Utbildning för skyddsombud?

Hej.
Jag har blivit vald till skyddsombud på mitt arkitektkontor och undrar hur detta fungerar på ett arkitektkontor, vad förväntas av mig.
Undrar om det finns någon kurs i samband med detta? Kanske har ni kurs man kan gå eller om ni vet om någon kurs/ kursansvariga för blivande skyddsombud och vad detta innebär?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Det finns ett flertal utbildningar inom arbetsmiljö och det är din arbetsgivare som beviljar och bekostar dessa i enlighet med Arbetsmiljölagen. Vi rekommenderar att du inledningsvis går en grundläggande arbetsmiljöutbildning (BAM) hos exempelvis Prevent eller någon annan leverantör. På arkitekt.se finns vidare information om skyddsombudets roll och du är även välkommen att kontakta vår juridiska rådgivning i allmänna eller specifika arbetsmiljöfrågor.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.