Söka praktik efter tredje året

Hej! Jag går tredje året på landskapsarkitektprogrammet på Ultuna och funderar på att söka praktik till sommaren och/eller hösten. Jag vet inte riktigt hur eller var jag ska börja. Kan man bara höra av sig till olika kontor/kommuner etc eller bara till dem som uttryckligen säger att de söker praktikanter? Jag undrar även hur viktig portfolion är när man söker praktikplats efter år 3?

Kommentarer

  • Hej,
    Du söker praktik genom att kontakta de företag du är intresserad av spontant eller via en annons. De finns inga rätt eller fel hur du söker jobb eller i vilken ände du börjar i. Du kan höra av dig först för att se om de ska ta in praktikanter via telefon, mejl eller kanske Linkedin. Eller så skickar du din ansökan direkt till kontoret med en motivering, CV och portfolio.

    Innan du börjar kontakta företag kan det vara bra att du har sammanställt dina ansökningshandlingar för att smidigt kunna använda dig av de vid tillfälle.
    En portfolio efterfrågas ibland och det är alltid bra att kunna visa något från tidigare kurser, men det behöver inte vara så avancerat. Sveriges Arkitekter erbjuder rådgivning för medlemmar och om du vill ha mer stöd inför din ansökningsprocess kan du alltid kontakt oss.

    Allt gott,
    Rebecca