kan påvisa att du med annan utbildning och annan arbetslivserfarenhet erhåller motsvarande kunskaper och färdigheter som om du hade gått en mer traditionell väg, då kan du söka om en prövning hos vår invalsnämnd. Detta är dock inget som vi förespråkar då vi inte kan garantera att du får en titel utan en inredningsarkitektutbildning. Det är helt upp till invalsnämnden som gör en individuell bedömning.

    Jag hoppas att jag kunde svara på din fråga och hör av dig om du har ytterligare några funderingar!

    Allt gott,
    Rebecca