Är restid till och från jobbet arbetstid?

Hej, Vi uppmanas att jobba hemifrån om det är möjligt nu i pandemitiden. Ibland måste vi närvara vid arbetsmöten på plats (på kontoret). Hur räknas då restid från hem till kontoret  och sen tillbaka hem? Räknas det som arbetstid (om det sker inom ordinarie arbetstid)?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Frågan är inte helt enkel att besvara. För det fall att man jobbar på kontoret och ska på möte på annan plats torde den restiden räknas som arbetstid. Om man jobbar hemifrån skulle man kunna använda samma resonemang för resa till möte på kontoret.

    Samtidigt är kontoret i regel den fasta arbetsplatsen medan att jobba hemifrån är en temporär åtgärd till följd av Covid-19. Det gör att jämförelsen i stycket ovan inte är helt träffande.

    Vidare spar man vid hemarbete in på restiden i början och slutet av arbetsdagen vilket gör att man då kanske kan anse att samma restid mitt på dagen inte heller bör räknas som restid. Till slut finns aspekten att arbetsgivaren ändrar till att man ska arbeta på arbetsplatsen om det blir en stor fråga kring detta.

    Detta landar i att man bör prata med arbetsgivaren om hur man ska se på den restiden.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.