Påverkas möjligheten att få SAR-titeln ifall en läser kandidat och master på olika högskolor?

Jag undrar ifall möjligheten att få SAR-titeln i framtiden påverkas ifall en till exempel läser sin kandidatexamen på CTH och sedan byter högskola och läser masterexamen på KTH?

Kommentarer

  • Hej Siri!

    Yrkestitlarna är skyddade varumärken och får endast användas av de som fått Sveriges Arkitekters erkännande. För att få yrkestitel behöver du ha examen från arkitektutbildning (både kandidat- och masterexamen, yrkesexamen eller motsvarande) och dessutom efter examen ha minst två års yrkeserfarenhet, som måste vara förvärvad inom EU. Du kan läsa din kandidat på Chalmers och din master på KTH utan att det skulle påverka dina framtida möjligheter att få titeln SAR.

    Hoppas det var svar på din fråga! Hör av dig om du har fler funderingar!

    Allt gott,
    Rebecca
  • Hej!
    Skulle den delade utbildningen kunna påverka något för jobb utanför Sverige? Har förstått att man får en examen som heter "Ej programmärkt Arkitektexamen motsvarande 300 hp" ifall man läser kandidaten på ett lärosäte och mastern på ett annat. Studievägledarna på de olika skolorna säger olika saker ifall det ska påverka något. Vissa säger att det inte är något problem medans andra säger att det kanske kan bli problem i de länder som är extra hårda kring titlar då man ej har den klassiska "Arkitektexamen". Så hur ser det faktiskt ut?
  • Hej,

    Precis som studievägledarnas svar märker du att det inte är svart på vitt hur det fungerar utanför Sverige. Allt fler studenter delar upp sin utbildning och läser kandidat och mastern på olika skolor. I Sverige är det inte ett problem och det finns många som arbetar utanför Sverige som har läst sin kandidat och master på olika arkitektutbildningar. En delad utbildning hindrar inte dig från att jobba utomlands, men som sagt finns det vissa jobb och roller som kan kräva en traditionell utbildningsväg och arkitektexamen.

    Om du vet att du vill göra en karriär utanför Sverige skulle jag kontakta Sveriges Arkitekters motsvarande organisation, https://www.uia-architectes.org/webApi/en/, i det land du ser dig själv jobba i och se hur de ser på den delade utbildningen.

    Hoppas det var svar på din fråga. Hör av dig om du har fler frågor eller funderingar.

    Allt gott,
    Rebecca
  • En tilläggsfråga till ovanstående tråd - gäller ovanstående även vid kandidatexamen från utbildningen Arkitektur och Teknik på Chalmers? Utgångspunkten i den utbildningen är ju att om man fortsätter med sin master inom arkitektur så "är man arkitekt" men man måste vara extra vaksam över poängandelen under mastern så att man får tillräckligt många "arkitekt-poäng" i totalen (eftersom man efter kandidaten AT har något färre arkitektpoäng med sig). Är förutsättningarna för arkitektexamen från exempelvis KTH, om man läser sin master där efter kandidat från Chalmers Arkitektur och teknik, samma?
  • Hej Linnea!
    Vad bra att du vänder dig till oss. Det är alltid knepigt med utbildningar och titlar.
    Det stämmer att om du läser din master på KTH inriktat på arkitektur är du kvalificera en yrkestitel och då med förutsättningar att du läser den på arkitektprogrammet.

    Hoppas det kunde hjälpa dig.
    Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!
    Vänliga hälsningar
    Ottilia Ljung
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.