Planarkitekt

Hej, jag är arkitekt SAR/ MSA , önskar även kunna arbeta som planarkitekt på kommun tex. Hur kan jag komplettera min utbildning? Har ca 10 års erfarenhet som husarkitekt men inte så mycket erfarenhet av samhällsplanering.
Malin

Kommentarer

  • Hej Malin,

    På många stadsbyggnadskontor/planavdelningar och även exploateringskontor arbetar planarkitekter sida vid sida med husarkitekter och landskapsarkitekter så det är inte alltid nödvändigt att gå en kompletterande utbildning för att få anställning som planhandläggare. De finns ofta interna utbildningar och man har i regel en handledare och löpande kompetensutveckling. Med det sagt så är det bra att kunna visa på en grundförståelse för planprocesser och plan och bygglagen, PBL. Boverket har bland annat en gratisutbildning som jag rekommenderar alla arkitekter eftersom den ger bra grunder i för stadsbyggandet relevanta lagar. Du hittar den hos Boverket om du söker på "PBL för arkitekter." Du kan även hitta en massa matnyttiga kortare information där inom det som kallas PBL kunskapsbanken. Vill du kompetensutveckla dig med högskolepoäng rekommenderar jag fristående utbildningar inom stadsbyggnad och planering på till exempel KTH, Chalmers och Lund. KTH har en masterutbildning i Urban Planning and Design vet jag.

    Jag vill också passa på att nämna vår egen utbildning Leda stadsbyggnadsprojekt som egentligen riktar sig till den med erfarenhet av stadsbyggnadsprocesser men det skulle också kunna vara en bra ingång till hur projekt inom stadsbyggnad projektleds och vara en merit på ditt CV. En möjlig ingång är annars att börja som bygglovsarkitekt eftersom du då lär dig tolka detaljplaner och stadsplaner i förhållande till föreslagna åtgärder. Bra meriter för att söka en planerartjänst senare.

    Hoppas det ger lite idéer men återkom om du har ytterligare frågor!
    Eva Minoura Kompetensutvecklare
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.