Krav på tidigt löneanspråk?

Har arbetsgivaren rätt att kräva ett ungefärligt löneanspråk redan vid intervjutillfället, trots att det finns flera kandidater kvar rekryteringsprocessen? Eller ska förhandlingen inledas efter att arbetsgivare har bestämt sig för vilken kandidat som får jobbet?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga.
    Eftersom det inte finns några regler om sådant här står det arbetsgivaren fritt att begära löneanspråk när som helst under rekryteringsprocessen. Hur upplägget med när löneanspråk efterfrågas varierar alltså från arbetsgivare till arbetsgivare.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.