Ingår medlemskap i A-kassa?

Hej!

Vi var några som diskuterade över lunchen vad som ingår i ett medlemskap hos Sveriges Arkitekter, särskilt gällande A-kassan. Det står ju på hemsidan att "...Sveriges Arkitekter är bransch- och fackorganisationen för alla Sveriges arkitekter och arkitektstudenter."

Innebär detta att man automatiskt är ansluten till A-kassan som medlem? Om inte, hur fungerar inkomstförsäkringen för medlemmar vid ev. uppsägning av tjänst?

Tacksam för svar!

Hälsningar,
Joel Yngvesson

Kommentarer

  • Hej Joel

    Medlemskap i AEA, Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa, ingår inte i medlemskapet i Sveriges Arkitekter. Man måste själv ansluta sig direkt hos dom.

    Om man är medlem i Sveriges Arkitekter och AEA så omfattas man även av Sveriges Arkitekters Inkomstförsäkring
    Jeanette Liljebäck Administratör
  • Följdfråga: gäller inte inkomstförsäkringen om man är med i SA men i en annan a-kassa?
  • Nej det stämmer. En förutsättning för att omfattas av Inkomstförsäkringen är medlemskap i Sveriges Arkitekter och Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa
    Jeanette Liljebäck Administratör