Stanna kvar i KAP-KL eller gå över till AKAP-KR?

Hej
Har ni någon input på hur man ska tänka angående valet jag ska göra om att stanna kvar i Kap-kl eller gå över till Akap-kr?
Jag jobbar alltså kommunalt med en månadslön strax över 50’ och har då inte flyttats över automatiskt utan ska göra ett val. Men jag vet inte vad jag ska basera valet på för det är så väldigt svårt att förstå skillnaderna och vad det innebär i slutsumma. Har ni några råd om detta?
Anonym

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga!

    Jag uppfattar att din fråga handlar om ifall du ska göra valet att gå över till AKAP-KR eller om du ska stanna i KAP-KL.

    Tyvärr är det flera parametrar som påverkar utfallet av pension och vi på Sveriges Arkitekter har inte några pensionsrådgivare som kan hjälpa dig i ditt val.

    Det vi kan hänvisa till är skriftlig information exempelvis på Akademikeralliansens hemsida https://www.saco.se/lokala-webbplatser/akademikeralliansen/avtal1/viktiga-nyheter-om-tjanstepension-fran-jan-2023/
    På länken finns bl a en tabell över skillnaderna mellan de två pensionssystemen.

    Vidare ska kommunala arbetsgivare kunna ge viss vägledning kring pension varför du kan undersöka saken på din arbetsplats.

    Utöver dessa hänvisningar kan vi tyvärr inte ge direkt tips eller råd kring pensionsvalet.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.