Vad gäller för semester vid halvdag?

Hej!
Min arbetsplats följer kalendern med fast årsarbetstid. I december tog jag semester den 23, 28, 29 och 30/12. 23:e och 30:e var halvdagar enligt kalendern. Jag tänkte att 2 hela + 2 halva dagar borde bli 3 semesterdagar. På mitt lönebesked har det dragits 4 semesterdagar. Vilket är rätt?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Semesterdagar utges enbart i hela dagar enligt Semesterlagen (3 a §). Således är det korrekt att fyra semesterdagar har dragits. Årstimplanerna, som bland annat visar på vilka dagar som är halvdagar, är frikopplade från de bestämmelser om semester som finns i lag och kollektivavtal. Det går alltså åt en hel semesterdag fast en viss arbetsdag är en halvdag.
    Sveriges Arkitekter
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.