Landskapsingenjör – kandidatexamen i landskapsarkitektur?

Jag är en andraårs student som studerar för tillfället studerar till Landskapsingenjör hos SLU.

Jag har försökt få svar från min studievägledning men de är inte säkra, så de bad mig kontakta er istället.

Som jag har förstått måste du, för att bli medlem i SA och få en yrkestitel (LAR/MSA):
"För att få yrkestitel behöver du vara medlem i Sveriges Arkitekter och ha examen från arkitektutbildning (både kandidat- och masterexamen, yrkesexamen eller motsvarande) och dessutom efter examen ha minst två års yrkeserfarenhet, som måste vara förvärvad inom EU."

  • Blir jag alltså behörig (LAR/MSA) till detta om jag skulle välja att ta en  kandidatexamen (via Ling (180hp) för att sedan läsa masters i landskapsarkitekturs?
    - Programmet (Ling) möjliggör både en yrkesexamen (titeln landskapsingenjör) samt en kandidatexamen i landskapsarkitektur.

  • Kan man få en yrkestitel (LAR/MSA) genom att endast läsa kandidatexamen i landskapsarkitektur och 2 års yrkeserfarenhet eller krävs 5 års studier?

  • Skulle det gå att ta en yrkesexamen som Landskapsingenjör och masters i hållbar stadsplanering? Ingår det i LAR/MSA - eller är det en egen studieväg.

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga. Precis som du skriver så gäller följande:
    "För att få yrkestitel behöver du vara medlem i Sveriges Arkitekter och ha examen från arkitektutbildning (både kandidat- och masterexamen, yrkesexamen eller motsvarande) och dessutom efter examen ha minst två års yrkeserfarenhet, som måste vara förvärvad inom EU."

    Detta innebär att du endast kan bli medlem om du läser/läst på en godkänd arkitekturutbildning. För att ansöka om yrkestitel LAR måste du läst fem år på en godkänd arkitektutbildning och sedan arbetat i två år efter utbildningen. Kandidaten lägger grunden för vilken yrkestitel du kan få.

    Landskapsingenjörs utbildningen är inte en godkänd arkitektutbildning.

    Hör av dig om du har fler frågor eller funderingar.

    Allt gott,
    Rebecca
  • Tack för klargörningen!

    Är en generell kandidatexameen i Landskapsarkitektur (via LING-programmet) och sedan vidare med en masters i landskapsarkitektur via SLU. En godkänd arkitetutbildning?

    "I Alnarp har vi t ex tre program som leder till en generell kandidatexamen i landskapsarkitketur men olika yrkesexamina: landskapsingenjörsprogrammet, landskapsarkitektprogrammet och trädgårdsingenjör design, alla med olika inriktningar inom landskapsarkitektur."

    Mvh
  • Hej,

    Det är enbart landskapsarkitekturprogrammet på SLU som är en godkänd arkitektutbildning.

    Allt gott,
    Rebecca
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.